Business Internaţional

Care este cel mai bun ministru european de finante din zona euro?

13.11.2006, 22:55 13

Intr-un an in care cresterea economica a zonei euro va fi cea mai buna din ultimii ani iar economia SUA da semne de incetinire a expansiunii, ministrii de finante europeni a trebuit sa faca fata atat presiunilor inflationiste, cat si fluctuatiilor pretului la petrol.
Acestea ar trebui sa fie zile fericite pentru ministrii de finante din zona euro. In timp ce multi dintre prim-ministri europeni, cancelari si presedinti sunt vazuti ca lipsiti de responsabilitate, sau slabi din punct de vedere politic, economiile din zona euro de dezvolta puternic, scrie Financial Times.
Drept rezultat, unii ministri de finante, cum este cel al Irlandei, Brian Cowen, au putut sa se "incalzeasca" cu succesul economic al tarilor lor. Altii au avut o perioada mai dificila.
De exemplu, lui Tommaso Padoa-Schioppa din Italia, i-a fost destul de greu sa foloseasca disciplina fiscala pe care candva a recomandat-o cand era membru in consiliul de conducere al Bancii Centrale Europene.
Asadar, care este cel mai bun ministru de finante? Punctele de referinta si tabelele cu puncte sunt instrumente comune de apreciere a performantelor politice. Pentru cativa analisti acesta este un deficit care trebuie indreptat. "Avem nevoie de niste standarde dupa care sa-i judecam pe ministrii de finante", a spus Joachim Scheide de la Institutul Kiel pentru economie mondiala.
Dar cum poate fi masurata performanta unui ministru de finante? Spre deosebire de, sa spunem, supravegherea BCE, nu este nici un consens in legatura cu ce ar trebui sa faca un bun ministru de finante. Circumstantele atenuante in prezent distorsioneaza performantele individuale. "Ministrii de finante din tarile din zona euro se descurca bine, dar au totusi si noroc. Suntem in anii buni ai ciclului economic", a afirmat Scheide.
PIB-ul in cel de-al treilea trimestru in cele 12 state a crescut cu siguranta mai repede decat in SUA, asa cum nu s-a intamplat in cel de-al doilea trimestru. Astfel devine mai usor pentru ministrii de finante sa stabileasca cheltuielile si sa reduca deficitele.
O incercare a Financial Times de a realiza un clasament al ministrilor de finante arata ca cel mai performant ministru, conform criteriilor economice, este Cowen. Un scor mare il au si ministrul de finante al Olandei, Gerrit Zalm, si cel al Finlandei Eeno Heinaluoma.
Toti trei conduc unele dintre cele mai mici economii din zona euro, ceea ce probabil le face munca mai usoara.
Zalm, alaturi de ministrul de finante al Luxemburgului, Jean-Claude Juncker, este tot printre cei mai eficienti politicieni, con-form unei evaluari realizate separat, pe baza voturilor exprimate de corespondentii Financial Times. De fapt, sunt ministere, mai degraba decat ministri, care au fost judecati in functie de performante in ultimii ani.
O parte din ministri sunt in functie de doar cateva luni. Thierry Breton, care a preluat sefia ministerului de finante din Franta acum un an si jumatate, ar putea sa spuna ca de abia de acum incolo se vor vedea rezultatele. Dar atunci, arta unui politician de succes este de a mosteni o slujba unde majoritatea lucrurilor grele au fost deja realizate.
Alti ministri de finante ar putea plange prosteste din diferite motive. Didier Reynders, din Belgia, ar putea spune ca atentia insuficienta s-a datorat succesului sau impresionant in urma reducerii datoriei nationale.
In Italia si Germania, schimbari recente de buget ar putea duce cat de curand la imbunatatirea previziunilor Comisiei Europene pentru 2007.
"Relansarea economica ia presiunea de pe umerii ministrilor. Ii ajuta sa-si duca treburile la bun sfarsit, cel mai evident exemplu este Germania", a afirmat Anthony Thomas, economist la banca de investitii Dresdner Kleinwort Wasserstein.
Chiar si reducerea de deficit singura nu este o reteta pentru succesul economic, asta ar depinde, de asemenea, de felul in care si veniturile au fost marite sau cheltuielile reduse. Progresul clar in reformarea sistemului fiscal este un criteriu important de judecare a performantelor.
"Taxele sunt unele dintre provocarile cheie pentru UE, pentru urmatorii 10 sau 15 ani" , a spus Jeffrey Owens, presedintele departamentului de politica a taxelor de la OCDE, cu sediul la Paris. "Presiunea de a imbunatati concurenta vine din afara UE, ca si dinauntrul acesteia".
Dar un sistem de taxe poate fi proiectat mult mai competitiv in mai multe feluri - si nu doar prin reducerea datoriei totale sau schimbarea de la venituri la taxe pentru consum. Stabilitatea, predictibilitatea, simplitatea si stimulentele acordate, de exemplu, pentru cercetare si dezvoltare sunt, de asemenea, semne ale unui sistem fiscal bun. Astfel de concepte sunt greu de estimat in cifre.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO