Business Internaţional

Alianta este noul cuvant de ordine in industria aeriana, in incercarea de a reduce povara crizei financiare

Alianta este noul cuvant de ordine in industria aeriana, in incercarea de a reduce povara crizei financiare

FOTO: Reuters

18.10.2009, 23:28 63

Operatorii aerieni iau in considerare acum varianta extinderiioperatiunilor, intrand in parteneriate cu celelalte companii deprofil pentru a-si spori notorietatea la nivel international, scrieThe New York Times.

In urma cu cativa ani situatia era diferita. Declinul masiv alnumarului de pasageri din lunile imediat urmatoare atentatelorteroriste din 2001 a obligat o parte dintre operatorii aerieni fiesa intre in faliment, fie sa isi reduca considerabil extindereaoperatiunile.

Cand pretul petrolului a urcat vertiginos in ultimii ani,companiile au decis sa introduca noi taxe pentru bagaje, suspendandtotodata zborurile neprofitabile.

O arma puternica pe timp de criza

Criza a schimbat tactica marilor linii aeriene si acesta esteunul dintre motivele pentru care a izbucnit un adevarat razboiintre operatorii aerieni care si-au manifestat interesul pentruJapan Airlines (JAL). In vremuri mai bune, JAL reprezenta o mizadeloc interesanta pentru jucatorii americani din industrie. Dar inactualul context, toti cauta sa se alieze pe plan international, inconditiile in care piata din Statele Unite da semne ca nu-si vareveni prea curand, cel putin nu in urmatoarele trimestre.

Pe de alta parte, companiile de pe Wall Street, convinse caoperatorii aerieni au actionat corect pentru a-si rezolvaproblemele de natura structurala, sunt dispuse sa furnizeze capitalpentru realizarea acestor parteneriate.

American Airlines s-ar putea alia cu British Airways si Qantaspentru a face o oferta de preluare a JAL, potrivit unor sursefamiliare cu situatia. "Echipa" de operatori aerieni intentioneazasa salveze compania japoneza de la faliment, dar si sa inainteze o oferta mai generoasa decatcea anuntata de celalalt candidat pentru JAL, Delta Airlines.

"Trebui sa te 'imprietenesti' cu cat mai multa lume pentru a nufi spulberat sau cumparat", este de parere Philip A. Baggaley,analist al industriei aeriene in cadrul agentiei de rating Standard& Poor's.

Aliantele sunt "superioare fuziunilor, intrucat nu trebuie sainduri costurile si bataile de cap generate de o fuziune", explicaBaggaley. Aliantele intre operatori nu sunt o noutate. Exemple suntgrupul OneWorld, care cuprinde zece companii, printre care AmericanAirlines si JAL; SkyTeam, ce grupeaza 11 membri, inclusiv Delta siAir France/KLM, dar si Star Alliance, cu 24 de operatori, printrecare United si Air Canada.

Aliantele vor avea in conditiile economice si financiareactuale, ca scop major impartirea profiturilor si a angajatilor,coordonarea mai precisa a zborurilor, poate chiar si punerea lacomun a resurselor banesti necesare achizitiei de noi aeronave,prognozeaza analistii si executivii din industrie.

Exista insa si companii care opteaza pentru achizitii. Unexemplu in acest sens este posibilitatea ca Delta, cel mai mareoperator aerian din Statele Unite sa achizitioneze companiajaponeza JAL. Desi operatorul american nu si-a manifestat in modoficial interesul, persoane apropiate situatiei spun ca Delta vreasa investeasca bani si timp in rezolvarea problemelor cu care seconfrunta JAL.

Oficialii de la Delta s-au oferit sa trimita executivi care salucreze cu omologii lor de la JAL pentru reabilitarea operatoruluijaponez, de o maniera similara cu ceea ce s-a intamplat in cazulproducatorilor auto Fiat-Chrysler. Oferta americanilor de la Deltapentru preluarea JAL este estimata la circa 500 mil. dolari (335mil. dolari). Pentru ca tranzactia sa aiba loc, operatorul japoneztrebuie sa renunte la parteneriatul pe care il are cu AmericanAirlines, stabilit prin alianta OneWorld si pe care companiaamericana a anuntat ca vrea sa-l mentina.

Agentia de presa Thomson Reuters a anuntat luna trecuta caAmerican Airlines a stabilit o intelegere cu operatorii Qantas siBritish Airways, prin care sa isi asigure accesul pe piatajaponeza. Situatia incerta ce planeaza asupra operatorului japonezdemonstreaza cat de greu este sa pui la punct o alianta aerianaconvenabila pentru mai multe parti, spune Haunestein,vicepresedintele executiv al departamentului de venituri din cadrulDelta.

"Oeratorii aerieni sunt precum luptatorii de strada. Eramobisnuiti sa ne atacam reciproc, iar acum totul seamana cudiplomatia de dupa razboi. Avem nevoie de timp pentru a nesincroniza punctele de vedere", conchide Hauenstein.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO