Business Internaţional

China este cuprinsa de frenezia cumparaturilor la mall

06.06.2005, 18:47 28

Dupa ce muncitorii vor termina de construit o copie a Arc de Triomphe si de pavat strazi care le imita pe cele din Hollywood, Paris si Amsterdam, un nou mall gigantic din Dongguan, China, se va autoproclama cel mai mare mall din lume, relateaza The New York Times.

South China Mall va fi de aproape trei ori mai mare decat masivul Mall of America din Minnesota. Mall-ul este o noua consecinta uluitoare a rapidei dezvoltari din aceasta tara.

Nu cu mult timp in urma, a face cumparaturi in China consta in cea mai mare parte din a sta la coada pentru a convinge niste functionari aroganti sa accepte cash in schimbul unor marfuri de nimic. Acum insa chinezii au inceput sa imbratiseze stilul american de a face cumparaturi, "shop till you drop" (cumpara pana mori).

Deja, in China exista patru mall-uri care sunt mai mari decat Mall of America. Doua, inclusiv South China Mall, sunt mai mari decat West Edmonton Mall din Alberta, care si-a pierdut recent statutul de cel mai mare din lume in fata unui enorm centru de retail din Beijing. Iar pana in 2010, China este asteptata sa detina cel putin 7 din cele mai mari 10 mall-uri.

Chinezii iau cu asalt mall-urile, venind cu autobuzele si trenul. Un numar din ce in ce mai mare vin cu propriile automobile. Intr-o zi aglomerata, un mall din orasul sudic Guangzhou atrage in jur de 600.000 de consumatori.

Ani la rand, chinezii au fost nevoiti sa produca pentru export. Acum, acestia cumpara produsele pe care companiile straine visau de mult timp sa le poata comercializa aici.

"Exista oameni cu foarte multi bani aici, acest fapt determinand dezvoltarea acestor mall-uri", spune David Hand, specialist in domeniul imobiliar si de retailing in cadrul Jones Lang LaSalle.

De vanzare sunt produse foarte cautate, cum ar fi telefoane mobile, DVD-uri, blugi, canapele, produse alimentare din multe regiuni ale Chinei. Exista, de asemenea, francize ale unor companii renumite - KFC, McDonald''s. Se cheltuiesc miliarde de dolari pentru a crea aceste supercentre in orasele cu cel mai alert ritm de dezvoltare din China.

Pentru moment, cel mai mare mall este Golden Resources Mall, care a fost deschis in octombrie anul trecut in zona de nord-vest a Beijingului. Acesta a iscat deja invidie si mari ambitii in randul celor mai mari constructori de mall-uri din lume.

Acest mall, care se previzioneaza ca va costa 1,3 miliarde de dolari (peste un miliard de euro) cand va fi finalizat, are marimea a sase terenuri de fotbal. Este o cladire colosala, de cinci etaje.

Activitatea care tine de constructia de mall-uri, asemeni multor activitati economice desfasurate in prezent in China, este atat de agresiva, incat unii economisti si oficiali au inceput sa se teama ca ar putea reprezenta un alt semn al supraincalzirii economiei. Pana acum, nu se intrevede nici o incetinire.

"Aceste centre de shopping sunt imense. Chinezilor le place sa construiasca la scara mare", spune Radha Chadha, din cadrul Chadha Strategy Consulting din Hong Kong, care monitorizeaza activitatea mall-urilor si vanzarile de articole de lux in Asia.

Vanzarile sectorului de retail chinez au crescut cu aproape 50% in ultimii patru ani, conform unor date guvernamentale. Iar, odata cu cresterea veniturilor, chinezii cumpara pantofi, genti, articole vestimentare.

Guvernul a cerut recent bancilor detinute de stat sa-si restranga activitatea de acordare de imprumuturi destinate realizarii proiectelor de mall-uri. Totusi, aceasta masura nu a temperat planurile constructorilor agresivi si oficialilor guvernului local care vizeaza transformarea unor vaste terenuri in imense centre de shopping.

Pana la urma, cererea este in crestere sigura. Venitul pe cap de locuitor in China a atins echivalentul a aproximativ 1.100 dolari pe an (900 euro), in crestere cu 50% din 2000.

China este inca o tara a inegalitatii, desi are o clasa de mijloc in crestere atingand nivelul de 70 de milioane de persoane.

Iar, pe masura ce tara se urbanizeaza si se modernizeaza cu rapiditate, pietele de produse alimentare in aer liber si vechile magazine generale sunt inlocuite de supermarketuri gigant.

Ikea si Carrefour sunt asaltate de consumatori, iar tinerii chinezi adopta obiceiul tinerilor americani de a-si da intalnire la mall.

Conform analistilor sectorului de retail, peste 400 de mall-uri mari au fost construite in China in ultimii sase ani. In plus, suprafata acestor mall-uri o depaseste pe cea a mall-urilor aflate in constructie in Statele Unite.

Cel mai mare mall, Golden Resources Mall, unde lucreaza 20.000 de persoane, este creatia lui Huang Rulun, un intreprinzator care a facut avere din vanzarea de proprietati in provincia Fujian. Cu sase ani in urma, Huang a achizitionat un teren de 440 de acri in apropierea Beijingului pentru a crea un oras satelit, ce va avea in curand 110 cladiri noi de apartamente, pe langa scoli si birouri "plantate" in jurul mall-ului sau.

Poate cea mai agresiva activitate de constructie de mall-uri se desfasoara in provincia Guangdong din sud. In ianuarie, peste 400.000 de persoane au venit in principalul oras, Guangzhou, pentru deschiderea Grandview Mall.

Se pare ca inca este disputat titlul de cel mai mare mall din lume. Unele mall-uri din China se lauda cu cea mai mare suprafata, altele cu spatiul inchiriat. Altele spun ca ceea ce conteaza este acoperisul unic.

Triple Five Group, ce detine Mall of America si West Edmonton Mall din Canada, nu se lasa insa invins.

"Sunt simple magazine, ca un bazar din Orientul Mijlociu", spune Nade Ghermezian, unul din oficialii companiei, despre Golden Resources Mall. "Nu ar trebui luat in considerare. Noi suntem cei mai mari din lume".

Acest lucru ridica o alta intrebare: sunt mall-urile din aceasta tara prea mari?

"Nu este usor sa-ti faci cumparaturi intr-o astfel de locatie din cauza marimii si aglomeratiei", spune Hand din cadrul Jones Lang LaSalle.

"Mall-urile reprezinta un concept nou in China, si incercam sa ne gasim propriul stil", a declarat Cai Xunshan, vicepresedinte al Golden Resources Mall. "Nu cred ca putem pur si simplu copia formatul din Statele Unite".

In Dongguan, cei ce au dezvoltat South China Mall spun ca au calatorit in jurul lumii timp de doi ani in cautarea modelului potrivit. Rezultatul, un taram de vis de patru sute de milioane de dolari alcauit din center de shopping, parcuri tematice, hoteluri, fantani, piramide, poduri si mori de vant gigantice. In incercarea de a depasi chiar si cele mai mari extravagante ale cazinoului din Las Vegas, acesta este incercuit de un rau artificial de 1,3 mile.

"Avem elemente arhitecturale din intreaga lume", spune Tong Rui, CEO adjunct al Sanyuan Yinhui Investment and Development, developerul mall-ului. Hu Guirong, cel aflat in spatele dezvoltarii mall-ului, a facut avere vanzand taitei si biscuiti in China. Asistentii sai spun ca acesta a construit mall-ul in Dongguan, un oras cu un ritm rapid de dezvoltare a carui populatie se apropie de opt milioane de locuitori, pentru ca acesta este situat la rascrucea dintre doua metropole ale Chinei de Sud, Shenzhen si Guangzhou.

"Am vrut sa facem ceva inovator, sa ne lasam amprenta asupra istoriei", spune Tong.

Insa, pentru ca un astfel de complex sa nu para pustiu, unii specialisti spun ca este nevoie de 50.000 pana la 70.000 de vizitatori pe zi. Oficialii South China Mall spun ca aceste cifre sunt depasite cu usurinta.

Insa, inainte ca mall-ul sa fie in intregime deschis, Triple Five Group incearca sa castige pozitia de lider pe plan global, avand trei noi megamall-uri in faza de proiect. Astfel, grupul isi va extinde operatiunile de la sediul sau din America de Nord pana in China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO