Business Internaţional

CM, de nici un ajutor economiei Germaniei

05.07.2006, 18:45 12

Veniturile inregistrate in timpul Campionatului Mondial nu se ridica la estimarile facute de germani, cel mai mare beneficiu adus Germaniei de CM fiind cresterea capitalului de imagine.
Dupa ce a fost eliminata de la Campionatul Mondial, echipa de fotbal a Ecuadorului s-a oprit in drumul spre aeroport la un magazin al companiei producatoare de articole sportive Puma, din Bavaria. "Erau aproximativ 25-30 de oameni care pur si simplu au luat-o razna, au cumparat atat de multe lucruri incat ai fi zis ca incearca sa cumpere tot magazinul", a spus o persoana care a asistat la desfasurarea acelui moment, relateaza Financial Times.
Ce bine ar fi fost pentru Germania daca toata lumea ar cheltui ca cei din Ecuador. Campionatul Mondial a fost un adevarat triumf pentru imaginea Germaniei si pentru cresterea increderii atat in randul afaceristilor, cat si in cel al consumatorilor. Insa impactul economic in Germania este mai putin sigur atunci cand vine vorba de hotelieri, soferi de taxi si retaileri care se plang de afacerile care se dezvolta foarte incet.
"Exista probabil un anumit impact asupra increderii. Dar nu poti observa un impact al Campionatului Mondial asupra informatiilor statistice", a spus Dirk Schumacher, un economist de la Goldman Sachs.
"Cupa Mondiala a fost o mare dezamagire. Sumele inregistrate de mine pe luna iunie au fost mult mai mici decat cele pe mai", a spus Jurgen Seipel, un sofer de taxi din Berlin.
Numai 9% dintre proprietarii de restaurante si 15% dintre proprietarii de hoteluri au fost multumiti de efectele Campionatului Mondial, in timp ce 44% din cei implicati in industria turismului au considerat rezultatele acestui eveniment sportiv cu mult sub asteptarile lor, potrivit unui sondaj de opinie realizat de TNS Infratest.
Este posibil ca unele companii sportive ca Adidas sau Puma sa se fi bucurat din plin de acest boom insa pentru alti retaileri afacerile s-au desfasurat in mare parte in mod normal, lasand deoparte faptul ca in timpul meciurilor toate strazile importante pareau parasite. Producatorii de bere au fost unii dintre putinii beneficiari ai acestui eveniment, insa chiar si acestia acum sunt in doliu dupa ce echipa de fotbal a Angliei a parasit Campionatul Mondial luand impreuna cu ea si fanii care au baut fiecare o medie de 17 halbe de bere numai in Nurenberg.
O revenire a cifrelor macroeconomice a ajutat la ilustrarea acestui trend. Increderea in mediul de afaceri a germanilor a atins o maxima a ultimilor 15 ani. Increderea consumatorilor a atins cea mai mare cota din noiembrie 2001, iar Campionatul Mondial a fost creditat pentru crearea a 50.000 de locuri de munca. In ciuda acestui fapt vanzarile retailerilor au scazut cu 2,2% in luna mai, o luna in care economistii asteptau o vanzare mai mare a produselor care au legatura cu Campionatul Mondial, mai exact o crestere a numarului de televizoare vandute.
Consumatorii germani sunt din ce in ce mai neincrezatori atunci cand vine vorba de cresterea economica, in special deoarece guvernul a aprobat recent o crestere a taxei pe valoare adaugata incepand de anul viitor. "Lucrurile ar fi stat mult mai rau in lipsa Campionatului Mondial", a spus Schumacher.
Insa in timp ce impactul pe termen scurt al Campionatului Mondial poate fi pus la indoiala, efectul pe termen lung pare mai mult ca asigurat. Imaginea Germaniei a avut numai de castigat de pe urma competitiei si mai mult de 90% din cei 2 milioane de vizitatori de pana acum, mai mult de dublul numarul estimat, ar recomanda tara pentru petrecerea unei vacante. "Germania, ca tara, apare acum intr-o alta lumina. Nimeni nu se astepta ca acest Campionat Mondial sa devina o atat de mare petrecere", a spus Herbert Hainer, director executiv de la Adidas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO