Business Internaţional

Campionatul Mondial din Germania: un pariu organizatoric castigat. Economic mai putin

Campionatul Mondial din Germania: un pariu organizatoric castigat. Economic mai putin
10.07.2006, 18:41 17

Desi foarte bine organizat, spectaculos si captivant, Campionatul Mondial de Fotbal din Germania nu a reusit sa impulsioneze economia locala la nivelul preconizat de specialisti.
Germania nu a jucat finala Cupei Mondiale la fotbal, fiind invinsa de Italia, insa se poate declara multumita de "organizarea aproape perfecta", scriau mai multe cotidiene britanice care, de regula, nu au o atitudine prea "tandra" fata de Germania, titreaza Les Echos.
Elvetianul Sepp Blatter, presedintele FIFA, a caracterizat acest campionat mondiale drept "cel mai reusit". In ciuda celor 70 de ani pe care-i are, Blatter ar putea spera ca, flatandu-i pe germani, ar obtine sprijinul reprezentantilor acestora pentru presedintia acestei puternice organizatii, cu venituri in valoare de 561 de milioane de euro in 2005 si un profit net de 137 de milioane de euro.
Succesul organizatiei se reflecta in cifre. Bugetul de 430 de milioane de euro urma sa fie unul "echilibrat", dupa cum anticipase in luna ianuarie Theo Zwanzier, trezorier al Federatiei germane de fotbal.
Aproape toate cele 64 de meciuri s-au desfasurat intr-o atmosfera destul de calma, fara probleme majore. In fiecare oras au fost instalate ecrane uriase, permitand zecilor de mii de persoane sa vizioneze meciurile in direct in timp ce consumau cantitati astronomice de bere si simpatizau cu miile de suporteri din intreaga lume.
De cealalta parte, producatorii de echipamente sportive sunt extrem de satisfacuti. "Noi suntem adevaratii invingatori", a declarat Herbert Hainer, director Adidas. Firma, plasata pe locul doi in lume in acest sector, cu o cifra de afaceri consolidata de 9,5 miliarde de euro anul trecut, a vandut deja anul acesta "peste 15 milioane de mingi Teamgeist, peste 3 milioane de tricouri si aproape 2 milioane de perechi de ghete de fotbal", "de 2,5 ori mai mult decat in 2002", arata Gunter Weigl din cadrul Adidas.
La randul sau, liderul Nike anunta o crestere a cifrei de afaceri cu 9 procente, pana la 15 miliarde de dolari in cursul anului fiscal incheiat pe 31 mai. Totusi, cresterea vanzarilor marcii s-a limitat la 1% in Europa, iar Mondialele nu sunt asteptate a impulsiona foarte mult aceasta crestere, avand in vedere ca Brazilia, echipa pe care acesta o sponsorizeaza, a iesit din competitie. In cazul Puma, aflat pe locul trei, directorul acestuia, Jochen Zeitz, a estimat ca "este timpul sa trecem la urmatorul proiect: 2010", anuntand in acelasi timp o campanie agresiva de marketing.
"Zizoumania" a avut consecinte importante si pentru sponsorii jucatorilor de fotbal. Compania de asigurari Generali, in contract pe trei ani cu Zidane, a asistat la o crestere a gradului sau de recunoastere de la 24% pe 11 aprilie la 27% in prezent.
"Pentru aceste Mondiale, mediatizarea a inregistrat o crestere de 27% comparativ cu 2002, iar impactul mediatic al ultimelor meciuri ale echipei franceze a intrecut toate recordurile", a declarat Bruno Lalande, director al TNS Sport.
"Sponsorii se pot astfel declara multumiti de o competitie care a depasit cele mai optimiste previziuni", comenteaza specialistul.
Pentru sectorul german de afaceri, totusi, sperantele legate de obtinerea unor castiguri considerabile de pe urma acestui eveniment nu mai au nici un fel de substanta. Increderea in sectorul de business, cat si increderea consumatorilor au fost in crestere, numarul turistilor straini fiind de doua ori mai mari decat cel estimat, de 2 milioane. Totusi, economistii au redus drastic asteptarile legate de cresterea obtinuta la sfarsitul Mondialelor.
"Din pacate, nu ne asteptam la un miracol economic de pe urma acestei Cupe Mondiale", a declarat Dirk Ulbricht din cadrul Institute for Economic Research. Cea mai optimista previziune in prezent este ca evenimentul sa adauge numai 0,25% ratei de crestere economica a Germaniei.
Posibilitatea ca acest campionat sa aiba un impact nesemnificativ asupra celei mai mari economii a Europei este una ingrijora-toare pentru guvernul condus de Angela Merkel. Pentru acest guvern, Cupa Mondiala urma sa joace un rol esential in planul de stimulare a economiei nationale. Totusi, pe termen lung, acest eveniment ar putea avea un rol diferit, de imbunatatire a imaginii Germaniei pe plan global.
Conform unui studiu realizat de autoritatea de turism din Germania pe un esantion de 1.300 de turisti din intreaga lume, 91% din acestia s-au simtit bineveniti in aceasta tara, urmand sa o recomande ca destinatie turistica.
Un alt studiu, insa, scoate in evidenta faptul ca pe termen scurt castigurile ar putea fi limitate. Grupul de cercetare de piata TNS Infratest a descoperit ca proprietarii de hoteluri si restaurante au pareri diferite fata de beneficiile aduse de Cupa Mondiala sectorului de afaceri. In timp ce 48% din acestia s-au declarat satisfacuti sau foarte satisfacuti, 44% si-au exprimat nemultumirea. Pe partea restaurantelor, numai 9% din proprietari s-au declarat satisfacuti.
Poate cel mai surprinzator fapt este ca hotelurile din Berlin au avut de suferit, scrie BBC News. Conform lui Jorg Frassa, manager al Comfort Hotel Auberge, in mod normal in iunie rata de ocupare este de 80 pana la 85% gratie targurilor, insa in luna iunie a acestui an, rata a scazut pana la 65%.
Inainte de inceperea Campionatului Mondial, se estima ca vor fi create 50.000 de locuri de munca si ca retailerii vor inregistra o crestere a cifrei de afaceri cu pana la 2 miliarde de euro, in timp ce ca PIB-ul Germaniei urma sa se aprecieze cu 0,5%.
Retailerii insa au descoperit ca fanii nu sunt la fel de entuziasmati de cumparaturi cum sunt de sport. Astfel, dinamica sectorului de retail a scazut cu 2,2% in mai, in timpul pregatirii cupei, desi retailerii se asteptasera la vanzari masive, in special de televizoare.
Pentru producatorii de bere, lucrurile au mers mai bine. Chiar inainte de inceperea cupei, cantitatea de bere consumata in Germania crescuse cu 8%.
Producatorii de steaguri au avut de asemenea de castigat. Un magazin german a raportat o crestere de 900 pana la 1.000% a vanzarilor. Grupurile de pariuri au asistat in unele cazuri la o dublare a cifrei de afaceri. De asemenea, firmele de livrare de pizza la domiciliu au facut cu greu fata cererii.
Este prea devreme pentru a vedea cat de corecte se vor dovedi a fi estimarile initiale, scrie BBC News. Totusi, in acest moment este clar ca numai cateva sectoare au avut de castigat, incluzand televiziunile si firmele producatoare de echipamente sportive.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO