Business Internaţional

Cea mai mare companie americana de inchirieri auto cauta solutii inovatoare de extindere

17.03.2006, 00:00 172

Noua conducere a companiei Enterprise Rent-A-Car mizeaza pe inchirierea masinilor pentru persoane fizice,

cat si pe inchirierea camioanelor de dimensiuni mici si medii.

Enterprise Rent-A-Car este una dintre cele mai mari companii din lume care activeaza in segmentul serviciilor de inchirieri auto. Andy Taylor, actualul proprietar-manager, intentioneaza sa aplice o serie de schimbari care sa produca o reinventare a acestei afaceri de familie, informeaza Wall Street Europe.

Timp de peste o jumatate de secol, comania infiintata de Jack Taylor, tatal actualului manager, a reusit sa se extinda fara a face achizitii semnificative. In schimb, in ultimii sapte ani, au fost deschise foarte multe filiale in America de Nord, Marea Britanie, Germania si Irlanda.

Acum insa, Andy Taylor ia in considerare abordarea unor noi metode de extindere a afacerii.

Compania in cauza are peste 62 de mii de angajati si anticipeaza ca veniturile anului fiscal care se va incheia la 31 iulie vor depasi suma de 9 miliarde de dolari (7,5 miliarde de euro). Enterprise Rent-A-Car detine peste 800 de mii de masini si camioane, reprezentantii sai pretinzand ca este cea mai mare companie din lume care achizitioneaza autovehicule noi.

Andy Taylor spune despre compania pe care o conduce ca este "o confederatie de afaceri mici". Cultura organizationala pe care o adopta se bazeaza pe oferirea unor servicii de calitate clientilor, pe spiritul antreprenorial si munca de echipa. Astfel, a devenit traditie intalnirea anuala din Orlando, Florida, a celor peste 7.000 de manageri ai tuturor filialelor pe care compania le detine. Cu toate acestea, mentinerea ritmului de dezvoltare prin deschiderea unor noi filiale a devenit o sarcina destul de greu de realizat.

Andy Taylor isi aminteste de reactia pe care a avut-o in momentul in care managerul filialei din Marea Britanie i-a expus planul de dezvoltare pe termen lung a companiei, prin deschiderea unor noi sedii: "Tu imi spui ca atunci cand voi ajunge la 95 de ani, realizarea acestui plan va fi finalizata. Imi pare rau, dar va trebui sa actionam mai repede de atat".

Prin aceasta, noul manager intelege elaborarea si aplicarea unor noi strategii care sa se dovedeasca mai eficiente.

Astfel, de curand, compania a incheiat un parteneriat cu JPMorgan Chase, in vederea achizitionarii celui mai mare grup european care activeaza in acelasi segment, Europcar. Firma germana Volkswagen, proprietarul actual al Europcar, a decis recent sa vanda acest grup unei firme franceze de investitii.

Andy Taylor afirma ca achizitionarea unei alte companii nu ar implica o schimbare totala a vechilor principii. "Nu am putea patrunde intr-o noua organizatie fara a ne pastra acelasi sistem de valori culturale", a spus managerul.

Unul dintre pricipiile de baza de la care nu s-a facut vreodata abatere este acela al evolutiei treptate. Astfel, fiecare dintre cei 78 de manageri generali au inceput de jos, spaland masinile sau lucrand direct cu clientii.

Andy Taylor insusi s-a alaturat afacerii pe care o detinea familia sa, dupa ce a absolvit Facultatea din Denver si a lucrat in cadrul unei firme de leasing din San Francisco timp de trei ani.

Constanta este o alta caracteristica specifica acestei firme. Astfel, Don Ross, presedintele companiei, va aniversa luna viitoare cel de-al 42-lea an in cadrul Enterprise Rent-A-Car, in timp ce Pam Ross, COO-ul companiei, lucreaza de 25 de ani.

"Ceea ce ne-a deosebit de rivalii nostri a fost faptul ca am incercat sa ne concentram asupra a ceea ce aveam de facut si asupra servirii clientilor nostri cat mai bine posibil", a declarat Taylor.

In timp ce companiile Hertz si Avis s-au axat pe inchirierea masinilor in zona aeroporturilor, Enterprise a optat sa lucreze cu firmele de asigurari si dealerii care ofereau temporar masini clientilor ale caror autovehicule fusesera avariate sau furate.

La inceputul anilor ''70, la sugestia managerului filialei din Orlando Enterprise a introdus o noutate in categoria serviciilor pe care le oferea. Astfel, existau masini care apartineau companiei si care erau inchiriate pentru a transporta clientii de acasa la birou si invers.

Aceasta idee a luat amploare, ulterior masinile fiind inchiriate pentru excursii pe distante lungi sau pe timp de week-end. Enterprise a deschis primul sediu intr-un aeroport in 1995.

Studiile arata ca in momentul de fata, in industria inchirierilor de masini se castiga mai mult din inchirierile de masini din afara aeroporturilor, decat in aeroporturi.

Andy Taylor anticipeaza ca firma pe care o conduce se va dezvolta in continuare atat din inchirierea masinilor pentru persoanele fizice, cat si din inchirierea camioanelor de dimensiuni mici si medii pentru companii.

"Enterprise s-a transformat din mica afacere de familie intr-o afacere independenta, care si-a creat un nume si acum se bucura de prestigiu", declara Neil Abrams, analist. Firmele competitoare au adoptat politici asemanatoare. Astfel, Hertz a deschis din 1999 1.100 de noi sedii in afara aeroporturilor.

Andy Taylor a avut atu-ul de a dispune de o mare flexibilitate in gandire si abordare a problemelor. Astfel, considera ca daca lucrurile sunt facute bine, profitul este inerent.

Jack Taylor, in varsta de 83 de ani, inca mai este la curent cu tot ceea ce se intampla in firma, desi este pensionat. Jo Ann, sora lui Andy Taylor, se afla la conducerea fundatiei caritabile a companiei, in timp ce o fiica si un nepot ocupa functii in segmentul managementului de mijloc.

"Am incercat in ultimii cinci sau sase ani sa-i implicam pe toti membrii familei noastre in afacere; sa-i facem sa inteleaga ce se intampla si care este relatia afacerii cu familia", spune Andy Taylor. De aceea, toata familia se reuneste de mai multe ori pe an pentru a discuta despre afacere si rolul pe care il are fiecare de indeplinit.

Mai mult decat atat, Andy Taylor a apelat la ajutorul profesorului John Ward, din cadrul Scolii de Management din Evanston, Illinois pentru a oferi consiliere tuturor membrilor familiei, atunci cand era cazul. Ajutorul sau a fost inestimabil, conform spuselor proprietarului actual.

De asemenea, Taylor spune ca nu are pretentia ca fiica sau nepotii sai sa lucreze in cadrul companiei: "Nu poti obliga pe nimeni sa faca ceva ce nu doreste sa faca".

Intre timp, toti senior managerii firmei participa la cursuri in cadrul universitatilor locale, pentru a-si largi orizonturile si a-si extinde cunostintele in ceea ce priveste probleme ca managementul crizelor, conducerea corporatista sau strategie. In plus, Andy Taylor adauga ca "nu exclud ideea ca, in viitor, la conducerea firmei sa vina cineva din afara familiei".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO