Business Internaţional

Americanii reinventeaza marketingul pentru Europa

16.02.2005, 00:00 32



De-a lungul anilor, companiile americane, precum si cele europene care aveau legaturi cu acestea, s-au confruntat cu sentimente anti-americane venite din partea europenilor, scrie The New York Times. Dar razboiul din Irak precum si nemultumirea legata de suprematia Statelor Unite le-au fortat sa isi adapteze continuu strategia de afaceri pentru Europa.



La o cafenea Starbucks din centrul Berlinului, de exemplu, fanii cafelei nu vor mai vedea arborat steagul american sau alte referinte culturale asupra tarii de provenienta a companiei, care are sediul in Seattle.



"Simbolurile standard ale nationalismului nu mai sunt prezente", spune Margaret Scammell, specialist in media si comunicare la London School of Economics. "Companiile americane se adapteaza in mod sigur la aceste realitati", a continuat aceasta.



Corporatiile americane regandesc abordarea pietei europene pentru a depasi golul care s-a adancit din cauza conflictelor politice si diferentelor culturale.



Conform unui sondaj realizat de Edelman Public Relations din New York, care are in portofoliu clienti precum Microsoft, Pfizer sau Kraft Foods, in randul a 1.500 de lideri de opinie din toata lume, 32% dintre europeni se declara reticenti in achizitionarea produselor realizate de companiile americane din cauza diferentelor culturale.



Brandul Coca-Cola, de exemplu, a castigat increderea a 69% dintre respondentii din SUA si a numai 45% dintre consumatorii europeni, iar Procter&Gamble a fost creditat de 74% dintre americani si de numai 44% dintre europeni.



Pentru a combate antipantia europenilor, Richard Edleman, directorul executiv al companiei, a declarat ca isi sfatuieste clientii sa reproiecteze strategiile de marketing pentru Europa, folosind din ce in ce mai multe vedete locale si evitand campaniile globale care trateaza Europa ca si cand ar fi o singura tara.



Multinationalele americane nu sunt dispuse sa discute despre schimbarile subtile ale imaginii lor pentru a raspunde la realitatile politice. "Nici o companie americana nu este dispusa sa admita ca a renuntat la mostenirea ei. Acest lucru le-ar putea fi fatal in actualul climat politic", crede Nick Wreden, autorul cartii "FusionBranding".



Fred Irwin, presedintele Camerei Americane de Comert din Germania a declarat ca nu a remarcat ca nemtii ar evita produsele americane sau schimbari majore in strategiile de marketing. Irwin considera ca relatiile cu Statele Unite, care au fost incordate din cauza razboiului din Irak, incep sa se detensioneze. "Nu am vazut nici o schimbare a modului in care corporatiile americane isi desfasoara afacerile", a declarat Irwin, care este si director operational al Citigoup din Germania.



Foarte multe companii par sa abordeze calea de mijloc: nu isi ascund originea dar nici nu prea fac mare caz de aceasta. De exemplu, producatorul de blugi Levi Stauss a tradus sloganul campaniei de publicitate pentru primavara in limba fiecarei tari europene unde urmeaza sa fie transmis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO