Business Internaţional

Cum au devenit SUV-urile, emblema General Motors, o piatra de moara pentru producatorul auto american

Cum au devenit SUV-urile, emblema General Motors, o piatra de moara pentru producatorul auto american

General Motors si-a redus drastic productia de SUV-uri si va incerca sa scoata pe piata pana in 2010 modelul alimentat cu energie electrica Chevrolet Volt

02.11.2008, 16:15 181

Se intampla destul de rar ca un producator auto sa nu puna in aplicare initiativele privind segmentul premium, mai ales cand se preconizeaza investitii de 2 mld. dolari (1,6 mld. euro) intr-o masina de volum care adusese in trecut beneficii considerabile, scrie International Herald Tribune.

Acesta era proiectul major al GM, supranumit CXX, care avea sa surclaseze modele populare precum Escalade, Yukon si Suburban, definitorii pentru imaginea gigantului auto timp de aproape 15 ani. Executivii de la GM au renuntat la proiectul CXX in unanimitate. Astfel, epoca marelui SUV s-a terminat chiar inainte de a incepe, influentata de preturile explozive ale carburantilor si de optiunile consumatorilor, care s-au reorientat catre masini mai mici si mai eficiente.
"Ar fi fost foarte dificil sa cheltuim cateva miliarde de dolari pentru a demara proiectul in conditiile actuale", a declarat Robert Lutz, vicepresedintele de la GM si seful departamentului de dezvoltare a productiei. "Realitatea s-a instalat".
Intr-adevar, realitatea pentru GM este una dura. Dupa ce a pierdut 18,8 mld. dolari (15 mld. euro) in prima jumatate a acestui an, iar perspectivele nu sunt tocmai favorabile, GM incearca sa-si asigure viitorul printr-o potentiala fuziune cu Chrysler, un alt producator auto american care se confrunta cu probleme grave.
Actiunile GM au pierdut 76% in cursul acestui an, iar actiunile Ford s-au prabusit cu 70%. Desi producatorii americani sunt victimele propriilor erori, declinul economic general ii afecteaza, de asemenea. Chiar si Toyota, producator japonez puternic, a anuntat vinerea trecuta prima reducere trimestriala de comenzi din ultimii sapte ani.
Urmand exemplul bancilor, producatorii auto din Detroit solicita guvernului american sa utilizeze banii contribuabililor pentru a le indrepta propriile greseli, insa nu este cert ca acest ajutor ar putea salva industria.
Compania GM, candva considerata "generalul" industriei auto globale, se afla in prezent pe marginea prapastiei. In afara fuziunii cu Chrysler, GM a initiat o serie de alte proiecte menite a inversa colapsul care, potrivit analistilor, cauzeaza pierderi lunare de 1 mld. dolari (790 mil. euro).
La cateva zile dupa decizia de a abandona programul CXX, GM a anuntat o noua runda de inchideri ale uzinelor, inclusiv desfiintarea fabricii din Janesville, Wisconsin, locul in care marele SUV a aparut la inceputul anilor '90.
"Pentru o lunga perioada, benzina a fost ieftina si banii se castigau usor, iar americanii isi doreau cu ardoare aceste masini mari", a afirmat John Casesa, directorul firmei de consultanta Casesa Shapiro Group.
General Motors a obtinut profit din modelele SUV si pick-up inca din momentul in care acestea au fost introduse pe piata, ultima mare investitie de acum doi ani in modele noi fiind un succes. Mai mult, compania a accelerat productia de astfel de autovehicule pentru a contrabalansa veniturile reduse realizate din alte modele. In retrospectiva, GM a pariat poate prea mult pe piata SUV-urilor, ale caror vanzari s-au diminuat cu 30% in cursul acestui an si s-au aflat in declin chiar din 2004.
Chiar daca si alti producatori auto de top precum Toyota au fost afectati de reducerea comenzilor, GM, cel mai mare producator de SUV-uri la nivel mondial, a primit cea mai severa lovitura sub centura. Impactul s-a resimtit in urma cu doua saptamani in Janesville, un orasel de 64.000 de locuitori in apropiere de Milwaukee. Pe 13 octombrie, GM a anuntat ca uzina care a functionat timp de 90 de ani, fiind cea mai veche din SUA, va asambla ultimul SUV chiar inaintea vacantei de Craciun.
Cu doar un an in urma, fabrica din Janesville producea lunar 20.000 de modele Suburban, Yukon si Tahoe. Pe fondul diminuarii activitatii liniilor de asamblare, uzina produce in prezent mai putin de 100 de SUV-uri pe zi. Numai 1.200 de angajati au ramas dintr-o platforma care numara nu de mult 5.000, iar sfarsitul se apropie cu pasi repezi. Muncitorii sunt socati de anuntul privind desfiintarea uzinei. Dupa asamblarea a aproximativ 3,76 de milioane de SUV-uri in ultimii 18 ani, Janesville devine un morman de resturi auto.
"Ne-au promis ca uzina nu se va inchide niciodata, ca SUV-ul este o masina care nu va fi afectata de recesiune si ca nu vom reusi nicicand sa asamblam indeajuns cat se cere pe piata", a spus Daryl Klemp, angajat la fabrica din Janesville inca din 1995, cand vanzarile de SUV-uri se extindeau. Klem a fost concediat in august.
"Am crezut ca suntem cei mai norocosi muncitori auto din lume. Aveam produsul pe care toata lumea si-l dorea si, brusc, totul s-a terminat", a mai adaugat el.
Bineinteles, a existat o perioada in care marele SUV a reprezentat salvarea producatorului auto GM, care pierduse startul la sfarsitul anilor '80 in fata concurentei japoneze. Atunci a intervenit SUV-ul, care avea suspensii mai dure, atragand consumatorii prin profilul sau exterior. Astfel, in 1990, GM a oprit productia de masini compacte si de pick-up-uri mici din Janesville si a retehnologizat uzina pentru a demara asamblarea modelelor noi de Chevrolet si a SUV-ului GMC Suburban.
In scurt timp, SUV-ul produs de GM a devenit unul dintre cele mai de succes modele pe care compania le introdusese vreodata pe piata. In anul de debut, Janesville a construit 33.000 de bucati, iar dupa numai doi ani, uzina producea aproximativ 200.000 de bucati anual.
Muncitorii au fost uimiti de rapiditatea cu care s-a derulat majorarea productiei. "Puteai sa muncesti cat voiai peste program", a afirmat Jim Glass, reprezentand a treia generatie din familia sa care a lucrat in cadrul fabricii.
De asemenea, uzina din Arlington a fost restructurata pentru a hrani cererea exploziva de SUV-uri. GM avea un profit de aproximativ 10.000-15.000 de dolari la fiecare SUV vandut . In contrast, compania pierdea bani cu majoritatea masinilor de pasageri vandute.
Incepand cu 1995, GM a introdus imbunatatiri modelelor comercializate. Astfel, noul model Tahoe, o versiune la scara redusa a masinii Suburban, a devenit brusc cel mai bine vandut autovehicul al companiei.
Trei ani mai tarziu, GM a introdus modelul de lux Cadillac Escalade si a cumparat brandul Hummer de la un mic fabricant de vehicule militare. In 2003, productia de SUV-uri a GM atingea 680.000 de bucati. In Janesville, productia medie se situase la un nivel anual de 250.000 de bucati timp de un deceniu, iar muncitorii erau multumiti.
"Totul era extraordinar, galonul (3,79 litri) de benzina costa 2 dolari, iar noi asamblam cele mai fiabile masini pe care toata lumea le adora", a conchis Jim Glass.
GM a inceput sa simta vulnerabilitatea pietei auto abia in vara lui 2005, cand pretul carburantilor a explodat, urmand suita consecintelor devastatorului uragan Katrina. Vanzarile de SUV-uri au scazut dramatic. Insa conducerea executiva, sustinuta de presedintele Rick Wagoner, a hotarat ca momentul era propice pentru a introduce o linie retehnologizata de modele SUV si pick-up. Profiturile realizate astfel erau considerate cruciale pentru ca GM sa isi recastige cota de piata.
In prezent producatorul si-a redus productia de SUV-uri si pick-up-uri cu 800.000 de unitati, GM lovindu-se de obstacole puternice. Compania va accelera dezvoltarea masinilor si motoarelor mici si va incerca sa scoata pe piata modelul alimentat cu energie electrica Chevrolet Volt pana in 2010. Mai mult, GM ar putea vinde brandul Hummer.
Concentrandu-se asupra constructiei de SUV-uri pentru o perioada lunga de timp, GM si-a abandonat investitiile in automobile pe care consumatorii le solicita in prezent. Compania inca preconizeaza vanzari in domeniul SUV-urilor, insa bineinteles nu la acelasi nivel ca in trecut. Totusi, acestea nu vor mai fi asamblate in Janesville. Productia se va concentra in uzina de la Arlington.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO