Business Internaţional

Ambasadorul Poloniei: Pe plan extern percepţia asupra României a rămas în urma realităţii

Ambasadorul Poloniei: Pe plan extern percepţia asupra României a rămas în urma realităţii

Marek Szczygiel, ambasadorul Poloniei la Bucureşti: Cel mai mare atu al României este di­men­siunea pieţei in­ter­ne. Cei 20 de milioane de consuma­tori de ca­re dis­pune ţara sunt extremi de valoroşi pen­tru ori­ce companie din Eu­ropa. Un alt avantaj este cel legat de pon­de­rea mică a datoriei pu­bli­ce în PIB, de doar 33%, lucru despre care se ştie prea puţin în afara gra­niţelor. Forţa de muncă bine pregătită şi educată, am­pla­sarea geografică, la inter­secţia mai mul­tor drumuri comer­cia­le, agri­cul­tura şi tu­rismul sunt de ase­me­nea avan­ta­je care pot fa­ce ca România să supraperfor­meze în regiunea Europei de Sud-Est.

Autor: Roxana Pricop

03.05.2012, 00:04 1664

"Pe plan extern percepţia asu­pra României a rămas în ur­ma realităţii şi este im­por­tant ca România să înţeleagă că trebuie să se promoveze mai mult pentru a îmbu­nă­tăţi modul în care este per­ce­pu­tă în afara grani­ţelor. Ca­lita­tea de membru al Or­ga­nizaţiei pentru Coope­ra­re şi Dez­voltare Eco­nomică (OECD) i-a adus Polo­niei ne­nu­mărate beneficii şi este un foarte bun in­stru­ment de PR. Foarte im­por­tantă este şi vi­zi­bilitatea pe pieţele finan­cia­re şi ca presa in­ter­naţională financiară să scrie despre Ro­mânia. Presa străină ezită în a scrie despre Ro­mânia, însă oricine vizitea­ză ţara va fi plă­cut impresionat şi va renunţa în a descrie Ro­mânia folosind stereotipuri", a de­clarat într-un interviu acordat ZF Ma­rek Szczygiel, ambasadorul Republicii Polonia la Bucureşti.

Stereotipurile cu care agenţiile străine de presă îşi încep ştirile despre România fac invariabil referire la corupţie şi la faptul că România este una dintre cele mai sărace din Uniunea Europeană. Polonia în schimb este adesea descrisă ca singura ţară din UE care nu a trecut prin recesiune economică, în timp ce criza economică a îngenun­cheat marile economii ale Europei.

Polonia îşi merită din plin descrierea având în vedere că este un exemplu pentru ce­le­lal­te ţări din Europa Centrală şi de Est prin eficienţa cu care a absorbit fon­durile eu­ro­pe­ne, prin pri­va­tiză­rile trans­parente prin bursă şi prin sprijinirea capitalului lo­cal. Din 2008, când s-a de­clan­şat criza eco­no­mică, eco­nomia Po­lo­niei a cres­cut neîntre­rupt, afişând un plus de 1,6% în 2009, faţă de un minus de 6,6% înre­gis­trat de economia Ro­mâ­niei. Anul trecut Pro­du­sul Intern Brut al Polo­ni­ei a crescut cu 4,3%, faţă de un plus de 2,5% pentru România.

"Eficienta absorbţie a fondurilor europene a jucat un rol crucial în perfor­manţa econo­mi­că a Poloniei din ultimii ani. Polo­nia a intrat în UE în 2004 şi are la dispoziţie fonduri euro­pene de 64 mi­liar­de de euro până în 2013. Rata de absorbţie a fondurilor europene este de 40%. Cea mai mare parte din fonduri a mers spre dez­voltarea infrastructurii, construirea de auto­străzi şi căi ferate, transport public. Un alt fac­tor care a ţinut Polonia departe de re­ce­siune au fost cele câteva milioane de IMM-uri active, care au absorbit şocul crizei", a continuat ambasadorul.

Un impuls suplimentar pentru Polonia a ve­nit şi din partea organizării, alături de Ucraina, a Campionatului European de Fotbal Euro 2012. Pentru a pregăti eveni­men­tul din vara acestui an, Polonia a con­stru­it 1.440 de kilometri de autostradă înce­pând din 2007 şi a dezvoltat proiecte de 20 mi­liarde de euro, din care doar 5% au fost alo­caţi construcţiei de stadioane. Estimările ofi­ciale sunt că veniturile încasate din or­ga­nizarea Campionatului vor adăuga 0,3-0,5% la creşterea economică a ţării din acest an.

România a intrat în UE trei ani mai târziu faţă de Polonia şi în prezent a ajuns la o rată de absorbţie a fondurilor eurpene de doar 6%, însă ambasadorul Poloniei crede că România poate supra­per­forma în regiune da­că îşi exploa­tea­ză punc­tele forte.

"Cel mai mare atu al României este di­men­siunea pieţei in­ter­ne. Cei 20 de milioane de consuma­tori de ca­re dis­pune ţara sunt extremi de valoroşi pen­tru ori­ce companie din Eu­ropa. Un alt avantaj este cel legat de pon­de­rea mică a datoriei pu­bli­ce în PIB, de doar 33%, lucru despre care se ştie prea puţin în afara gra­niţelor. Forţa de muncă bine pregătită şi educată, am­pla­sarea geografică, la in­ter­secţia mai mul­tor drumuri co­mer­cia­le, agri­cul­tura şi tu­rismul sunt de ase­me­nea avan­ta­je care pot fa­ce ca România să supra­per­for­meze în regiunea Europei de Sud-Est."

Un impact important asupra economiei Poloniei l-au avut şi investiţiile străine, ţara reuşind să îşi menţină atractivitatea ca destinaţie de investiţii în pofida crizei. În 2011 Polonia a atras investiţii străine de 11 mi­liarde de euro, în timp ce în România in­ves­tiţiile străine s-au prăbuşit la 1,3 miliarde de euro în primele zece luni ale anului tre­cut, potrivit celor mai recente date dis­ponibile.

Mai mult, investiţiile poloneze în afa­ra graniţelor au ajuns în 2011 la un total de 4 miliarde de euro, semn că economia este în formă bună.

Tocmai pentru că a reuşit să evite rece­siu­nea economică, Polo­nia nu se grăbeşte să intre în zona euro care se confruntă acum cu o criză a datoriilor şi cu riscul reintrării în recesiune.

"Polonia va intra în zona euro atunci când situaţia va fi optimă pentru zona euro şi pentru eco­nomia Poloniei. Nu vrem să adu­cem provocări suplimen­tare zonei euro şi preferăm ca zona euro să se stabilizeze şi noi să ne pregătim bine economia pentru trecerea la moneda unică. Dacă înainte de declan­şa­rea crizei, în 2008, aveam sprijinul popu­laţiei pentru adopta­rea euro, situaţia s-a schimbat în prezent, iar veştile care vin din zona euro nu ne ajută prea mult. Circa 40% din populaţie sus­ţine adoptarea monedei uni­ce, 40% se opune, iar 20% dintre polo­nezi sunt ne­hotărăţi. Este mai bine să aştep­tăm câţiva ani, nu avem fixat un an ţintă, aşa cum are România", a afirmat ambasadorul Poloniei.

Mai ales că adoptarea monei unice nu este lipsită de riscuri.

"În opinia mea, cel mai mare pericol pen­tru ţările care aderă la zona euro nu este creş­terea preţurilor, ci expunerea la com­pe­ti­ţia dură din interiorul zonei, iar avan­ta­jele noastre legate de costurile încă reduse ale forţei de muncă ar putea să dispară ca ur­mare a alinierii salariilor. Polonia ana­lizea­ză foarte bine acest lucru", a conchis am­basadorul Poloniei la Bucureşti.

România este un partener important de afaceri pentru Polonia. Potrivit datelor de la In­stitutul Naţional de Statistică, in­ves­tiţiile cu­mulate ale Poloniei în România sunt de 220 mil. euro (participare la capital), însă da­tele Băncii Centrale ale Poloniei, care iau în calcul şi capitalul reinvestit, arată ca au fost in­vestiţi 463 mil. euro până la finalul anului tre­cut. Schimburile comer­ciale între Po­lo­nia şi România au continuat să crească, indi­fe­rent de criza globală, ajungând în 2011 la ni­velul de 3,242 miliarde de euro. Soldul este însă negativ pentru România care a ex­por­tat anul trecut în Polonia bunuri în va­loa­re de 1,070 miliarde de euro, în timp ce im­porturile din Polonia au fost în valoare de 2,171 miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO