Business Internaţional

Calea ferata revine ca alternativa in comertul mondial

23.10.2006, 21:06 25

Traficul cailor ferate a inceput sa creasca in intreaga lume la un nivel la care se pune problema daca sistemele feroviare vor putea rezista incarcaturii de marfa si pasageri, scrie International Herald Tribune.
In intreaga lume, corporatiile si tarile cheltuiesc sume mari de bani pentru a sustine cererea.
David Bringinshaw, redactor al International Railway Journal, a spus intr-un editorial al numarului din octombrie ca "perspectiva cailor ferate nu a fost niciodata mai buna inca de cand au fost construite primele cai ferate din lume".
Pentru prima data piata pentru echipamentele cailor ferate, infrastructura si tehnologia vor depasi 100 de miliarde de euro (125 de miliarde de dolari), daca acest lucru nu s-a intamplat deja.
In 2003, ultimul an pentru care au putut fi stabilite cifrele, compania germana SCI Verkehr a estimat un total de 97 de miliarde de euro.
In acel an, piata locomotivelor feroviare, a masinilor si a altor vehicule, a inregistrat 61% din cheltuielile totale. Dar infrastructura a fost piata cu cea mai rapida crestere, datorata noilor cai ferate si imbunatatirii liniilor ferate din Orientul Mijlociu si din Asia.
In privinta cheltuielilor totale, Europa conduce cu 34,2 miliarde de euro. Statele Unite au cheltuit echivalentul a 20,5 miliarde de euro, iar Asia 20 de miliarde de euro. Cea mai mare parte a banilor europeni merg catre traficul pasagerilor, inclusiv linia noua de mare viteza dintre Paris si Frankfurt, dar mare parte din fondurile ramase se cheltuiesc pentru transportul de marfa.
Pentru prima oara de la caderea Uniunii Sovietice, Rusia a inceput sa cheltuiasca sume importante de bani pentru a moderniza caile ferate pe care le neglijase, 8,9 miliarde de euro in 2005, cu toate ca economistii stiu ca va fi nevoie de sume mult mai mari pentru a tine ridicat nivelul cererii si pentru a evita intarzieri in economia ruseasca.
Rusia a inceput un program care sa imbunatateasca si sa privatizeze partial caile ferate detinute de stat, acestea fiind separate de Ministerul Cailor Ferate si fiind permise investitiile straine in acest sector.
Transportul de marfa si de pasageri sunt in crestere in Rusia, unde traficul persoanelor din suburbii in zonele urbane a crescut cu 43% anul trecut.
In Statele Unite surpriza a fost legata de transportul de marfa, care a inceput sa creasca la sfarsitul anului 2002 si nu s-a mai oprit de atunci. Un factor este ca faptul ca preturile au scazut atat de mult incat este mai ieftin sa traversezi oceanul spre Asia pentru a transforma materialul in produse finite, decat sa construiesti o fabrica in apropiere.
Caile ferate din Statele Unite au fost ajutate si de aglomeratia de pe autostrazi si de scaderea numarului camioanelor. Dar chiar si camioanele isi intrerup drumuri foarte lungi pentru a apela la trenuri. In China, autostrazile sunt atat de proaste incat marfa este transportata in principal cu trenul.
Caile ferate americane cheltuiesc miliarde de dolari in fiecare an pentru a construi marfare de capacitate mai mare, dar chiar si asa le este greu sa tina pasul. Cheltuielile vor creste de la 6,4 miliarde dolari in 2005 pana la o cifra estimata de 8,3 miliarde de dolari anul acesta, potrivit Asociatiei Americane a Cailor Ferate.
Matthew Rose, presedinte al Burlington Northern din Santa Fe, care conduce una dintre cele patru cai ferate principale americane, a luat recent reporterii intr-un tur al cailor ferate.
El a surprins pe toata lumea cu un plan pentru dezvoltarea transportului marfarelor intre portul din Los Angeles si Chicago. Rose a spus ca linia, pe care s-a calatorit pentru mai mult de un secol si are o singura ruta, ar putea deveni o linie principala cu trei rute.
Burlington Northen Santa Fe cheltuieste 2,6 miliarde de dolari pentru investitii de capital doar in 2006. Multe alte cai ferate adauga capacitate in acelasi fel.
"Este foarte clar ca peisajul cailor ferate se schimba considerabil", a scris Briginshaw intr-un editorial.
Chiar si Asociatia Autostrazilor de Stat si a Transporturilor pare sa se implice.
Pentru multi ani, asociatia s-a considerat un sustinator al autostrazilor. Dar dupa ani de sprijin al autostrazilor, a inceput sa promoveze caile ferate in transportarea marfurilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO