Business Internaţional

Cum a reuşit The Economist să îşi crească vânzările într-o perioadă în care se vorbeşte despre moartea presei scrise

Cum a reuşit The Economist să îşi crească vânzările într-o perioadă în care se vorbeşte despre moartea presei scrise
22.08.2010, 23:54 38

A apărut pentru prima dată acum mai bine de un secol şijumătate. Acum este una dintre cele mai vândute reviste de businessdin lume.
Logo-ul său de culoarea maşinilor de pompieri poate fi zărit îngenţile de marcă sau în buzunarele de la spate ale jeanşilor dedesigner. Bancherii îl citesc în tren, avion sau în maşinile lor delux. Noua generaţie de intelectuali îl răsfo­ieşte în metrou îndrum spre muncă.
Este The Economist.
Săptămânalul, o biblie pentru me­diul de afaceri din întreaga lume,nu a ajuns un sim­bol peste noapte. A fost nevoie de 25 de ani deadvertising inteligent pentru a se infil­tra în mintea celorambiţioşi sau a celor nesiguri, scrie The New York Times.
În spatele succesului revistei, pre­zentă pe o piaţă ce numără totmai puţine săptămânale de ştiri, stă nu doar mar­ketingul, ci şiştirile, scrise într-o notă autoritară şi uneori satirică. TheEco­nomist a abordat subiecte extrem de diverse, de la referendumulconsti­tu­ţional din Kenya la povestea vicepre­şedinteluibrazilian.
Nu a fost o misiune uşoară pentru The Economist Group, editorulre­vis­tei, să vândă o publicaţie al cărei nume are o semnificaţieatât de vastă. Per­soa­nele care se ocupă de brand în cadrul TheEconomist şi grupul de comunicare BBDO au construit o strategiecare îi face pe oameni să creadă că citind revista devin maiinteligenţi şi mai sofis­ti­caţi. Abordarea lor a fost directă şideloc subtilă.
"A fost odată ca-n poveşti un tânăr am­biţios care nu citea TheEconomist. Sfâr­şit", asta spunea un mesaj publicitar din 2004. Unaltul în 1988 spunea "Eu nu citesc niciodată The Economist -Sta­giar în management. Vârstă? 42 de ani".
Cea mai recentă campanie publicitară a revistei în Statele Unite,ce a fost prezentată în 11 oraşe cu popula­ţie educată, cu venituripeste medie, cu­prin­de două imagini în care se amin­teşte despreascensiunea pe scara so­cială.
Una prezintă un struţ ce are capul ascuns în pământ. În cea de-adoua imagine animalul scoate capul din pământ, iar deasupra saapare mesajul: "Trebuie să ai o viziune de ansamblu. Citeşte theEconomist".
"Întotdeauna au vrut să transmită că dacă citeşti The Economist veifi puţin mai înţelept şi mai inteligent decât media", a spus JosephPlummer, profesor de marketing la Columbia Business School şi fostexecutiv în cadrul McCann Worldgroup. "Oamenii caută mereu să seauto­de­păşească. Cred că în cazul The Economist se apelează la oanumită emoţie, nevoia de competiţie."
Această strategie pare să prindă la ame­ricani. Din 1981, cândrevista a înce­put să fie publicată pentru prima dată în America deNord, tirajul a cres­cut de zece ori. Prima dată, aceasta a fostpublicată în Marea Britanie în 1843. La nivel mondial sunt tipăriteaproape 1,5 milioane de copii. Com­pa­rativ cu alte reviste, precumTime, cu 3,4 milioane de copii, tirajul The Eco­no­mist este redus.Cândva publicaţia chiar transfor­mase această situaţie într-unavantaj. La începutul anilor '90 sloganul era "The Economist - nueste citit de mi­lioane de oameni".
"Niciodată în istoria jurnalismului o revistă nu a fost citită operioadă atât de îndelungată de atât de puţini oameni", scriaGeoffrey Crowther, un fost redactor-şef, în 2008.
În primul semestru din 2010, tirajul The Economist a crescut întoate re­gi­u­ni­le unde este publicaţia prezentă, po­trivit TheGuardian. În Marea Britanie vânzările au urcat cu 4,2% an la an şicu 3,2% comparativ cu ultimele şase luni din 2009, până la 195.244de exem­plare. În Europa continentală avansul anual a fost de 0,3%,iar com­pa­rativ cu iulie-decembrie 2009 de 0,6%. În Asia-Pacificcreşterea a fost de 3,2 şi respectiv 3,6%, iar în Orientul Mijlociuşi Africa de 0,4% şi 0,3%.
În condiţiile crizei financiare presa scrisă a avut de suferit, înprimul rând din cauza scăderii înca­sărilor din pu­bli­ci­tate, şiîn al doilea rând deoarece oa­menii se orientează către stirileonline, The Economist face notă discordantă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO