Lucrările de construcţie în cazul ambelor proiecte vor fi executate de Chinese State Railway Company, iar finanţarea va fi asigurată de China Exim Bank şi Banca Ungurească de Investiţii. „Planul financiar al liniei feroviare Budapesta-Belgrad a fost finalizat. Experţii lucrează la detaliile tehnice din februarie astfel că premierul sârb Ivica Dacic şi cel maghiar Viktor Orban pot semna acordul“, a afirmat Peter Szijjarto, secretarul afacerilor externe şi comisar respinsabil cu relaţiile chino-ungureşti. Agenţia ungară a Investiţiilor şi Comerţului a explicat pentru BBJ că iniţiativa se încadrează într-o strategie economică cu are dublu rol. „Pe de o parte va fi modelul cooperării dintre Europa Centrală şi Balcanii de Vest, iar pe de cealaltă va întări eforturile Ungariei de a deveni principala ţară de tranzit pentru produsele chinezeşti în drum spre Europa de Vest“, se arată într-un comunicat al agenţiei.
Ungaria speră să joace un rol mai important în distribuirea produselor chinezeşti în Europa prin rutele maritime. Compania chinezească de stat Cosco controlează deja activitatea în cel mai mare port de containere din Grecia, Pireu. Cu investiţii chinezeşti, acest port ar putea deveni unul dintre cele mai mari de la Marea Mediterană.
Un alt mare port grecesc, Salonic, ar putea ajunge sub controlul Chinei. Produsele chinezeşti care ajung în aceste porturi vor fi transferate în Europa de Vest prin Ungaria. În prezent, 334 km din axa feroviară de 274 km care leagă Belgradul de Budapesta trebuie transformaţi în linie dublă, de mare viteză şi electrificată.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 01.04.2014