Business Internaţional

Corporatiile dau milioane de dolari pentru instalarea lui Bush

11.01.2005, 00:00 16



Companiile americane cheltuiesc milioane de dolari pentru a-l ajuta pe presedintele George W. Bush sa sarbatoreasca inaugurarea celui de-al doilea mandat la Casa Alba, informeaza Bloomberg. Aceasta este una din ultimele ocazii pentru companii de a face donatii politice.



Comitetul de inaugurare a solicitat 40 de milioane de dolari (30,2 milioane de euro) din partea corporatiilor si a sponsorilor individuali pentru organizarea evenimetului care va avea loc pe 20 ianuarie si va consta intr-o serie de receptii si focuri de artificii. Pe langa acestea, sponsorii cheltuiesc alte milioane de dolari pentru receptii private, care nu fac parte din programul oficial. Ambele vor oferi prilejul unor intalniri intre oamenii de afaceri si oamenii politici.



Compania General Electric, care a cheltuit mai mult decat orice alta companie pentru a face lobby Congresului si administratiei Bush in prima jumatate a lui 2004, i-a invitat pe politicieni sa priveasca parada de inaugurare din biroul companiei, care are o vedere excelenta asupra traseului. Grupul petrolier Exxon Mobil, care sustine propunerea lui Bush de a incepe exploatarea resurselor petroliere din Alaska, a donat 250.000 de dolari (190.000 de euro) pentru organizarea festivitatilor. Compania a mai oferit 50.000 de dolari (38.000 de euro) Societatii de Stat din Texas, care organizeaza un banchet la care sunt invitati George Bush si Tom DeLay, liderul majoritatii din Congres.



"Companiile nu vad in asta o datorie civica, ci o posibilitate de lobby", a declarat Larry Noble, directorul executiv al unui grup care studiaza finantarile politice. Sponsorii si organizatorii sunt insa de alta parere. "Ceremonia de inaugurare trebuie platita intr-un fel sau altul si companiile sau oamenii de afaceri au contribuit intotdeauna la acoperirea costurilor evenimentelor oficiale", spune David Sylvia, purtator de cuvant al grupului Altria, care a contribuit cu 250.000 de dolari la comitetul de inaugurare.



Kathy McKiernan, purtator de cuvant la Time Warner, cea mai mare companie de media din lume, a declarat ca donatia de 250.000 de dolari din partea companiei este pentru sarbatorirea democratiei si nu pentru lobby. "Compania noastra a sprijinit mereu inaugurarile prezidentiale, fie ele democrate sau republicane", a adaugat dansa. Time Warner nu a hotarat care dintre directorii sai va participa la inaugurare.



Kevin Sheridan, purtatorul de cuvant al Comitetului de inaugurare, spune ca donatiile vor fi folosite pentru evenimente gratuite, cum sunt spectacolul de focuri de artificii, organizat la Casa Alba in noaptea dinaintea inaugurarii, concerte si un bal pentru familiile militarilor. Biletele pentru celelalte opt baluri oficiale costa 150 de dolari (114 euro). "Generozitatea marilor donatori face evenimentul mai accesibil publicului larg", a concluzionat Sheridan.



Corporatiile si sindicatele nu pot sustine direct un candidat sau altul, iar o lege privind finantarea campaniilor electorale din 2002 nu le permite sa doneze nici partidelor politice. Aceste restrictii nu se aplica in cazul festivitatilor de inaugurare. Pana pe 7 ianuarie, comitetul de inaugurare a adunat deja 18,2 milioane de dolari (13,75 milioane de euro). Daca va fi atinsa tinta de 40 de milioane de dolari, aceasta va fi cea mai scumpa inaugurare a unui presedinte american, egaland-o pe cea din 2001. Contributiile au fost fixate la 250.000 de dolari, fata de 100.000 de dolari in 2001. Bugetul este de 10 ori mai mare decat cel cheltuit pentru inaugurarea celui de-al doilea mandat al lui Richard Nixon in 1973 si de doua ori mai mare decat bugetul inaugurarii lui Ronald regan in 1985. Pentru inaugurarea celui de-al doilea mandat al lui Bill Clinton in 1997 s-au cheltuit 30 de milioane de dolari (22,7 milioane de euro).



Organizatorii si donatorii sunt in mare parte sustinatorii obisnuiti ai lui Bush. Printre ei se numara Sam Fox, presedintele grupului Harbour, si Bradford Freeman, partener fondator al Freman Spogli, care au oferit cate 100.000 de dolari pentru comitetul inaugural. Ei au contribuit si la campania lui Bush cu cate 200.000 de dolari.



Pentru 250.000 de dolari, sponsorilor li se rezerva doua mese la un dineu la lumina lumanarilor la care va participa si presedintele, precum si cate 10 bilete la parada si bilete la alte evenimente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO