Business Internaţional

Avantul comenzilor de Boeing 747 ii face pe americani sa se uite de sus la Airbus

16.11.2005, 19:22 16

Boeing, al doilea producator mondial de avioane, si-a anuntat planurile de a construi o versiune mai mare si mai eficienta a modelului 747 pentru a concura astfel cu modelul rival A380 produs de Airbus, informeaza Bloomberg.

Reprezentantii companiei cu sediul la Chicago au anuntat ca au primit comenzi care totalizeaza 5 miliarde de dolari (4,25 de miliarde de euro) pentru 18 avioane de la Cargolux Airlines International din Luxemburg si Nippon Cargo Airlines din Japonia.

Noul model, care urmeaza sa fie lansat pe piata dupa doua tentative nereusite la inceputul anilor ''90, va imprumuta din tehnologia noului jet Boeing 787, printre care si motoarele furnizate de General Electric, care vor asigura o reducere a costurilor calatoriei cu aproximativ 20 de procente. Aeronava va beneficia de 34 de locuri suplimentare si va putea transporta cu 15 tone mai multa marfa decat predecesorul sau 747.

"Se pare ca acest an, tocmai a devenit si mai dificil pentru Airbus", a declarat Doug McVitie, managing director la Arran Aerospace, o firma de consultanta din domeniu. "Daca Boeing declara ca vor realiza economii la costuri de 20 de procente, inseamna ca au pe ce se baza", a continuat acesta.

Ieri, actiunile European Aeronautic Defence & Space (EADS), proprietarul Airbus, au scazut cu 22 de centi sau 0,7%, pana la 29,65 de euro, la bursa din Paris. Comparativ insa cu actiunile Boeing, care s-au majorat cu 28% de la inceputul acestui an, titlurile EADS au castigat 39 de procente.

Airbus anuntase la inceputul acestui an ca a intarziat cu aproximativ 6 luni finalizarea productiei si livrarii modelului A380, ceea ce atrage plata de penalitati a caror valoare compania nu a dorit sa o dezvaluie. Si la capitolul noi comenzi Boeing a trecut in fata rivalului sau, evolutie determinata de cererile pentru modelul 787 Dreamliner. Noile tehnologii integrate si dimensiunea mai mare ale noului model Boeing vor reprezenta o provocare pentru A380, ale carui costuri de productie se ridica la aproximativ 12 miliarde de dolari.

Pentru a nu lasa un intreg segment de piata rivalului sau, Boeing a incercat de mai multe ori si a esuat sa lanseze pe piata un model mai mare decat actualul 747. De altfel, compania a declarat in mai multe randuri ca nu considera ca piata este suficient de mare pentru a garanta investitia intr-un model nou. Noul model de pasageri va avea cu 3,6 metri mai mult decat predecesorul sau pentru a face loc la inca 34 de pasageri. Luxemburghezii de la Cargolux au comandat 10 modele cargo 747-8, primul aparat urmand sa fie livrat in trimestrul trei din 2009. Compania detine si drepturile de achizitionare pentru inca 10 aparate. In prezent linia aeriana opereaza o flota formata din 13 modele Boeing 747-400.

Nippon Cargo Airlines a solicitat 8 avioane 747-8, pe care le va primi la finele anului 2009. Acesta detine o flota formata din 13.747 de aparate la care se vor adauga alte sase aparate 747-400 deja comandate.

Reprezentantii Boeing sustin ca noul 747 va fi singura aeronava disponibila care poate primi intre 400 si 500 de pasageri si care, spre deosebire de A380, nu va solicita investitii masive in noi piste de aterizare si terminale.

"Cu noul 747, Boeing isi pastreaza locul pe care il are pe piata, tine pasul cu ultimele modele lansate si reduce din diferenta fata de Airbus", a declarat Will Mackie, analist la Mainfirst Bank, din Londra. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO