Marile companii europene nu vor să renunţe la producţia şi clienţii din China, în pofida riscurilor, scrie Bloomberg. În anii trecuţi, producătorii americani s-au retras treptat sau în valuri din China, mai ales în timpul războiului comercial pornit contra acestei ţări de Donald Trump.
Acum, când relaţiile chino-americane se degradează şi mai tare, lumea asistă la un exod al firmelor chinezeşti de pe piaţa americană. Însă investiţiile europene în China rezistă deocamdată, în ciuda deteriorării şi a relaţiilor politice dintre cei doi parteneri comerciali, iar companiile caută modalităţi de a evita orice ameninţare de decuplare.
Investiţiile din Uniunea Europeană în China au crescut cu 15% în prima jumătate a anului 2022 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor Rhodium Group.
Cap de listă este achiziţionarea de către gigantul auto german BMW a unui pachet care-i oferă controlul parteneriatului său de producţie de automobile – forma clasică prin care companiile occidentale pot funcţiona ca parte a industriei chinezeşti. Deşi mai recent investiţiile au arătat o oarecare slăbiciune, firmele europene nu se retrag din China, aşa cum se temeau unii. De fapt, tensiunile geopolitice în creştere ar putea chiar să încurajeze întreprinderile să extindă lanţurile de producţie locale, spun analiştii.
„Nu asistăm încă la un exod mare, iar companiile încă lucrează la finalizarea proiectelor deja planificate“, a declarat Mark Witzke, analist de cercetare la Rhodium Group. „Cel puţin la companiile europene, jucătorii mai mari sunt cei care au deja interese semnificative ca Beijingul să-şi continue investiţiile planificate, deşi cu unele întârzieri“ din cauza lockdownurilor menite să stopeze pandemia de Covid.
Relaţiile dintre Europa şi China s-au deteriorat de mai bine de un an, iar refuzul Beijingului de a condamna invadarea Ucrainei de către Rusia nu a făcut decât să şubrezească legăturile politice. Un tratat bilateral de investiţii cu Bruxelles-ul a fost îngheţat anul trecut, crescând astfel nivelul de risc.
În plus, politica strictă de Covid zero a dus economia la contracţie şi a afectat profiturile afacerilor.
Cu toate acestea, exporturile din Europa s-au menţinut, valoarea totală a livrărilor în primele şase luni fiind practic neschimbată. Piaţa chineză a fost un salvator pentru bilanţurile multor firme străine în ultimii ani, guvernul ţinând sub control infecţiile cu Covid şi redeschizând rapid economia în 2020, creşterea atingând 8,1% anul trecut şi compensând pentru recesiunile şi blocajele de pe alte pieţe. Această situaţie s-a inversat în 2022, cu lockdown-urile din Shanghai şi din alte părţi care au închis fabrici.
Economia pare să slăbească din nou. Chiar şi aşa, multe firme străine încă cred că au mai mult de câştigat decât de pierdut prin prezenţa în China.
BMW a iniţiat o extindere a fabricii de mai multe miliarde de dolari din Shenyang la începutul acestui an, Audi construieşte prima sa fabrică de autovehicule electrice în această ţară, iar Airbus îşi consolidează poziţia pe piaţa chineză datorită unei linii locale de asamblare care l-a ajutat să obţină o comandă pentru aeronave în valoare de peste 37 de miliarde de dolari luna trecută.