Business Internaţional

Bacteriile vii devin o mina de aur pentru producatorii de alimente

12.02.2007, 16:00 61

Companiile alimentare lanseaza in numar mare produse ce contin bacterii care sunt benefice organismului uman.
In anul in care compania Dannon, divizia din Statele Unite a Danone, a lansat in SUA Activia, o gama de iaurturi care contin o bacterie vie speciala care ajuta la reglarea tranzitului intestinal, vanzarile in magazinele din Statele Unite au depasit 100 de milioane de dolari, o piatra de hotar pe care a atins-o doar un mic procentaj din noile produse lansate in fiecare an, scrie The New York Times.
Acum, alti producatori de produse alimentare, observand succesul Activia, se lupta sa ofere produse care contin microbi vii ce aduc beneficii sanatatii, cunoscute ca probiotice.
Alimentele probiotice sunt populare in Europa si in Asia de cateva decenii; de fapt Activia a fost vanduta inca din 1987. Dar exista obstacole in castigarea aceluiasi succes si in Statele Unite, printre care si populatia Americii, care mananca mult mai putin iaurt decat europenii si are o cultura care se bazeaza in mod traditional pe pastile mai degraba decat pe mancare sau remedii naturale pentru a-si mentine sanatatea.
Cu toate acestea, date fiind popularitatea Activia si cresterea cererii din partea americanilor pentru produsele naturale, unii experti spun ca probioticele au potentialul fainii de ovaz care a facut senzatie in anii '80 dupa ce s-a demonstrat ca reduce nivelul colesterolului.
"Sunt sigur ca departamentul de marketing va incepe sa le foloseasca pentru orice", spune Bob Goldin, vicepresedinte executiv la Technomic, o firma de cercetare si consultanta in industria alimentara.
"Dar mancarurile probiotice se vor vinde doar daca au un gust bun, iar consumatorii vor crede ca sunt credibile", spune el.
Exista un acord larg acceptat ca probioticele ar putea ajuta la imbunatatirea sanatatii, dar pana acum nu exista nicio dovada clara pentru unele boli majore. Producatorii au sugerat deja ca probioticele ar putea vindeca multe boli, de la alergii la cancerul la colon. Administratia Alimentelor si a Medicamentelor din SUA are o pozitie neutra, incercand sa clarifice faptul ca produsele care contin probiotice nu sunt medicamente care trateaza bolile (doar daca au dovezi stiintifice). Un grup de oameni de stiinta de la Academia Americana de Microbiologie a studiat recent problema si a declarat intr-un raport din 2006 ca "in prezent calitatea probioticelor existente in produsele alimentare destinate consumului este nesigura."
Nebunia fainii de ovaz a esuat si pentru ca beneficiile pe care le putea aduce sanatatii au fost exagerate, iar unii nutritionisti si experti medicali spun ca situatia ar putea fi aceeasi cu probioticele. Nu este inca destul de clar cate alimente ar trebui sa manance o persoana sau cat de des pentru a obtine beneficii.
Dar se pare ca aceste neclaritati nu au scazut interesul celor care vand astfel de produse.
"Capata reputatia ca sunt bune pentru tine intr-un anume fel si partial este adevarat", spune David Schardt, nutritionist senior la Centrul Stiintific pentru Interesul Public. "Dar este doar o parte a adevarului, pentru anumite boli specifice s-au dovedit de mare ajutor."
Probioticele in alimente fac parte dintr-un trend mai larg care se indreapta catre "alimente functionale" si care evidentiaza abilitatea lor de furniza beneficii care apartin in mod traditional de domeniul medicinii sau al suplimentelor dietetice. Chiar daca unele presupuneri sunt credibile, unele companii alimentare spun ca sucul lor de portocale cu acizi grasi este bun pentru inima, iar ceaiul lor verde poate arde caloriile.
Nutritionistii stramba din nas la unele din aceste presupuneri si nu toate alimentele prezentate ca functionale au fost mari succese.
Cele care ajung la consumatori sunt mai putin naturale, de exemplu sucurile necarbogazoase, si nu s-au vandut la fel de bine precum cele care pareau in mod firesc naturale, precum iaurtul sau sucul de portocale.
Activia, pe care Dannon recomanda sa fie consumata zilnic pentru a avea beneficii pe termen lung, nu a avut de suferit de pe urma faptului ca vanzarile la iaurt au crescut si ca milioane de americani se plang de probleme stomacale.
"Activia este unic", spune Michelle Barry, vicepresedinte senior pentru departamentul de obiceiuri ale consumatorilor de la Hartman Group, o firma de cercetari de marketing.
Pana acum, cele mai multe produse probiotice puteau fi gasite in suplimentele dietetice. TCBY vinde iaurt probiotic inghetat, iar Stonyfield Farm a lansat o bautura energizanta Shift pentru consumul zilnic, ce contine probiotice. Atat Dannon, cat si Stonyfield Farm sunt detinute de Danone Group, o companie franceza.
Dar exista si alimente probiotice care nu sunt destinate consumului zilnic, printre care si cerealele Kashi Vive si "batoanele bunastarii" ale unei companii numite Attune Foods. La magazinul Whole Foods din Union Square in Manhattan, exista numeorase produse probiotice pentru consumul zilnic, printre care DanActive, nou lansat de Dannon, precum si Wildwood Soyogurt Smoothie si Probugs Organic Whole Milk Kefir de la Lifeway Foods.
Susan Kramer, o mama in varsta de 50 de ani care facea cumparaturi in magazin, a declarat ca cumpara in mod regulat DanActive. "Cred ca are mai multe probiotice decat un iaurt normal", a spus ea.
"Ma face sa ma simt bine atunci cand il beau, iar copiilor mei le place." Probioticele contin bacterii care ajuta la fermentarea alimentelor, chiar daca este vorba de iaurt, branza sau muraturi. Atat timp cat exista mii de probiotice diferite, doar o parte dintre acestea au fost testate in laboratoare si s-a descoperit ce beneficii pot aduce daca sunt consumate in mod regulat.
Criticii spun ca unele produse alimentare nu mentioneaza ce fel de bacterii contin si nici gramajul pentru fiecare pachet.
Folosirea a tot mai multe probiotice in alimente e determinata de interesul oameniilor de stiinta pentru rolul pe care il au acestea in tranzitul intestinal, in ajutarea digestiei, cresterea imunitatii corpului si in lupta impotriva bacteriilor periculoase care ar putea cauza probleme de sanatate.
Gary B. Huffnagle, profesor de medicina interna la Universitatea din Michigan, spune ca exista cercetari independente care arata ca probioticele ajuta la solutionarea unor probleme intestinale si exista dovezi puternice, dar nu definitive, ca amelioreaza infectiile digestive si problemele stomacale provocate de consumul antibioticelor.
Dar Huffnagle spune ca nu s-au efectuat inca destule cercetari pentru a sprijini presupunerile ca probioticele ar putea vindeca alergiile, cancerul sau alte boli.
"Suntem de-abia in primele etape ale cercetarii", spune el.
Schardt, nutritionistul de la Centrul Stiintific pentru Interesul Public, spune, de asemenea, ca presupunerile referitoare la probiotice nu au fost confirmate inca de cercetarea stiintifica.
Spre exemplu, cerealele Kashi Vive promit sa "aiba grija de sistemul digestiv si sa declanseze acea "joie de vivre", dar nu exista nicio dovada stiintifica cum ca probioticele din Vive aduc beneficii sanatatii, spune el. Kashi, care e detinut de compania Kellog, a refuzat sa comenteze asupra acestui lucru.
In mod similar, Schardt a spus ca studiul referitor la DanActive a aratat ca acesta nu previne racelile sau infectiile, cu toate ca reduce durata unei raceli cu o zi sau jumatate de zi. Oficialii de la Dannon spun ca analiza lui Schardt este plina de erori si ca alte cercetari au aratat ca DanActive imbunatateste sistemul imunitar al organismului.
Cat despre Activia, compania nu pretinde ca acesta reduce riscurile bolilor medicale specifice sistemului digestiv. Dar, spune Dannon, "ajuta la regularizarea sistemului digestiv prin reducerea timpului destinat tranzitului intestinal."
Succesul produselor probiotice a ajutat la cresterea actiunilor grupului Danone cu mai mult de 50% anul trecut. Mark Lynch, analist la Goldman and Sachs in Londra, spune ca succesul Danone se datoreaza cresterii pe noile piete precum si lansarii produselor inovative.
In afara de Activia si Actimel (echivalentul European al DanActive) Danone a lansat in Europa iaurtul Danacol despre care se spune ca scade colesterolul. Alt produs Danone care pretinde ca imbunatateste sanatatea pielii va fi lansat in curand.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO