Business Internaţional

Cum a reusit Poste Italiane sa devina un nume in sectorul bancar al Italiei

Cum a reusit Poste Italiane sa devina un nume in sectorul bancar al Italiei

Profiturile nete ale Poste din prima jumatatea a anului au crescut cu 73%, pana la 379 de milioane de dolari

06.11.2006, 18:03 143

Pana de curand, serviciul postal italian a realizat un rezumat al tuturor greselilor din cadrul serviciilor publice ale tarii: state de plata umflate, servicii insuficiente prestate de functionari nepoliticosi si o cultura care ocoleste inovatia, scrie International Herald Tribune.
Dupa o modernizare de sase ani - incluzand construirea unei banci comerciale care sa functioneze de la zero - Poste Italiane a inregistrat pierderi de-a lungul a cinci decenii. Se pregateste raportarea celui de-al cincilea an in care se inregistreaza profit, de curand fiind pla-tite primele dividende si va fi cat de curand partial privatizata printr-o oferta publica initiala.
Unele din miscarile sale, incluzand pe cele bancare, au fost reproduse in alta parte in Europa, de remarcat in Germania si Franta, ilustrand cum cele mai slabe companii detinute de guvern pot fi transformate in afaceri competitive.
Dar abunda potentiale capcane, unele dintre acestea unice in Italia, ca o consolidare nativa in sectorul bancar italian. Altii sunt impartiti de-a lungul continentului, cum sunt numeroasele sucursale mici si ordinul UE de deschidere a serviciilor postale incepand cu 2009.
Massimo Sarmi, directorul executiv care a preluat conducerea in 2002, continua planurile sale de extindere, oricum, incearca sa transforme slabiciunea in putere. Mutarea catre serviciile financiare este la baza reorientarii Poste, fiind astfel investitii enorme si imbunatatiri in masa incepand cu sistemul de calculatoare pana la metodele de distribuire a scrisorilor.
"Cand am preluat compania si am analizat situatia financiara, mi-a fost clar ca pentru a creste nivelul trebuia sa incepem prin cresterea veniturilor, iar asta nu urma sa se intample pana nu avea o infrastructura moderna", a afirmat recent Sarmi. "Concentrarea pe domeniul bancar a fost doar un mod de a exploata, printr-un mijloc modern, ceea ce a fost functia traditionala a serviciului postal european de a oferi telecomunicatii si servicii financiare de baza".
Poste a largit obiectul de activitate al celor peste 14.000 de oficii postale, incluzandu-le pe cele aflate in satele mici siciliene si catunele din Alpi - spre bunuri de neinlocuit, a afirmat Sarmi. Aceste oficii postale au inceput acum sa ofere si servicii bancare precum asigurari, obligatiuni, ipotecile si alte instrumente financiare.
Dar unii experti din industrie se intreaba daca acesta este modul de a inainta pe masura ce tendintele evolueaza. Dirk Becker, analist la Kepler Equities cu sediul la Frankfurt, a notat ca in Germania, Postbank, o unitate a Deutsche Post listata separat, "se concentreaza asupra celor mai importante 850 de sucursale ale sale si incearca sa calculeze ce are de facut cu restul, deoarece numarul lor este prea mare".
In linii mari, "serviciile bancare oferite la ghiseu in Germania sunt pe cale de a iesi de pe piata pe masura ce oamenii folosesc mai mult Internetul si telefonia mobila pentru a face tranzactii bancare. Este o tendinta care va mai fi intalnita si in alte tari din Europa".
Ca parte a unui plan de reducere a costurilor, Sarmi a propus ca unele dintre oficiile postale mai mici sa fie deschise doar pentru cateva zile pe saptamana si sa aiba program prelungit pentru a recupera zilele cand vor fi inchise. Guvernul a criticat planul si presa italiana a sugerat ca unii politicieni din coalitia de guvernare ar vrea sa-l vada pe Sarmi, care se spune ca este apropiat unuia din partidele de opozitie, schimbat din postul sau. Beker se intreaba de asemenea daca instrumentele financiare, dincolo de conturile bancare de baza, vor fi vandute cu succes intr-un oficiu postal. Dar Sarmi contesta acest lucru si apara reteaua extinsa a sucursalelor Poste si statele de plata a celor 150.000 de angajati, mai putin cu pana la 33.000 de angajati fata de acum opt ani.
"Este greu sa spui care ar fi numarul exact de angajati care sunt necesari", a spus Sarmi, in varsta de 58 de ani. "Daca am fi mentinut aceleasi servicii si produse, desigur ca am avea prea multi angajati, dar din moment ce noi adaugam mereu noi servicii avem nevoie de angajatii pe care ii avem. In acelasi timp, am aratat ca putem fi foarte profitabili".
Profiturile nete ale Poste, cu sediul la Roma, din prima jumatatea a anului au crescut cu 73%, pana la 379 mil. de dolari (303 mil. de euro), sau 481 mil. de dolari (385 mil. de euro), pe masura ce costurile operationale au scazut cu 4,8%, acoperind scaderea vanzarilor cauzate de declinul comisioanelor din asigurare. Veniturile din serviciile bancare, ceea ce insumeaza jumatate din totalul veniturilor, au crescut cu 7,3%, in timp ce afacerea serviciilor postale traditionale stagneaza.
Asteptarea fuziunii de 33 de mld. dolari (27 mld. euro) a bancii Intesa cu Sanpaolo IMI, a doua si a treia banca din Italia ca marime, va crea cea mai mare banca a tarii in functie de clienti, dar chiar si asta va avea doar 5.500 de sucursale comparativ cu cele 14.000 de sucursale detinute de Poste. BancoPosta, cum este numita unitatea bancara, are 4,8 mil. de conturi bancare, reprezentand o cota de piata de 13% in Italia - comparativ cu 6 mil. de clienti cati are Banca Intesa-Sanpaolo.
Tommaso Padoa-Schioppa, ministrul de finante al Italiei, a sugerat ca guvernul, care detine 100% din Poste, ar putea cat de curand sa vanda o parte din companie printr-o oferta publica initiala. Desi guvernul nu a mai abordat subiectul, este posibil sa amane planul pe masura ce Italia incearca sa gaseasca fonduri pentru a-si acoperi datoriile.
In timp ce asteapta, Sarmi rupe intelegerile pentru a mentine Poste competitiva si inovativa- 10% din venituri vin de la produsele introduse in ultimul an. Sarmi a spus ca Poste a devenit prima companie din lume cu propriul icon in software-ul Microsoft Office in urma unei intelegeri incheiate in mai. Utilizatorii Microsoft Word si Excel din Italia pot descarca un program mic ce instaleaza icon-ul si permite trimiterea de scrisori recomandate direct de pe calculatorul personal.
Luna trecuta Poste a semnat o intelegere cu UPS, care prevede ca firma americana sa livreze scrisorile internationale ale Poste.
In acelasi timp, Poste si-a imbunatatit nucleul afacerii sale. Desi livrarea de scrisori poate fi uneori greoaie, compania a afirmat ca 94% din scrisorile distribuite intern si care nu au prioritate sunt livrate la trei zile dupa ce sunt trimise, comparativ cu 65% cat era acum opt ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO