Business Internaţional

Cum a reusit o revista sa strice imaginea Toyota in Statele Unite

Cum a reusit o revista sa strice imaginea Toyota in Statele Unite

Toyota a preluat pentru scurt timp anul acesta pozitia de lider pe piata auto mondiala de la General Motors

12.11.2007, 23:25 29

Cu toate acestea, afirmatia conform careia 2007 a fost un an dificil pentru Toyota nu pare chiar atat de deplasata, avand in vedere ca grupul nipon parea foarte aproape de a deveni cel mai mare producator mondial de automobile, scrie International Herald Tribune.
Imaginea de producator de automobile de inalta clasa a fost evident sifonata, in special de catre revista americana Consumer Report, care si-a retras brusc obisnuita sa eticheta de "recomandat" pentru autovehiculele produse de Toyota. Ca urmare a acestei actiuni, ritmul de crestere al vanzarilor Toyota pe piata americana a fost incetinit mult peste asteptarile oficialilor companiei, provocand pierderea avantajului minim pe care il avea la inceputul anului, ca volum de vanzari, in fata General Motors.
Mai mult, unii dintre cei mai buni executivi ai companiei s-au intors la Detroit, un exemplu notabil in acest sens fiind James Press, care a parasit functia de presedinte al diviziei nord-americane a Toyota pentru a intra in conducerea celor de la Chrysler.
Pana acum compania a aratat un obicei misterios de a invata din astfel de provocari. Mai mult, Toyota are la dispozitie o serie de oportunitati de revenire in conditiile in care marii producatori de automobile din Detroit isi reduc operatiunile si au in continuare pierderi. De exemplu, Chrysler a anuntat recent ca renunta la 11.000 dintre angajatii sai.
"Speculatiile privind problemele pe termen scurt pe care Toyota le are de infruntat sunt exagerate", spune James Womack, autor al cartii "O masina care a schimbat lumea", aparuta in 1990 si care analizeaza activitatea fabricii nord-americane a producatorului de automobile. Totusi, el declara ca este, intr-o oarecare masura, ingrijorat de previziunile pe termen lung in ceea ce priveste operatiunile companiei nipone, care marcheaza anul acesta o dubla aniversare: 70 de ani de la infiintare si 50 de ani de prezenta pe piata nord-americana.
"Toyota ar trebui sa-si redefineasca obiectivele generale", este de parere Womack. Intentia companiei de a atinge o cota de 15% din piata globala, depasind General Motors, nu este insa acelasi lucru cu a deveni cel mai bun producator mondial de automobile.
Totusi, Toyota a reusit in aceasta primavara sa depaseasca GM ca volum de vanzari, iar acest lucru a fost perceput ca o realizare importanta pentru compania nipona. Aceasta parea sa fi depasit etapa problemelor legate de calitate, pe care Toyota a traversat-o in 2006, cand a raportat un numar record de reclamatii venite din partea clientilor din Statele Unite. Aceasta situatie l-a determinat pe directorul executiv al companiei, Katsuaki Watanabe, sa numeasca un vicepresedinte care sa se ocupe de calitate si sa trimita o serie de ingineri in toate colturile lumii unde producatorul activeaza, pentru a imbunatati calitatea masinilor.
In interiorul companiei, "toata lumea se concentreaza asupra imbunatatirii calitatii automobilelor", a declarat Jeffrey Liker, profesor la Universitatea din Michigan si autorul "The Toyota Way", un studiu care se concentreaza asupra stilului de management al companiei. In ciuda acestui efort, compania a inregistrat luna trecuta o scadere semnificativa a vanzarilor, dupa ce Consumer Reports a anuntat ca nu va mai acorda, in mod automat, eticheta de "produs recomandat" automobilelor Toyota.
Revista Consumer Reports s-a referit in special la problemele legate de trei dintre modelele constructorului: versiunea V6 a sedanului Camry, pickup-ul Tundra si modelul de lux Lexus GS. Acum, revista americana va analiza rezultatele companiei la fel ca si in cazul altor producatori de automobile, inainte de a hotari daca sa recomande sau nu un model Toyota.
In ciuda istoriei Toyota, revista nu a ezitat sa retraga recomandarea automata a modelelor produse de catre aceasta, spune David Champion, care se ocupa de sectiunea auto a Consumer Reports. "Dureaza foarte mult sa castigi reputatie, dar nu dureaza prea mult sa o pierzi", spune el.
"Nu avem nimic impotriva acestei decizii", a spus Mike Michels, purtatorul de cuvant al Toyota. "De fapt, credem ca nimeni nu ar trebui sa beneficieze de o recomandare automata", a adaugat el. Totusi, aceasta decizie a reprezentat o adevarata palma data companiei, care a devenit un nume cu greutate pe piata americana datorita recomandarilor facute de aceasta revista inca de la debutul Toyota pe aceasta piata.
Insa, pana si Champion este optimist in ceea ce priveste revenirea producatorului nipon, cu toate ca ar putea dura cativa ani pana cand acesta isi va putea recapata dreptul de a beneficia de o recomandare automata. "Ar trebui sa-si revina relativ repede. Este inca o companie extrem de solida", spune Champion.
"Soliditatea" Toyota a fost testata in repetate randuri si in diferite colturi de lume. Timp de zece ani, cota de piata a companiei a inregistrat in Statele Unite un ritm de crestere constant, ajungand de la 7% in 1997 la 14% anul acesta, cand a reusit sa detroneze Chrysler si Ford Motor, ajungand pe locul doi, in spatele General Motors. In Europa de Vest, Toyota detine o cota de piata intre 5% si 6%.
Inceputurile americane ale Toyota nu au fost prea promitatoare. In 1957, compania a debutat pe aceasta piata cu modelul Toyota Crown, care a fost un esec zdrobitor al saloanelor auto, fiind nevoita sa se retraga un an mai tarziu. A revenit in 1959, fiind nevoie de inca zece ani pentru a atinge pragul de 100.000 de unitati vandute pe an. Anul acesta, vanzarile Toyota vor depasi 2,5 milioane de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO