Business Internaţional

Ce caută investitorii chinezi în Franţa, în inima zonei euro: tehnologie şi branduri de renume

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Daniela Stoican

26.03.2014, 00:03 584

Companiile chineze care investesc în Franţa sunt motivate în principal de faptul că aici găsesc branduri puternice, cu o istorie în spate şi cu tehnologie avansată, scrie Le Monde.

Producătorul chinez de automobile Dongfeng semnează azi intrarea în acţionariatul grupului francez PSA  Peugeot Citroën cu 14% din acţiuni contra a 800 mil. euro. Mutarea, prin care compania chineză va avea o participaţie egală cu cea a familiei Peugeot şi a statului francez, va întări relaţia grupului chinez cu mărcile Peugeot şi Citroën, cu care colaborează deja în China. De asemenea, prin demersul de a obţine 46% din capitalul lanţului francez de staţiuni Club Med, grupul chinez privat Fosun urmăreşte să profite de experienţa recunoscută a lanţului şi să îl conecteze la piaţa chineză a turismului, aflată în expansiune. Tranzacţia este pentru moment suspendată în justiţie în urma unui recurs depus de acţionari minoritari care consideră că le sunt afectate interesele.

Tentativa Fosun de a deveni acţionar al Club Med este tipică pentru modul de a acţiona al oamenilor de afaceri chinezi, de sine stătător, dar urmând în acelaşi timp linia obiectivelor stabilite de Beijing pentru a se asigura că obţin aprobarea partidului.

Printre obiectivele economice din actualul plan cincinal al Chinei, care se încheie la sfârşitul anului 2015, se numără dezvoltarea consumului intern şi a serviciilor, două elemente care se regăsesc în activitatea Club Med. Este dificil de stabilit cu exac­titate care sectoare economice din Franţa sunt atrac­tive pentru China, arată Françoise Nicolas, directoa­rea Centrului pentru Studii Asiatice de la Institutul Francez pentru Relaţii Internaţionale (IFRI). Un  sector din Franţa care suscită un interes deosebit pentru China este cel agroalimentar, pentru că produsele locale sunt slabe calitativ. Compania chineză Synutra a investit 90 milioane de euro în Franţa într-o capacitate de producţie de lapte praf.

Compania chineză Hainan Airlines a obţinut 45% din capitalul companiei aeriene franceze Aigle Azur în octombrie 2012, iar compania chinezească de telecomunicaţii ZTE a început construirea unui centru de cercetare la Poitiers, în Franţa.

Marea diversitate a sectoarelor economice franceze de care sunt interesate întreprinderile din China reflectă o nouă realitate. Dincolo de încercarea de a ajunge din urmă Vestul din punct de vedere tehnologic, chinezii sunt interesaţi în primul rând de oportunităţile de piaţă, spune experta de la IFRI.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO