Business Internaţional

Cum a ajuns cel mai bogat mexican salvatorul The New York Times

01.03.2009, 17:23 85

Intr-o zi, toamna trecuta, Carlos Slim Helu, cel mai bogat mexican, invitase zeci de jurnalisti straini la pranz, iar dupa o serie de intrebari referitoare la trendul afacerilor, un jurnalist a facut presiuni asupra lui pentru a afla cum se simte un om care are atatia bani intr-o tara unde ceilalti duc o lupta continua pentru supravietuire, scrie International Herald Tribune.

Slim i-a dat replica acelui jurnalist aparand modul in care isi administreaza el vastul imperiu de afaceri. Raspunsul sau scurt si tonul aspru au fost menite sa sugereze ca acest gen de intrebari nu era potrivit.
Miliardarul a investit 250 mil. dolari (197 mil. euro) in unul dintre cele mai influente ziare americane, The New York Times, suma pentru care va primi o dobanda de 14%, si garantii convertibile in actiuni in cadrul publisherului ziarului.
In septembrie 2008 el a cumparat o participatie de 6,4% (actiuni comune) in cadrul The New York Times Company si a devenit cel mai important actionar independent - ce nu are legaturi de orice fel cu proprietarii, familia Sulzberger. El investeste bani intr-o serie de companii de televiziune si presa scrisa si spune ca prevede un viitor stralucit acelor companii media care se adapteaza continuu la conditiile economice.
In momentul in care stirile din presa se concentreaza asupra sa, el da impresia ca doreste sa fie lasat in pace, sa poata face bani in liniste. Un cititor de ziare fidel al ceea ce el numeste "generatia hartiei", Slim spune ca vede cum cititorii se reorienteaza catre stirile online, trend ce a provocat companiilor de presa probleme severe, in lupta lor de a se mentine in cursa. El face o corelatie intre acestea si com-paniile de transport de la inceputul secolului douazeci, cand acestea a trebuit sa faca fata nou venitelor masini personale. Aceia care au decis sa ramana la cai au pierdut.
Avand sub comanda sa companii de telecomunicatii, retail si constructii, Slim apare prezent si in peisajul media din tara sa. Cunoscut pentru relatiile sale nu tocmai armo-nioase cu presa, el nu trebuie sa raspunda la telefon si sa tipe la cei care publica sau difuzeaza la televiziune aspecte care ii displac. Resursele sale vaste se transpun adesea in informatii nu tocmai critice la adresa sa.
Slim a refuzat prin intermediul purtatorului sau de cuvant, care ii este si ginere, Arturo Elias, sa fie intervievat pentru acest articol.
Raymundo Riva Palacio, un jurnalist veteran din Mexico City, a declarat ca in 2006 dupa ce a scris un articol in publicatia El Universal in care il condamna pe Slim pe care il numea monopolist, un consilier al acestuia a amenintat ca va renunta la anunturile publicitare ale companiilor sale din cadrul publicatiei respective.
Aceasta nu reprezenta o amenintare minora. Companiile detinute de Slim sunt atat de numeroase, incat se poate spune ca el controleaza o mare parte din reclamele difuzate la nivel national. Eduardo Garcia, un jurnalist mexican ce administreaza un web-site in limba spaniola cu stiri din domeniul financiar, si care i-a urmarit activitatea lui Slim, ii estima averea la sfarsitul lui 2008 la aproximativ 44 mld. dolari (34,8 mld. euro).
"Am acceptat situatia pentru ca am considerat ca este una normala in ceea ce priveste relatia dintre media si persoanele ce detin puterea in Mexic", a spus Riva Palacio, adaugand ca incidentul a fost solutionat fara a se face mare tevatura pe seama lui. "Acesta este mersul normal al lucrurilor."
Elias, purtatorul de cuvant al lui Slim, a spus ca nu au fost eliminate reclame, si de asemenea a mai adaugat ca Slim nu se foloseste in acest fel de puterea sa economica. "Suntem unul dintre principalii clienti atunci cand vine vorba de cumpararea spatiilor publicitare, insa acest lucru nu ne permite sa ne amestecam in problemele de natura editoriala", a spus Elias.
Slim a facut avere cumparand companii cu probleme, pe care le reabilita, insa ceea ce
l-a propulsat in topul miliardarilor lumii a fost afacerea prin care a cumparat de la stat in 1990 compania ce detine monopolul in domeniul telefoniei pe piata din Mexic, Telefonos de Mexico, cunoscuta sub numele de Telmex.
Criticii sai spun ca legaturile pe care le detinea in lumea politica l-au facut sa castige compania, insa el a ripostat spunand ca oferta sa de 1,76 mld. dolari (1,39 mld. euro) a fost superioara pretului pietei. Astazi, desi piata telefoniei din Mexic este deschisa competitiei, cota de piata pe care el o detine este una dintre cele mai importante din lume. Telmex controleaza mai mult de 90% din piata locala de telefonie fixa si mai mult de 70% din cea de telefonie mobila. Competitorii sai spun ca Telmex se face vinovata de o serie de obstacole, iar organismele de reglementare refuza sa reactioneze.
In ceea ce priveste industria media, afacerile pe care familia lui Slim le detine sunt variate, aceasta investind in mai multe retele de televiziune, si cumparand anul trecut un pachet de 1% din actiunile ziarului britanic The Independent. "Efectul de levier al afacerilor sale este nemaipomenit", a spus Garcia, care publica stiri din domeniul financiar pe un site din New Mexico, unde se regasesc si informatii referitoare la evolutia companiilor detinute de Slim. "Asa reuseste el sa se protejeze de afirmatiile critice."
Poate el reuseste sa musamalizeze o parte din critici, insa nu pe toate. Denise Dresser, o femeie din Mexic ce a absolvit stiinte politice, sugereaza in mod constant in editoriale din presa ca ceea ce l-a imbogatit nu a fost flerul sau in afaceri, ci tratamentele guvernamentale favorabile. "Nu este incantat ca va intra in istorie cu o imagine de monopolist malefic care i-a pacalit pe consumatorii mexicani, insa aceasta este o imagine reala", a spus ea.
In conditiile in care recesiunea in care a intrat economia Mexicului se adanceste, criticile la adresa lui Slim se inmultesc. El a prevazut ca Mexicul va trece printr-o perioada grea, si pentru asta a fost mustrat fatis de presedintele Felipe Calderon, care prefera estimarile optimiste. Acesta a spus ca "aceia care au primit cel mai mult de la acest stat" sunt obligati sa ajute.
Slim se enerveaza atunci cand ii este sugerat ca nu face suficient de multe lucruri pentru Mexic. "Cred ca este pervers sa crezi ca nu trebuie sa existe companii puternice in statele sarace."
 
Cine este Carlos Slim Helu
 
  • Om de afaceri si filantrop mexican, Helu si-a construit imperiul pornind de la o firma de telecomunicatii.
  • In prezent este cel de-al doilea cel mai bogat om al planetei dupa Warren Buffet si inaintea lui Bill Gates, cu o avere estimata de Forbes anul trecut la 60 mld. dolari (46,75 mld. euro).
  • In sectorul de telecomunicatii controleaza companiile Telefonos de Mexico (Telmex), Telcel si America Movil, prin intermediul carora influenteaza piata din intreaga America Latina.
  • El a pus bazele unui imperiu de tip conglomerat financiar-industrial - Grupo Carso, care detine un numar mare de companii.
  • In septembrie 2008 cumpara o participatie de 6,4% (actiuni comune) in cadrul The New York Times Company si devine cel mai important actionar independent - ce nu are legaturi de orice fel cu proprietarii, familia Sulzberger.
  • In ianuarie ofera un credit in valoare de 250 mil. dolari companiei media si apar speculatii privind o preluare, insa unul dintre consilierii sai a spus ca creditul a fost vazut doar ca o ivestitie oportuna, motivata financiar.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO