Business Internaţional

Cum arata planul de expansiune al Fiat in viziunea lui Sergio Marchionne

Cum arata planul de expansiune al Fiat in viziunea lui Sergio Marchionne

Sergio Marchionne, seful Fiat, a castigat 3 milioane de euro in anul fiscal 2008 (FOTO: Reuters)

06.05.2009, 00:00 28
 

Directorul executiv al Fiat, omul momentului in industria auto, doreste sa sfideze criza si, intr-o perioada in care companiile se chinuie sa supravietuiasca sau pur si simplu dau faliment, el vrea sa puna bazele unui producator auto mondial.

Daca la inceput era considerat visator sau megaloman, acum cand planurile sale prind contur el devine vizionar, scrie Financial Times. Seful Fiat a castigat anul trecut 3,05 mil. euro. Omul care sta in spatele Fiat, si care in decurs de 18 luni a readus compania pe plus, doreste ca in jurul diviziei auto a Fiat sa construiasca un producator auto de talie mondiala care sa inglobeze Chrysler, unul dintre cei trei mari producatori din Detroit, acum falimentar, si unitatile europene ale General Motors, fostul colos american, acum in pragul colapsului. „Ai intotdeauna ganduri mari atunci cand incepi ceva complet nou", a marturisit Marchionne.
Opel, un trofeu greu de cucerit
Daca pe taram american, pentru directorul executiv al marcii italiene, aproape necunoscuta in SUA, lucrurile au decurs conform planului, examenul cel mai greu pentru Marchionne va fi acela de a convinge guvernul german de fiabilitatea planului sau privind achizitia Opel. Istoria nu pare a ii acorda credit directorului executiv al Fiat. Fuziunile internationale in sectorul auto nu au facut decat sa-l puna intr-o lumina proasta pe acela ce le-a „uneltit".
Unul dintre cele mai elocvente exemple il are in centru chiar pe unul dintre potentialii actori ai acestui scenariu, compania Chrysler, care a suferit doua esecuri - preluarea de catre Daimler, al carei final nu a fost unul fericit, si fuziunea Renault cu American Motor Cars, care a fost ulterior vanduta catre Chrysler.
Ce este diferit de aceasta data? Marchionne vine cu un plan maret. Guvernele statelor joaca rolul lor. In cazul Germaniei, problema Opel s-a transformat intr-o problema politica extrem de importanta. Unii lideri de sindicat si oameni politici - preocupati si de alegerile din acest an - s-au aratat impotriva unei preluari de teama ca o astfel de situatie ar conduce la inchiderea fabricilor si concedierea unora dintre angajati.
Fara inchideri de fabrici
Afacerile GM in Europa sunt centrate in jurul brandului Opel, cu sediul in Germania. O preluare de catre Fiat ar presupune, potrivit lui Marchionne, mentinerea in stare de functionare a tuturor celor patru fabrici ale companiei germane, insa se va solda cu reducerea numarului angajatilor, scrie agentia Thomson Reuters.
„Nu dorim sa inchidem niciuna dintre cele patru fabrici ale Opel din Germania. Vom avea nevoie de acestea in viitor pentru a construi suficiente masini", a spus Marchionne. „Este insa evident ca se vor face restructurari la nivelul personalului. Nimeni nu va putea impiedica asta. Este necesara eficientizarea fabricilor." Marchionne a spus insa ca nu poate estima cati din cei 25.000 de angajati ai Opel in Germania vor fi concediati. In esenta, ceea ce propune directorul executiv al Fiat este separarea diviziei auto a Fiat de cele ale camionetelor Iveco, echipamentelor agricole si de constructii, si de toate celelalte divizii.
Brandurile de lux Ferrari si Maserati, estimate la
5 mld. dolari, detinute de Fiat vor face parte din divizia auto. Lor li se vor adauga, potrivit planului de fuziune, si operatiunile Saab, brandul suedez aflat sub umbrela GM, care insa se vinde separat.
„Cel mai rau lucru pe care il poti face in timpul unei operatii este sa lasi anumite parti pe dinafara", a spus Marchionne. Grupul pe care Marchionne si l-a propus ar putea deveni al doilea cel mai mare producator auto din lume, cu venituri de aproximativ 80 mld. euro si cu un numar de 6-7 mil. unitati vandute.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO