Business Internaţional

Cafeaua e mai amara ca niciodata

26.11.2003, 00:00 45



In prezent, industria cafelei se confrunta cu cea mai serioasa criza din istorie. Pe plan global, preturile au inregistrat cel mai scazut nivel din ultimii 30 de ani, iar cererea este in scadere.



Fermierii, comerciantii, companiile spacializate in prajirea cafelei si retailerii, toti sunt de acord ca sunt necesare masuri urgente pentru a preveni o scadere a calitatii cafelei si pierderea a poate milioane de locuri de munca. Totusi, solutiile propuse de acestia difera foarte mult.



Numai cei mai norocosi, ce dispun de suficient capital pentru a investi in tehnologie si in comercializarea unor amestecuri de calitate superioara destinate unei piete a specialitatilor, sunt capabili sa supravietuiasca si chiar sa prospere ocazional.





Locul 2, dupa petrol



Insa, pentru marea majoritate a celor 25 de milioane de cultivatori de cafea din intreaga lume, perspectivele sunt destul de sumbre.



Cafeaua se afla pe locul doi in topul celor mai bine vandute marfuri din lume, dupa petrol, acest sector oferind locuri de munca pentru milioane de oameni ce traiesc in unele dintre cele mai sarace tari din lume.



In cazul Americii Centrale, Banca Mondiala estimeaza ca 600.000 de muncitori din acest sector si-au pierdut recent locurile de munca, ceea ce a determinat migrarea muncitorilor din Guatemala si Honduras catre Mexic si a fermierilor mexicani catre Statele Unite.



In Columbia, unde veniturile din acest sector au scazut cu 50% in ultimii 10 ani, multi cultivatori au renuntat la cafea preferand culturi mai profitabile.



Mari ferme din Brazilia, cea mai mare producatoare de cafea din lume, si-au redus forta de munca cu pana la 90% in urma mecanizarii. Cateva cooperative mici si mijlocii, ce nu-si permit sa adopte mecanizarea, sunt in pragul falimentului.





Diferenta dintre cerere si oferta



Principala problema ce a generat aceasta situatie este supraproductia. Recolta anului 2001-2002 a generat 115 milioane de saci de cafea, in timp ce consumul global de cafea a fost de 105 milioane, conform unor date publicate de International Coffee Organization. In timp ce oferta creste cu aproxmativ 3%, cererea este numai de 1%.



Multi fermieri dau vina pe Vietnam, ce in perioada 1990-2000 a plantat peste un milion de acri de cafea de calitate inferioara, preluand de la Columbia pozitia de al doilea producator de cafea din lume.



Odata cu ridicarea unor restrictii, fermierii brazilieni din acest sector au inceput de asemenea sa cultive mai multa cafea de calitate inferioara.



Marcelo Vieira, presedinte al asociatiei cafelei speciale din Brazilia, a declarat ca problema nu este Vietnamul, ci dezechilibrele de ordin structural din cadrul industriei cafelei. Astfel, fermierii cultiva prea multa cafea in ciuda cererii stagnante, iar unele companii ce se ocupa cu prajrea cafelei au realizat amestecuri de o calitate mai slaba pentru a-si mentine marjele de profit. Drept urmare, cererea a scazut, ca si preturile.



"Singura solutie este promovarea cafelei in intreaga lume," sustine Vieira. "Asta trebuie sa faca cei mai mari jucatori din domeniu, in loc sa se concentreze pur si simplu asupra rezultatelor urmatorului trimestru".





Unii nu simt



Cele patru companii multinationale ce controleaza piata globala a cafelei, Nestle, Kraft, Sara Lee si Procter&Gamble, sustin ca nu si-au redus calitatea amestecurilor.



Cea mai bine vanduta marca a Procter&Gamble, Folger's, valoreaza 13 miliarde de dolari in cadrul portofoliului companiei, conform purtatoarei de cuvant a companiei, Tonia Hyatt.



"Vanzarile noastre au crescut an de an, si nu cred ca acest lucru s-ar fi intamplat daca am fi comercializat cafea de slaba calitate".



Recent, Procter&Gamble a lansat o noua marca premium denumita Millstone, certificata conform protocolului Fair Trade incheiat in cadrul industriei. In acest fel, fermierii obtin preturi mult mai avantajoase pentru cafeaua pe care o cultiva



Din anul 2000, aproximativ 140 de companii din sectorul cafelei au inceput sa ofere amestecuri ce respecta acest protocol prin intermediul unui numar de 10.000 de magazine din Statele Unite, conform unui raport realizat recent de Oxfam, o organizatie privata de caritate ce lupta pentru combaterea saraciei.



Totusi, conform aceluiasi raport astfel de masuri nu sunt suficiente pentru a salva industria cafelei, fiind necesare masuri urgente si radicale, cum ar fi finantare guvernamentala pentru distrugerea a cinci milioane de saci de cafea de slaba calitate pastrati in depozite in tari cultivatoare de cafea. Costurile unei astfel de masuri s-ar ridica la 100 milioane de dolari, insa aceasta ar putea genera o crestere cu 20% a preturilor pe piata, se spune in acelasi raport.



Altii, in schimb, ar prefera solutii diferite de apelarea la interventia guvernului, solutii cum ar fi determinarea fermierilor de a se proteja financiar impotriva volatilitatii preturilor.



Peter A. Reiling, presedinte si director executiv al TechnoServe, o alta organizatie non-profit, a comandat grupului din domeniul consultantei McKinsey un studiu referitor la masurile ce ar trebui luate pentru depasirea acestei situatii de criza.



"Este un subiect foarte delicat, iar toata lumea pare sa vina cu solutii din cele mai diverse," declara Reiling. "As spune ca solutiile depind de fiecare piata in parte".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO