Business Internaţional

Afacere pe două roţi: Cum s-a schimbat modelul de business din ciclismul profesionist în ultimii cinci ani

Afacere pe două roţi: Cum s-a schimbat modelul de...

Autor: Adrian Costeiu

11.05.2014, 21:01 605

Înainte de 2010, modelul de business al unei echipe de ciclism era simplu: deţinătorul unei echipe, de multe ori chiar managerul general al formaţiei, trebuia să caute sponsori pentru asigurarea bugetului formaţiei. De multe ori, acest model a dus la decesul unor echipe extrem de puternice. E cazul HTC-Columbia, care s-a desfiinţat în 2011, după ce producătorul de telefoane HTC a decis să nu mai sponsorizeze echipa, deşi aceasta obţinuse peste 500 de victorii în decurs de patru ani.

Fiind tot mai greu să găsească sponsori dispuşi să investească într-un sport măcinat de scandaluri de dopaj, directorii generali ai echipelor implicate în ciclismul profesionist au început să adopte un alt model de business, împrumutat din fotbal. Astfel, în trei dintre cele mai bogate patru echipe de ciclism din UCI World Tour, prima divizie a ciclismului profesionist, bugetul este asigurat în mare parte de miliardari care varsă sume imense pentru a-şi propulsa echipele în fruntea plutonului.

Miliardarii ruşi sponsorizează şi echipe de ciclism

Startul a fost dat de BMC Racing Team, o echipă elveţiană, fondată în 2007. În doar şapte ani, formaţia condusă de Jim Ochowicz a reunit ciclişti importanţi din plutonul profesionist, precum câştigătorul Turului Franţei din 2011, Cadel Evans, specialistul în clasice Philippe Gilbert sau rutieri de viitor, ca Taylor Phinney sau Tejay van Garderen. Bugetul este asigurat de Andy Rihs, care deţine compania Sonova, producătoare de aparate auditive, dar şi firma de biciclete BMC, cea care dă numele echipei. Potrivit cotidianului „24 Heures“, Rihs are o avere cifrată la 7,5 miliarde de euro şi pompează anual circa 20 de milioane de euro în echipa de ciclism.

Citiţi pe ProSport topul celor mai bine plătiţi ciclişti din lume.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO