Business Internaţional

Cum a transmis din generatie in generatie familia Antinori stiinta fabricarii vinului, timp de 600 de ani

Cum a transmis din generatie in generatie familia Antinori stiinta fabricarii vinului, timp de 600 de ani
11.04.2008, 16:04 160

Astazi, 26 de generatii mai tarziu, marchizul Piero Antinori conduce una dintre cele mai renumite companii viticole din Italia cu podgorii din Ungaria si Chile, pana in Valea Napa din California, scrie Wall Street Journal.
De-a lungul secolelor, familia Antinori a supravietuit ciumei bubonice, invaziei lui Napoleon, celor doua razboaie mondiale si raspandirii globalizarii. Timp de peste sase secole, familia Antinori a reusit ceea ce altii nu au putut si anume sa transmita afacerea din generatie in generatie.
Multe dintre familiile care au pus bazele unor branduri internationale, cum ar fi Gucci sau Maserati, au parasit demult companiile care le poarta numele. Timp de doua generatii, familia Mondavi a pus bazele celui mai mare imperiu viticol din America pentru ca mai tarziu sa piarda totul din cauza certurilor dintre mostenitori.
Familia Antinori a continuat sa prospere datorita flexibilitatii lor in privinta regulilor de conducere a unei astfel de afaceri. In loc sa creeze linii clare de demarcatie si reguli stricte care sa limiteze amestecul chestiunilor de familie cu afacerea propriu-zisa, familia italiana a reusit sa le combine in mod armonios.
Marchizul, impreuna cu sotia si fiica lor cea mica locuiesc inca la ultimele doua etaje ale Palazzo Antinori, un conac de secol 15 din apropierea catedralei din Florenta, care a reprezentat resedinta familiei in ultimele cinci secole. Afacerea este administrata de la primele doua etaje ale aceluiasi palat de catre cele trei fiice ale marchizului, care detin functii executive.
Marchizul, in varsta de 69 de ani, este un om inalt, cu o postura impozanta, care impune respect prin simpla-i prezenta. Poate de aceea angajatii sai i se adreseaza cu titlul sau nobiliar, "marchese". In ciuda faptului ca afacerea are un consiliu director format din sase persoane, inclusiv doi membri din afara familiei, marchizul afirma ca sedintele sunt tinute "numai pentru formalitati".
"Adevaratele sedinte ale conducerii companiei au loc in fiecare duminica, cand ne adunam cu totii pentru masa de pranz", a declarat Piero Antinori. Aceste reuniuni de familie au loc adesea pe plantatiile familiei din apropiere, fie pe dealurile Chianti, fie undeva pe coasta Toscanei.
In loc sa se concentreze pe rezultate trimestriale, planurile familiei Antinori sunt orientate spre viitor, trasand bazele afacerii ce va fi condusa de nepotii lor.
Pana acum, familia a fost foarte precauta in privinta trendurilor din industria vinului si se feresc sa se dezvolte prea mult. Marchizul si familia sa sunt de parere ca o extindere excesiva ar putea dauna pe termen lung calitatii vinurilor produse si a imaginii casei Antinori. In plus, o astfel de extindere ar putea duce la indatorarea peste masura a companiei.
In urma unei recolte slabe in 2002, familia a decis sa nu produca niciuna dintre categoriile de vinuri de top in acel an, preferand o lovitura financiara pe termen scurt decat sa isi piarda din credibilitate in fata clientilor.
De asemenea, in loc sa apeleze la credite pentru a obtine rapid lichiditati, familia prefera sa reinvesteasca profiturile obtinute. Casa Antinori nu a mai platit dividende de 40 de ani, iar membrii familiei traiesc din salarii.
Unii analisti ii considera drept un model greu de urmat si chiar greu de definit cu exactitate. "Ce fac ei nu este management obisnuit, conform cu definitiile din manuale. O parte din activitatea lor este planuita, o parte este bazata pe noroc", a declarat John A. Davis, lector la Harvard Business School, unde preda capitalismul de familie.
Familia Antinori a obtinut o rata de crestere anuala de circa 7% in ultimii zece ani. Conform datelor contabile ale companiei, veniturile pe 2007 au fost de 137 milioane de euro (215 milioane dolari), cu un profit net de 18 milioane de euro (28,3 milioane dolari). "Ei bine, ce este in neregula aici? Nimic", incheie Davis.
Cu toate acestea, familia marchizului are parte de noi provocari. In ultimele decenii, afacerea Antinori s-a extins cu mult peste granitele Italiei, ceea ce adauga presiuni asupra viitoarelor generatii. In plus, deoarece toti mostenitorii marchizului sunt fete, numele ar putea pieri in timp.
Foarte putine afaceri de familie se pot mandri cu o vechime mai mare decat a clanului Antinori. In Japonia, de exemplu, familia Houshi exista inca din secolul opt si de mult timp conduce un lant hotelier pe stil traditional. De asemenea, familia venetiana Barovier & Toso produce si comercializeaza sticla din secolul 13.
De-a lungul timpului, capii familiei Antinori au ales, in ciuda traditiilor, sa ii lase pe mostenitori sa decida singuri daca vor sa ramana la conducerea afacerii. Marchizul insista ca tatal sau nu l-a obligat niciodata sa preia fraiele afacerii si astfel, la randul sau, face acelasi lucru cu fiicele sale.
In legatura cu alegerea managerilor, marchizul refuza sa angajeze directori de mare succes in strainatate. " Nu vrem pe cineva care sa aduca profituri uimitoare in trei ani, dupa care sa paraseasca afacerea pentru o oferta mai buna", a declarat Piero Antinori.
In schimb, marchizul prefera pe cineva din interior, care sa creasca odata cu casa de vinuri si sa aiba aceleasi valori si viziuni asupra viitorului. Dintre cele trei fiice ale marchizului, numai cea mijlocie, Allegra, a lucrat si altundeva decat la afacerea de familie, fiind angajata timp de cativa ani la domeniile Mondavi din California.
Din cauza unei perioade foarte grele, ce a urmat plecarii fratelui marchizului, Lodovico, de la carma afacerii, la mijlocul anilor 1980, marchizul a fost nevoit sa vanda o parte din actiunile casei Antinori catre firma britanica Whitbread. "Aducerea unui partener a fost pentru mine o garantie a continuitatii, dar in acelasi timp a reprezentat cea mai neagra perioada din istoria familiei", isi aminteste marchizul.
Desi Lodovico renuntase la participarea sa in operatiunile de zi cu zi, el detinea inca o parte din afacere si a mentinut o legatura stransa cu restul familiei. "Dintr-odata am avut parte de oameni din consiliul director care ne spuneau ce sa facem, ceea ce era foarte greu de suportat. Ei nu cunosc Italia si nu inteleg productia de vin. Ei vor sa vada rezultate trimestriale, ceea ce era un alt lucru foarte greu pentru noi", isi amintete Lodovico Antinori.
Solutia a venit odata cu implicarea fiicelor marchizului in afacerea de familie. Fiica cea mare a acestuia, Albiera, a venit sa lucreze pe podgoriile familiei in vara lui 1984, dupa ce absolvise liceul. Fara sa-si dea seama, dupa cum recunoaste chiar ea, fiica marchizului "a fost prinsa in joc". La cativa ani dupa acest eveniment, sora ei Allegra a decis si ea sa ia parte la afacerea familiei, urmata indeaproape de sora lor cea mica, Alessia.
In acelasi timp, firma britanica Whitbread devenea tot mai nemultumita de investitia facuta in podgoriile Antinori, deoarece returnarea fondurilor dura ani intregi.
David Richardson, care lucra pentru Whitbread la vremea respectiva, afirma ca italienii si britanicii pur si simplu nu se puteau intelege. "Piero Antinori priveste cu alti ochi investitiile pe termen lung. El are o altfel de viziune asupra afacerii", a declarat Richardson.
"Investitiile noastre sunt returnate foarte incet. Pui un butas de vie in pamant si primii bani pe care ii scoti din aceasta investitie vin abia dupa zece ani. Companiile listate la bursa nu au destul curaj pentru astfel de investitii", a declarat in replica marchizul.
Prin urmare, ajutat de un grup de banci din Italia, Piero Antinori a reusit sa rascumepre actiunile de la firma britanica in 1992.
In acest moment, cu toate cele trei fiice ale marchizului la conducerea companiei, este foarte probabil ca generatia urmatoare, cea de-a 27-a, sa duca afacerea mai departe. Diferenta este ca pietele sunt mult mai competitive si mult mai volatile decat in deceniile de glorie ale lui Piero Antinori. Cererea de vinuri de calitate este in crestere cu piete cum e cea chineza, de exemplu, sau cea rusa drept principali cumparatori. In acelasi timp, productia creste sistematic, iar podgorii din Australia pana in Chile continua sa castige cote de piata.
Marchizul este insa senin cand vine vorba de viitor. El priveste cerul insorit de la fereastra Palazzo Antinori si spune "Este o vreme perfecta pentru vendemmia", referindu-se la recolta bogata de la toamna.

Domeniile Antinori produc vin de calitate superioara de peste cinci secole

Secretul continuitatii: o strategie de management speciala si specifica, greu de catalogat de catre analisti

La mijlocul anilor '80, o parte din actiunile podgoriilor au fost vandute catre o firma britanica

Din cauza diferentelor de viziune si stil de conducere a afacerii, Piero Antinori a rascumparat actiunile in 1992 cu ajutorul unui credit bancar

Cele trei fiice ale marchizului, Albiera, Allegra si Alessia, vor duce mai departe traditia si afacerea de familie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO