Business Internaţional

Companiile mici din Franta intra in atentia clasei politice

01.11.2006, 13:00 24

Guvernul incearca sa inlature obstacolele care stau in calea companiilor care se dezvolta cu rapiditate, acordandu-le acestora beneficii si reduceri de taxe.
Michel Soussaline isi imparte timpul intre sala de operatie si birourile mai putin antiseptice ale micii sale afaceri din Paris. Chirurg specializat pe tratarea cancerului, Soussaline lucreaza part-time pentru a-si ajuta sotia, Francoise, sa dezvolte Imstar, o companie nou-infiintata care furnizeaza echipament destinat depistarii anomaliilor genetice, scrie International Herald Tribune.
Fiind o companie tanara care activeaza in sectorul biotehnologic, Imstar a trebuit sa lupte pentru a supravietui intr-un mediu ostil afacerilor.
"Nu prea exista capital in Franta pentru sectorul nostru", spune Soussaline. "Si nu exista interes pentru finantare in general. Am cautat o sursa de capital care ne-ar fi putut ajuta, dar a fost imposibil sa o obtinem. Trebuie sa finantezi totul de unul singur."
Din totalul investitiilor facute de companiile franceze anul trecut, doar 12% au fost destinate cercetarii, cu mult mai putin decat in Danemarca, Germania, Spania, Italia sau Marea Britanie.
Soussaline a spus ca lipsa fondurilor a insemnat ca Imstar a fost nevoita sa lucreze in "in modul traditional". Initial a supravietuit datorita salariului de chirurg si unui contract al fostului angajator al lui Soussaline, Comisia Franceza a Energiei Atomice.
In acelasi timp, compania a continuat cercetarile care au ajutat-o sa castige dreptul de a se alatura unui grup biotehnologic sprijinit de guvern, condus de grupul farmaceutic Sanofi, dandu-i posibilitatea de a se alatura unei retele valoroase si de a avea perspective internationale mai bune.
In mod neobisnuit, dupa 21 de ani, cuplul a ramas proprietar majoritar al afacerii, fiecare castiga 2 milioane de euro (2,5 milioane de dolari) pe an din vanzari. Cu toate acestea, Saussaline ar fi dat o parte din proprietatea sa pentru a obtine fonduri de dezvoltare care sa alimenteze cresterea mai rapid decat a avut loc in Franta. "Nu este nicio indoiala ca daca ne-am fi mutat in California acum 15 ani, am fi fost o altfel de companie", spune el.
Soussaline nu este singurul care isi exprima amaraciunea in legatura cu problemele extinderii afacerilor in Franta. Plangerile obisnuite se refera la o cultura cu o aversiune sportia fata de riscuri si probleme apasatoare legate de administratie care aplica aceleasi reguli afacerilor ce apartin unui singur om si corporatiilor gigant.
Dar exista semne ce indica faptul ca totul se va schimba. Alegerile viitoare si dorinta de a reduce rata somajului conduc catre o noua abordare asupra afacerilor mici.
Anul trecut, guvernul a lansat o serie de initiative menite sa elibereze afacerile mici de povara taxelor sociale si a costurilor de cercetare apasatoare. S-a inceput consolidarea agentiilor care sa ajute afacerile mici si a fost identificata o noua categorie de companii care se extind foarte rapid, supranumite "gazelele", care vor avea dreptul la beneficii aditionale si reduceri de taxe.
Miscarea semnaleaza o adevarata schimbare in mentalitatea francezilor. Pana acum, inovatia si oportunitatile de angajare au fost privite doar ca "mari proiecte" conduse doar de marile companii ale tarii.
"Gazelele sunt un pas psihologic important", spune Geoffroy Roux de Beziux, sef al Croissance-Plus, un grup de lobby pentru afacerile mici. "A fost prima data cand am reusit sa convingem politicienii ca este la fel de important sa cream Danone al secolului viitor pe cat este de important sa protejam Danone de astazi."
Masurile sunt foarte importante pentru afacerile mici, insa Franta spera ca acestea sa rezolve unele dintre marile sale probleme economice precum lipsa de stralucire a cresterii economice, rata mare a somajului si o evindenta slaba a inovatiei si a competitivitatii.
Potrivit unei cercetari efectuate de Consiliul de Analiza Economica, companiile care angajeaza mai putin de 500 de persoane au creat 1,8 milioane de slujbe noi intre 1985 si 2005 in timp ce companiile lider care intra in calculul indicelelui bursier CAC40 au taiat 263.000 de locuri de munca.
Cu toate acestea, cresterea serviciilor sociale si reglementarile din ultimul deceniu cantaresc greu in defavoarea micilor afaceri. "Intre 1965 si 1980, Franta a crescut de doua ori mai mult decat SUA", a spus Bezieux. "De atunci se intampla opusul. Una dintre principale explicatii este ca IMM-urile noastre nu se dezvolta."
Comparativ cu alte tari europene, afacerile mici si mijlocii din Franta sunt oprite din dezvoltare prematur si activeaza cu precadere pe piata interna.
In timp ce Germania se poate lauda ca 25% din afacerile sale mici si mijlocii sunt active pe pietele externe, doar 5% din IMM-urile franceze exporta. De asemenea, sunt mai putin profitabile decat echivalentele lor din SUA, Germania sau Regatul Unit.
Motivele pentru care se intampla acest lucru sunt legate de obligatiile pe care le are o firma dupa ce trece un anume prag al numarului de angajati, de la 50 la 51, spre exemplu, sau de aversiunea culturala fata de risc.
Dar exista si denaturari ale sistemului francez care se prefigureaza ca piedici in procesul de dezvoltare. In primul rand, clientii platesc cu cea mai mare intarziere in Franta decat in alta parte a lumii, iar statul poarta cea mai mare vina.
Potrivit indicelui european al platilor, Interim Justitia, guvernul francez are o medie a termenului de plata de 69 de zile dupa primirea chitantei, fata de 38 de zile pentru clientii privati.
"In Franta intarzierea este cea mai lunga din Europa. In Peninsula Scandinava este de 15 zile, iar in Germania de 30", spune Hugues-Arnaud Mayer, cel care detine o mica afacere de producere a pernelor in sud-vestul Frantei.
Afacerile mici nu sunt capabile sa preia noi comenzi pentru ca finanteaza deja comenzile clientilor existenti, suferind intarzieri lungi, spune Mayer, care este si membru executiv al Medef, puternicul grup de lobby pentru afaceri. "Este o nevoie acuta de un anume context."
Este putin probabil ca acest context sa fie instaurat acum. Consiliul de Analiza Economica (EAC) al Guvernului estimeaza ca, daca statul si-ar alinia platile cu practicile afacerilor, datoria publica ar primi o lovitura de 25 de miliarde de euro (31 miliarde de dolari). Cu toate ca EAC crede ca acest lucru ar ajuta doar afacerile mici, marind profiturile totale nete cu 2%, este un pas prea indepartat de un guvern care a promis inainte de alegeri ca va reduce datoria publica.
Politica guvernamentala a taxelor continua sa descurajeze investitiile private in afaceri. Taxa foarte mare pe avere este foarte des citata ca o ofensa.
"Nu platesti taxa pe avere daca cumperi un tablou sau o padure, dar platesti daca investesti intr-o afacere", spune Bezieux
Functionarii publici din Paris insarcinati cu dezvoltarea micilor afaceri franceze sunt constienti de asemenea denaturari. Dar intr-o tara unde marja de profit scade si unde alegerile prezidentiale se intrezaresc, abordarea unor asemenea aberatii intr-un fel plin de semnificatie poate fi prea sensibila din punct de vedere politic in urmatoarele luni.
Xavier Moreno descrie peisajul companiilor din Franta ca pe o padure plina de copaci mari si batrani. Dar pe pamantul padurii, copacii tineri sunt putini si indepartati, spune cofondatorul Astorg Partners, o companie cu capital privat.
"Problema noastra este ca nu avem destule companii care se dezvolta rapid si care sa cumpere alte companii", spune Moreno.
Provocarile cu care se confrunta afacerile mici si mijlocii ale Frantei sunt luate in serios de companiile de investitii cu capital privat. A existat o crestere mare a achizitiilor, dar lipsa dezvoltarii firmelor mici poate insemna o teama de investitii, care va face astfel ca afacerile sa fie mult mai scumpe.
Problema este ca printre cele 1,3 milioane de afaceri mici si mijlocii ale Frantei, prea multe sunt foarte mici, iar prea putine trec pragul de 10 milioane de euro din vanzari anuale.
Potrivit Asociatiei Franceze a Capitalului Privat, doar 1% din IMM-urile tarii pot fi numite companii "gazele", companii cu un numar de angajati intre 20 si 500, care cresc de doua sau trei ori mai rapid decat in mod obisnuit. SUA inregistreaza 3%, iar China atinge 5-6% din total.
Antreprenorii francezi, impovarati de taxele sociale mari si alte impedimente ale dezvoltarii, tind sa aiba sanse mai mici de progres decat egalii lor americani sau germani, potrivit Consiliului Francez de Analiza Economica.
Moreno respinge sugestia ca refuzul de a risca al comunitatilor financiare sta in rezultatele slabe ale sectorului companiilor mici. "Problema... a fost lipsa rentabilitatii intre companii in sine", spune el.
"Poate rentabilitatea si dezvoltarea nu au fost usor de instaurat si acest lucru ne aduce inapoi la politicile guvernamentale. Doar atractia financiara va incuraja oamenii sa investeasca."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO