Business Internaţional

Cum au reusit sefii Porsche sa-l faca pe legendarul presedinte al Volkswagen sa capituleze

12.11.2008, 15:47 19

In acel moment, Volkswagen era evaluat la 287 de miliarde de euro, fiind cea mai valoroasa companie din lume, devansand gigantul petrolier american Exxon.
La 9:39 in dimineata zilei de marti, 28 octombrie, actiunile Volkswagen au atins 1.005 euro (797 lire sterline). Avansul a generat pierderi de miliarde de euro pentru fondurile de hedging si cea mai bizara evolutie a unei actiuni de preluare din istoria sectorului corporatist german, conform Times Online.
Wendelin Wiedeking, CEO-ul Porsche, si Holger Harter, directorul financiar, sunt vecini in oraselul Bietigheim-Bissinghem din sudul Germaniei, astfel acestora le-a fost usor sa se intalneasca si sa puna la punct anuntul ce a trimis actiunile VW in crestere si a facut fondurile de hedging care pariasera pe scaderea actiunilor VW sa caute adapost.
Anuntul Porsche conform caruia compania detinea optiuni care ii confera o participatie de aproape 75% in cadrul VW a luat poate fondurile prin surprindere, insa nu aceasta a fost principala intentie.
"Fondurile sunt singurele responsabile pentru ca au pariat pe o scadere a actiunilor VW care nu s-a produs niciodata", a declarat un purtator de cuvant al Porsche.
Ceea ce se intamplase de fapt era urmatorul pas logic in cea mai de durata lupta din industria auto europeana.
In principiu, presedintele VW Ferdinand Piech este de acord cu preluarea VW de catre Porsche, atat el cat si Wiedeking transformandu-se in miliardari in ultimele saptamani si considera acest demers drept o metoda rezonabila de a devansa Toyota.
Totusi, Piech in varsta de 71 de ani, doreste ca viitoarea companie sa-si respecte in continuare originile si sa se numere printre primele in ceea ce priveste designul, mai degraba decat sa aiba succes pe pietele financiare.
Porsche in schimb, a devenit, in termenii lui Thorsten Jacobs, un analist al industriei auto, "o banca de investitii cu un showroom atasat".
Harter, creierul din spatele preluarii VW, a dat dovada de un talent extraordinar in domeniul operatiunilor financiare speculative. In anul 2006-2007, Porsche castiga de patru ori mai mult din operatiuni financiare decat din comercializarea de automobile. Iar Wiedeking a devenit directorul cu cele mai mari castiguri din Germania, cu 60 de milioane de euro pe an.
Pe 12 septembrie, Piech isi exprima sprijinul pentru angajatii VW care doreau sa impiedice Porsche sa inchida operatiuni ale VW. La scurt timp, intreaga industrie vuia ca Piech, deranjat de aparenta aroganta a echipei de preluare a Porsche, era decis sa-l indeparteze pe Wiedenking. Seful Porsche nu a declarat nimic in public.
Totusi, discret, acesta si directorul financiar au schimbat balanta puterii. Conform planului initial de preluare, Porsche ar fi achizitionat peste 50% din actiunile Volkswagen pana la sfarsitul lunii noiembrie.
Termenul a fost devansat. Prin intermediul optiunilor, Harter s-a asigurat ca Porsche detine aproape 75% din actiuni pana in luna octombrie, suficient in mod teoretic pentru convocarea unei reuniuni anuale de urgenta si pentru a determina retragerea lui Piech.
In saptamana ce a inceput pe 6 octombrie, actiunile VW au doborat recorduri.
Pe 18 octombrie s-a intrunit clanul Porsche. Piech trebuia sa cada de acord cu termenii managementului Porsche sau sa se confrunte cu perspectiva de a nu mai fi direct implicat in cadrul companiei.
Cateva zile mai tarziu, Piech declara ca nu mai accepta propunerea angajatilor VW de reducere a puterii Porsche in cadrul VW si ca sprijinea in intregime actiunile lui Wiedeking si Harter.
Acest lucru a insemnat probabil capitularea finala a lui Piech.
In weekend, devenise clar pentru Wiedeking si Harter ca trebuie sa semnaleze faptul ca o detinere de 75% era mai mult decat un vis vag.
Nu era numai o chestiune de informare a pietelor, ci si de semnalare a faptului ca batalia cu Piech fusese castigata.
 
 
Porsche a castigat 6,8 mld. euro din tranzactii cu actiuni VW
 
Porsche a alimentat la sfarsitul saptamanii trecute controversa privitoare la majorarea participatiei detinute in cadrul companiei rivale Volkswagen, anuntand ca a castigat de opt ori mai mult din tranzactiile cu actiuni VW decat din operatiunile de comercializare de automobile, conform Financial Times. Compania a anuntat ca a castigat 6,83 miliarde de euro din tranzactiile cu actiuni VW, plus inca 1 miliard de euro in urma cresterii valorii participatiei detinute in cadrul Volkswagen, in anul fiscal incheiat in luna august. Astfel, Porsche si-a majorat profitul brut cu 46% pana la 8,57 miliarde de euro, nivel ce a depasit chiar veniturile companiei. Conform analistilor, Porsche este un adevarat "fond de hedging" si unul dintre cele mai de succes din lume, intr-o perioada in care alti producatori auto se confrunta cu scaderi dramatice. Castigurile extraordinare inregistrate de Porsche din tranzactiile cu optiuni VW au atras noi critici dure din partea investitorilor. Porsche, insa, a respins acuzatiile si a aratat ca short-sellerii sunt cei raspunzatori pentru cresterea masiva a pretului actiunilor VW din ultimele luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO