Business Internaţional

Companiile franceze de asigurari auto pregatesc revolutia "pay as you drive"

26.09.2007, 14:00 122

Conceptul noului produs de asigurare auto este cat se poate de simplu: conducatorii auto care accepta sa introduca in automobilul personal un dispozitiv GPS (de pozitionare globala) beneficiaza de o reducere a primei de asigurari.
Numeroase companii ar putea lansa oferte similare in Franta. AXA, unul dintre liderii pietei franceze de profil, va face in aceasta luna un test pe flotele companiilor, scrie Les Echos.
Noile tehnologii sunt fara indoiala pe punctul de a revolutiona asigurarile auto. Dupa ce a cucerit Marea Britanie si Italia, conceptul "pay as you drive" (PAYD) este pe cale de a castiga teren si in Franta. Dispozitivul GPS inregistreaza diverse informatii, cum ar fi numarul kilometrilor parcursi, ora deplasarilor sau directia. Astfel, clientii isi pot controla singuri costul primei de asigurare, facand alegeri informate despre cand, unde si cum sa isi foloseasca masina.
Punerea in functiune a unor astfel de dispozitive nu este insa chiar atat de simpla. Covea, care are in subordine MMA, MAAF si GMF, a realizat acest lucru. Cu doi ani in urma, oferta sa, Capital Conduite, prima de acest gen din Franta, a fost respinsa de CNIL (Commission nationale de l'informatique et des libertes). Insa lucrurile se shimba. Astfel, AXA va lansa in aceasta luna un test pe flote auto utilizand solutia dezvoltata de gigantul francez de pe piata telecomunicatiilor, operatorul de telefonie mobila Orange.
Obiectivul este o mai buna administrare a riscurilor vehiculelor pe care le asigura, in special in cadrul flotelor mici si mijlocii. Pentru AXA, aceasta este in acelasi timp o prima etapa inaintea lansarii unui sistem de acelasi tip pentru persoanele fizice.
Multi analisti in acest domeniu considera ca reactia fata de acest sistem va fi cunoscuta inca de anul viitor. Groupama sustine ca "exista o adevarata cerere din partea asiguratilor". Toate companiile care activeaza pe segmentul asigurarilor auto marturisesc ca lucreaza activ in scopul lansarii unei astfel de oferte. "Din ce in ce mai multi clienti vor sa stie ce platesc", este de parere Laurent Gibert, director de comunicare in cadrul Aviva France.
Insa nu este vorba numai despre aspectul tarifar. Exista in acelasi timp noi servicii. Companiile de asigurare stiu cum sa puna in aplicare noile tehnologii de bord in materie de urgenta, preventie si asistenta.
Cum va fi aplicat PAYD in Franta nu se stie inca. "Modelul economic" nu este inca pus la punct, spun companiile de asigurare. "Primele medii fiind destul de scazute, de 400 de euro pe an, nu vor exista aceleasi posibilitati ca in Austria, Italia sau Marea Britanie, unde tarifele sunt de doua ori, doua ori si jumatate mai ridicate", considera Laurent Tollie, director general al Covea Tech.
Inca exista semne de intrebare privind modul in care vor fi distribuite investitiile intre compania de asigurare si asigurati, dar si castigurile care ar putea fi obtinute, avand in vedere ca grilele tarifare traditionale bazate pe mutualizare ar putea fi eliminate. Macif, cel mai mare asigurator auto francez, nu-si ascunde scepticismul.
Alt semn de intrebare este legat de segmentul tinta de clienti. "Conceptul nu va fi de interes decat pentru o parte din populatie", considera Macif.
"PAYD va viza in special tinerii conducatori auto, automobilele high-end", estimeaza Remi Villiers-Moriame din cadrul Euroland Consulting.
PAYD se va limita la anumite flote si cateva nise de populatie? Nu este sigur. Pentru ca in cazul asiguratorilor francezi ideea prinde teren. Iar succesul acestui gen de oferte in alte tari europene arata ca nu toti automobilistii sunt reticenti la ideea de a introduce un astfel de dispozitiv in automobile.
"Noi colectam mai putine informatii decat operatorii de telefonie mobila", remarca Aviva, a carei filiala Norwich Union a lansat PAYD in Marea Britanie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO