Business Internaţional

Americanii renunta la calatoriile cu avionul si cazarile la hotel

09.10.2008, 18:56 18

Liniile aeriene au raportat pierderi mari in traficul pasagerilor in luna septembrie. Gradul de ocupare al hotelurilor a scazut foarte mult, iar directorii de corporatii din industria transportului fac noi concesii pentru intelegerile negociate anterior. Numarul anularilor incep sa creasca chiar si la hotelurile de 4 sau 5 stele, care inainte pareau imune la problemele economiei.

Cu luni in urma, liniile aeriene americane au anuntat planurile de reducere cu 8 pana la 10 procente din zborurile interne dupa Ziua Muncii, astfel incat este de asteptat ca traficul aerian sa fie redus. In acelasi timp, liniile aeriene intentioneaza sa creasca pretul biletelor pentru zborurile ramase.
Toamna este un sezon mai slab pentru calatoriile aeriene decat primavara si vara. Pana la inceperea perioadei de vacanta de Ziua Recunostintei, zborurile sunt dominate de calatoriile in interes de afaceri. Astfel, traficul mai redus reflecta impactul pe care il are criza financiara asupra liniilor aeriene.
In septembrie, primele sapte linii aeriene importante din SUA au inregistrat o scadere medie de 9,47% fata de 2007 in calatoriile interne.
Pe plan intern si international, majoritatea liniilor aeriene au transportat cu 9,2% mai putini pasageri decat in septembrie 2007.
Biletele sunt cu pana la 15-25% mai scumpe pe mai multe rute, fata de pretul pe care il aveau cu un an in urma. Insa aceasta parte din strategie nu mai poate fi folosita.
"Dupa 21 de majorari, aproape cate una pe saptamana in ultimul an, nu am vazut o alta crestere dupa 4 iulie", a declarat Rick Seaney, al carui site de inchirieri, farecompare.com, publica preturile biletelor de avion. "Exista o intelegere in industrie, conform careia este aproape sfarsitul majorarilor de preturi pentru bilete", a adaugat acesta.
De asemenea, si hotelurile resimt incetinirea activitatii economice. In septembrie, gradul de ocupare a locurilor in hoteluri a scazut cu 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor furnizate de Smith Travel Research. Chiar si segmentul de lux din industria hoteliera, care s-a mentinut prin forte proprii, pare sa resimta acum un declin.
"In ultimele doua saptamani, anularile rezervarilor existente depasesc 50% din rata normala la hotelurile cu servicii complete", a declarat Bjorn Hanson, profesor la Universitatea din New York.
Aceasta nisa - care include hotelurile de patru si de cinci stele care isi concentreaza activitatea catre intalniri de afaceri si conferinte - a fost sustinuta de intelegerile corporative negociate primavara trecuta, cand "balanta puterii era inca de partea celor care vindeau", a spus Hanson. In timp ce preturile raman ridicate, corporatiile, limitate de prevederile din contracte, negociaza intens pentru concesii precum mic-dejunuri gratuite sau utilizarea gratuita a salilor de fitness.
Profitul pentru cel de-al treilea trimestru a scazut cu 28% pentru lantul hotelier Marriot International, care este considerat un reprezentant de seama al industriei datorita prezentei sale in toata lumea si care detine hoteluri de nivel mediu, precum Courtyard by Marriot, cat si hoteluri luxoase de 5 stele precum Ritz- Carlton.
"La hotelul Ritz-Carlton Central Park, unde se cazeaza in mod obisnuit investitorii si clientii lor, cei din industria de entertainment si diplomatii ocupa acum camerele si restaurantele", a declarat Arne Sorensen, directorul financiar al lantului hotelier Marriot.
Vanzarile de bilete s-au majorat si in cel mai profitabil segment al pietei aeriene, international premium travel, unde pretul unei calatorii dus-intors pentru un loc la clasa de business intre New York si Londra ajunge la 9.000 de dolari.
Seaney a analizat unele din cele mai recente vanzari de bilete la clasa business si unele promotii din segmentul premium-class de pe site-ul sau.
"Delta, business-class spre Europa, este la a 50-a zi de majorare a preturilor, care ating 1.700 de dolari", a declarat acesta. "Pe 16 septembrie, Lufthansa a avut o promotie pentru business class spre Anglia din New York si Chicago, cu preturi cu putin peste 1.000 de dolari pentru fiecare calatorie."
British Airways, unul dintre principalii jucatorii de pe piata transatlantica, a declarat ca planurile financiare pentru intregul an erau sub risc, deoarece traficul pe segmentul premium au scazut cu 8,6% in septembrie fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pana acum, nisa inferioara a liniilor aeriene de pe piata premium nu a fost afectata serios de scaderea activitatii economice. Dar chiar si acolo se prevad discounturi pentru bilete.
Noua filiala a British Airways, OpenSkies, care opereaza cu avioane 757 cu doua clase pe ruta New York-Paris, va incepe o noua ruta saptamana viitoare, intre New York si Amsterdam. Preturile promotionale ale biletelor dus-intors pentru nisa de top - business class - sunt de 1.776 de dolari.
Singapore Airlines, care si-a inceput activitatea cu rute zilnice pe segmentul de business class intre Newark si Singapore in luna mai, a infiintat recent o ruta zilnica intre Los Angeles si Singapore.
Un bilet dus-intors obisnuit costa aproape 8.500 de dolari, insa saptamana trecuta Singapore Airlines a introdus un discount, care face ca pretul unui bilet sa fie de 5.999 de dolari in zilele de luni, marti si miercuri.
"Preturile biletelor raman standard pentru zilele de varf pentru calatoriile de afaceri, de joi pana duminica", a declarat Eugene Lee, vicepresedintele operatiunilor Singapore Airlines de pe Coasta de Est.
Sectorul aerian din zona este mai rezistent la scaderile activitatii economice datorita duratei calatoriilor, care este de 18 sau mai multe ore pentru fiecare ruta.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO