Business Internaţional

Autovehiculele produse in Europa si Japonia stau insirate in porturile americane pentru ca dealerii le refuza

20.11.2008, 18:25 25

In mod normal, masinile ar fi incarcate in camioane in cateva ore, fiind transportate catre dealerii auto din intreaga tara, scrie International Herald Tribune. Insa in prezent situatia este sensibil diferita. Pentru moment, portul este destinatia finala a automobilelor. Respinse de dealeri si consumatori, mii de masini care valoreaza zeci de milioane de dolari sunt depozitate in portul deja aglomerat.

In premiera, Mercedes-Benz, Toyota si Nissan au solicitat inchirierea spatiilor pentru masinile "orfane". Aceste companii transforma al doilea mare port de containere din SUA intr-o imensa parcare, creand imaginea unei industrii paralizate si a unei economii aflate in pericol.
"Este un mod de a privi economia", a afirmat Art Wong, purtator de cuvant al portului, in legatura cu automobilele depozitate in Long Beach. "Te sperie de moarte".
Masini depozitate in port sunt doar o parte din accentuata majorare a stocurilor nationale, care au crescut in septembrie cu 5,5% fata de anul precedent, potrivit Departamentului de Comert. Industria auto a fost afectata cel mai puternic, vanzarile diminuandu-se cu 15% in 2008. General Motors a anuntat ca nu va mai dispune de lichiditati la sfarsitul anului in cazul in care compania nu va fi finantata printr-un program guvernamental de salvare.
Insa bunurile ramase in stoc in Long Beach nu se limiteaza doar la automobile importate. Exista un declin semnificativ al cererii pentru exporturile importante ale portului: cartonul si hartia reciclata.
Aceste materiale ajung de regula in China, unde se utilizeaza pentru fabricarea cutiilor pentru electronice noi si pentru alte produse care sunt trimise ulterior in SUA. Insa fabricile din China reactioneaza la cererea redusa prin incetinirea productiei, astfel ca solicita mai putin carton. Tone de hartie sunt stivuite in depozitele firmelor de reciclare din preajma portului. Long Beach este un port important, in special pentru partea vestica a SUA. Aici sunt aduse produsele importate si sunt filtrate catre camioane, trenuri sau retaileri, pana in mainile consumatorilor. Momentan, bunurile stau pe loc. "Trebuia sa mutam lucrurile, nu sa le depozitam", a declarat Wong.
Aproximativ 20% din importurile in containere realizate anul trecut au avut ca destinatie portul din Long Beach, plasandu-l pe acesta cu putin in urma celui mai mare port pentru containere, Los Angeles. Anul acesta, volumul descarcat in Long Beach a scazut cu 10 procente fata de 2007 si aproape toate porturile importante din SUA au inregistrat un declin similar. Angajatii veterani ai portului au precizat ca incetinirea acuta ce a debutat la mijlocul lui octombrie nu comporta similitudini cu nicio alta perioada. Mai mult, situatia genereaza efecte in cascada si in randul altor afaceri sau angajati.
In terminalul de 0,6 km patrati in care sunt descarcate automobilele Toyota exista o serie de modele Corolla, Camry sau RAV4. Simpla prezenta a atator masini nu este neobisnuita, avand in vedere ca Toyota aduce anual aproximativ 250.000 de masini. Semnaland insa ca ceea ce se intampla nu este in regula, zeci de trailere si tractoare care transporta de obicei masinile catre dealeri au stationat saptamana precedenta pur si simplu in mijlocul randurilor de automobile Toyota.
Kurt Golledge, 48 de ani, este unul dintre cei doi soferi care si-au incarcat camionul saptamana trecuta. Golledge a afirmat ca opt dintre colegii sai au fost concediati luna aceasta intrucat dealerii Toyota au refuzat livrarile.
"Descarcam masini in Henderson, statul Nevada, in urma cu o luna si un dealer mi-a spus: 'Du-le in alta parte si abandoneaza-le'", a precizat Golledge, care lucreaza pentru compania Allied Systems. "Toti dealerii ne spun acelasi lucru". Dealerii auto fac comenzi cu cateva luni in avans, insa isi pot modifica comenzile pentru a primi mai putine autovehicule.
"Vasele de transport continua sa acosteze in port, insa masinile nu pleaca niciunde", a completat Golledge. El a mai spus ca automobilele pe care le incarca in camion erau ultimele inainte de a fi concediat si ca deja ia in considerare un nou loc de munca.
In timp ce incarcarile pentru unele produse s-au diminuat, masinile au continuat sa vina in Long Beach in mare parte deoarece uzinele auto au nevoie de cateva luni pentru a se adapta modificarilor survenite in cererea de pe piata. Toyota incearca sa mai obtina 0,02 km patrati pentru a-si depozita masinile, insa va solicita si mai mult spatiu. "Toyota vrea cat se poate de mult spatiu" , a afirmat Gail Wasil, asistent director pentru divizia de imobiliare a portului.
Pentru aportul sau, Toyota a anuntat ca stocurile supradimesnionate inventariate in Long Beach sunt o consecinta a reducerii cererii, in special in California de Sud, care este una dintre cele mai mari piete de desfacere ale sale. Compania a refuzat sa precizeze cate masini sunt blocate sau cat timp vor fi depozitate in port.
Compania si-a adaptat productia unei cereri in scadere, a afirmat Sona Iliffe-Moon, purtator de cuvant pentru Toyota. Wasil a declarat ca Nissan, companie ale carei masini opresc in portul Los Angeles, a negociat cu Long Beach pentru a-si parca in acest port masinile.
Mercedes a incheiat un contract pentru a putea utiliza mai mult spatiu cu cateva saptamani in urma.
Blocajul pietei auto nu reprezinta o noutate pentru Detroit, unde mii de masini fabricate in SUA au fost parcate in ultimii doi ani pe terenurile utilizate pentru balciuri sau in aeroporturile din statul Michigan.
Este bizar sa vezi mii de masini Mercedes nevandute in portul din California, multe dintre ele prafuite pe capota si portbagaj. Unele dintre acestea sunt abandonate in port de cateva luni. Saptamana trecuta, Mercedes a livrat cu aproximativ 1.000 unitati suplimentar pe vasul Grus.
"Cu un an in urma, voiam sa cumpar o astfel de masina pentru sotia mea", a declarat Kurt Garland, managerul de terminal. "Acum nu mai vreau. Economisesc bani si platesc facturi".
Metal, carton, hartie si plastic umplu pana la refuz depozitele companiei Corridor Recycling. Aceasta trimite materiile prime catre China. Cartonul este utilizat pentru fabricarea unor noi cutii, in timp ce ambalajele sunt transformate in talpi pentru pantofi si izolatii pentru saci de dormit si jachete.
Pentru o mare parte din anul curent, compania a incarcat zilnic aproximativ 25 de containere, fiecare cu 23 de tone de deseuri ce urmau a fi reciclate. Insa dupa Olimpiada, cererea pentru metal s-a diminuat semnificativ. In octombrie, cererea pentru toate celelalte reziduuri a inregistrat un declin puternic, iar in ultimele doua saptamani compania nu a exportat niciun container.
"S-a ajuns la o intrerupere completa. O intrerupere absoluta", a afirmat Gilbert Dodson, coproprietar al companiei de reciclare. "Am mai observat incetiniri in ultimii 25 de ani, insa aceasta este cea mai grava", a afirmat Dodson referitor la colapsul economic curent.
Similar omologilor sai din industria auto, Dodson cauta spatiu suplimentar pentru a-si depozita deseurile. Bunurile reciclate sosesc in camioane mari, chiar daca in prezent plateste doar 21 dolari pe tona comparativ cu 120 dolari pe tona cu un an in urma. "Continua sa soseasca. Dar nimeni nu cumpara", a conchis Dodson.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO