Business Internaţional

Cehii de la Skoda sustin ca biocombustibilii ajuta mediul, dar strica motoarele

01.10.2007, 01:03 83

Reprezentantii uzinei auto de la Mlada Boleslav au anuntat ca biocarburantii deterioreaza motoarele Skoda. In plus, daunele produse de acest tip de carburanti nu pot fi acoperite in baza garantiei initiale oferite la achizitionarea vehiculului. Celelalte companii producatoare de masini iau de asemenea masuri pentru a se proteja de urmarile implementarii legii.
De la inceputul lunii septembrie furnizorii trebuie sa adauge 2% metil ester pe baza de ulei de rapita (RME) la carburantii diesel. Aceeasi regula va fi aplicata si in cazul benzinei incepand de anul viitor. In 2009 raportul va fi de 3,5% biocarburant adaugat la benzina si 4,5% la motor. Uniunea Europeana si-a propus ca pana in 2010, raportul sa fie de cel putin 5,75% biocarburant, iar pana in 2020, procentul va fi de 10%.
Bioesterii, din care face parte si compusul chimic RME, sunt produsi ai unei reactii chimice intre ulei vegetal (rapita) si un alcool. Proprietatile chimice ale biocarburantilor sunt asemanatoare cu ale celor diesel, din acest motiv cele doua putand fi amestecate, produsul rezultat numindu-se biodiesel. Bioesterii pot fi folositi sub forma de amestec, in autovehiculele obisnuite, si in forma pura in cazul automobilelor modificate, dupa cum afirma cei de la firma petroliera Royal Dutch Shell. Un procent de 5% bioesteri reduce cu pana la 2,5% emisiile de dioxid de carbon, principalul vinovat de poluarea aerului de pe Pamant si de efectul de incalzire globala.
Unii producatori de autoturisme si dealeri au hotarat sa lupte impotriva folosirii carburantilor ecologici. Principalul argument al specialistilor este ca motoarele aflate in uz in acest moment nu pot face fata combustiei de materiale vegetale. "In general, folosirea combustibililor ecologici implica anumite riscuri", este de parere Robert Daehne, specialist tehnic in cadrul Volvo Auto Czech, distribuitor Volvo Car in Republica Ceha. Problema principala in cazul folosirii biocarburantilor este ca acestia corodeaza sigiliile de cauciuc si infunda valvele de injectie.
Nici filtrele de combustibil nu scapa de influenta nociva a biocarburantilor de prima generatie, dupa cum sustine Pavel Stirba, sef al departamentului de motoare in cadrul TUV Sud Auto Cehia, companie de cercetare in domeniul automobilelor.
"Deteriorarea este cauzata in mare parte de proprietatile chimice si fizice ale carburantilor, de gradul de instabilitate si reactia fiecarui carburant la umiditate. De asemenea, biocarburantii au punctele de aprindere diferite de benzina sau diesel si au un continut mai scazut de energie", afirma Stefan Keppler, cercetator la Daimler-Chrysler.
In ciuda preocuparii constructorilor auto, Ministerul Industriei si Comertului din Cehia (MPO) nu vede nicio problema in folosirea combustibililor ecologici.
De asemenea, ministerul asigura cetatenii de calitatea la standarde europene a carburantilor. Un purtator de cuvant al ministerului a subliniat recent ca acesti combustibili "sunt testati atat de producatori, cat si de distribuitori inainte de a fi lansati pe piata". Ministerul sustine ca o cantitate mica de biocarburanti adaugata la cei fosili nu va deteriora componentele autoturismelor si ca metoda a fost experimentata cu succes de statele vecine.
Stirba este doar partial de acord cu ministerul. "Nu au fost observate consecinte negative in cazul unei intretineri adecvate a autoturismelor. Pe de alta parte, aceste observatii sunt valabile numai in cazul combustibililor vegetali de generatia a doua, care contin numai 30% metanol", explica el.
Biocarburantii de a doua generatie sunt scumpi si comercializarea lor la scara larga va mai dura cel putin 5-10 ani, conform unui studiu realizat de BBC.
In ciuda sigurantei ministerului, producatorii de masini inca sunt nelinistiti si neincrezatori. Stricaciunile aparute din cauza folosirii combustibililor ecologici pot cauza pierderi masive producatorilor, de aceea, majoritatea apeleaza la clauze in garantii pentru a se proteja. De asemenea, producatorii insista ca utilizatorii sa respecte intocmai regulile de intretinere ale autovehiculelor.
Peugeot este una dintre firmele care recomanda precautii in folosirea eco-carburantilor. " Daca afecteaza sau nu motoarele, nu sunt decat speculatii. Cu toate acestea, folosirea altui combustibil decat cel recomandat de producator poate duce la deteriorarea chimica a componentelor. In acest caz, garantia nu poate fi onorata", a declarat Lucie Kucerova, purtatorul de cuvant al importatorului Peugeot Ceska Republika.
Alti importatori par sa fie de acord cu Peugeot. De exemplu Volvo, care recomanda sa nu se depaseasca procentul de 5% combustibil ecologic in amestec cu combustibilii conventionali. Politica lor fata de introducerea obligatorie a combustibilior vegetali pare sa castige tot mai multi adepti printre dealerii si importatorii auto.
Expertii mai recomanda revizii dese ale filtrelor, iar "daca cineva foloseste un combustibil cu grad mare de biocomponente, trebuie sa aiba grija de consumul minimal de combustibil", mai spune Stirba.
In cazul in care o masina cu componenta bio nu este folosita o perioada mai mare de timp, combustibilul vegetal se poate deteriora, de aici nevoia de consum minimal care sa nu permita decantarea.
Pe langa problemele pe care le pot aduce din punct de vedere al functionarii, combustibilii ecologici ridica si probleme de aprovizionare, distributie, productie. Cea mai mare problema este stocarea, deoarece biocombustibilii pot fi contaminati cu apa. De asemenea, combustibilii vegetali au tendinta sa se decanteze daca nu sunt folositi frecvent.
Problemele de mediu nu trebuie nici ele neglijate. Biocarburantii au ca materii prime guliile suedeze, trestia de zahar si porumbul, din care se produce etanolul. Multe tari europene fac demersurile necesare pentru a cultiva la scara larga aceste plante, dar terenurile sunt limitate. Prin urmare, incet, incet terenurile destinate culturilor agricole de consum vor fi inlocuite de culturi pentru biocarburanti, iar agricultorii vor trebui sa gaseasca alte solutii. Cazul Braziliei este cel mai concludent, fiind cel mai mare exportator mondial de etanol.
Desi culturile de trestie de zahar nu pot fi cultivate pe solurile din padurea tropicala, producatorii de etanol cumpara terenuri agricole de la fermieri. Fermierii, fiind fortati sa cultive in alta parte, vor taia din padure, solul tropical fiind perfect pentru cereale.
Rezervele de titei si gaze naturale, ambele combustibili fosili, sunt foarte limitate. Multi experti considera ca rezervele naturale se vor epuiza in urmatorii 40-50 de ani. Previziunile economistilor sunt si mai sumbre, ei afirmand ca preturile de extractie a rezervelor tot mai putine vor deveni prea mari pentru a mai fi rentabile.
De aceea trebuie gasite noi metode de producere a energiei, iar biocombustibilii par cei mai atractivi. Sunt mai prietenosi cu mediul inconjurator decat actualii combustibili, cei fosili, iar producerea lor nu depinde de cantitatea lor pe planeta, ci doar de suprafata cultivabila a acesteia.
Desi ecologistii acuza emisia de dioxid de carbon rezultata in urma arderilor combustibililor, Stefan Keppler de la Daimler-Chrysler este de parere: "Dioxidul de carbon este intr-adevar eliminat in natura, dar plantele il absorb, deci avem de-a face cu un cerc inchis".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO