Business Internaţional

Airbus incearca sa revina in piata cu noul model A350

18.07.2006, 18:18 14

In incercarea de a depasi cea mai neagra perioada din istoria sa, compania Airbus intentioneaza sa faca publice detalii legate de un aparat de zbor de marime mijlocie cu modificari revolutionare, un proiect de 10 miliarde de dolari menit sa rivalizeze cu aparatul 787 Dreamliner al Boeing, au anuntat oficialii companiei, citati de International Herald Tribune.
Anuntul referitor la noul A350, facut in cadrul Farnborough International Airshow de langa Londra, este menit sa anuleze impresia ca Airbus nu mai are nici o speranta de redresare in contextul scaderii numarului de comenzi, a crizei legate de echipa sa de management si a problemelor de productie care au generat o intarziere cu sase luni a livrarii celui mai important aparat al sau, A380.
Airbus recunoaste totusi ca nu-si va reveni complet pana nu va rezolva problemele legate de A380. Compania aproape a suspendat activitatea liniei de asamblare de la Toulouse, Franta, in timp ce inginerii incearca sa rezolve problemele legate de sistemul electric al avionului, situatie care ar putea dura cateva luni.
"Nu ne facem iluzii ca vom rezolva problemele rapid", a declarat Thomas Enders, codirector executiv al EADS, care detine 80% din actiunile Airbus. Enders a declarat ca Airbus spera sa-si poata respecta planul de a produce noua A380 anul viitor in loc de 25. "Fara indoiala, reputatia companiei a avut de suferit", a explicat Enders. "Acest lucru a afectat increderea clientilor si a investitorilor", a adaugat el.
Codirectorul executiv francez al EADS, No?l Forgeard, a fost demis cu doua saptamani in urma, ca si directorul Airbus, Gustav Humbert. Enders a preluat conducerea Airbus, care are acum un prosper om de afaceri francez, Christian Streiff, in functia de CEO. Intre timp, Forgeard a fost inlocuit de Louis Gallois.
Streiff este cel care va prezenta versiunea refacuta a aparatului A350. Oficialii companiei au refuzat sa ofere mai multe detalii despre noul model, cu exceptia prezentarii sale ca fiind o aeronava "mai mare, mai usora, mai ieftina, mai rapida" decat modelul deja existent. Costurile de dezvoltare a proiectului vor fi insa de doua ori mai mari decat cele legate de actualul A350.
"Va fi foarte puternic si prin intermediul lui ne vom reafirma pozitia pe piata", a declarat Tom Williams, vicepresedinte executiv in cadrul Airbus.
Williams a oferit in acelasi timp si o descriere detaliata a problemelor legate de A380. Cele mai multe dintre acestea au legatura cu sistemul electric, mai complex decat al oricarui alt aparat existent.
Greselile comise s-au datorat unei lipse de comunicare intre inginerii de la Toulouse si cei de la fabrica din Hamburg a companiei Airbus.
"Probabil ca am subestimat complexitatea aeronavei", a explicat Williams.
Ceea ce a complicat situatia a fost faptul ca Airbus nu a incercat sa rezolve problemele in timp util. Airbus nu a pierdut din comenzile primite din cauza intarzierilor, dar va fi nevoita sa plateasca penalitati destul de mari clientilor sai.
Faptul ca nu a existat nici un caz de anulare a comenzilor reflecta in mare parte lipsa de alternative, A380 fiind singurul aparat de zbor cu o capacitate de 550 de locuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO