Business Internaţional

Cum se face publicitate pe stadioanele din Europa si Statele Unite

25.10.2007, 14:20 119

Cand actiunea se domoleste intr-un meci de fotbal, telespectatorii au intotdeauna o alternativa la plictiseala: reclamele de pe marginile terenului de joc, scrie International Herald Tribune.
Acolo, completand spatiul dintre terenul de joc si fanii din tribune, se afla panouri cu reclame pozitionate strategic, astfel incat indiferent de unghiul de filmare, anuntul sa fie vizibil si la televizor.
In contrast, in cazul fotbalului american, telespectatorii trebuie sa astepte pauzele publicitare pentru a viziona o reclama. Liga Nationala de Fotbal American din Statele Unite (NFL) a interzis dispunerea de panouri publicitare sau orice alta activitate publicitara desfasurata pe stadioanele aflate in jurisdictia sa.
Odata cu procesul de globalizare, cei implicati in fotbalul european si cel american au decis sa impartaseasca o parte din experientele de marketing acumulate de-a lungul anilor. David Beckham, celebritatea numarul unu in lumea sportiva britanica, se afla in acest moment cu echipa din Los Angeles, LA Galaxy, si este folosit pentru a populariza fotbalul printre americani. In acelasi timp, fotbalul american vine in Marea Britanie. Pentru prima oara in istorie, un meci de fotbal american se va tine pe un teren care va avea pe margini reclame.
Jucatorii de la New York Giants vor infrunta The Miami Dolphins pe stadionul Wembley din Londra in ceea ce va fi primul meci din campionatul de fotbal american care nu are loc in Statele Unite.
"Aducem cu noi atmosfera autentica de fotbal american, dar o combinam cu nuantele culturale locale", a afirmat Mark Waller, vicepresedinte al departamentului de operatiuni internationale al NFL. "Reclamele de pe stadioane sunt un element specific evenimentelor sportive europene", a mai adaugat Waller.
Intr-adevar, telespectatorii britanici nu vor fi deloc surprinsi de aspectul terenului, chiar daca forma ciudata a mingei si echipamentul masiv al jucatorilor le vor atrage cu siguranta atentia.
Nu acelasi lucru se poate spune despre telespectatorii din Statele Unite, care vor fi cu siguranta uimiti de prezenta panourilor publicitare pe marginea terenului.
Printre companiile care au cumparat spatiu publicitar se numara si Bridgestone, Canon, Visa, General Motors, Reebok si Coors. Unele reclame vor fi expuse consecutiv, pe panouri rotative, iar altele pe panouri clasice fixe.
Fotografii, care duc adevarate lupte pentru o pozitie cat mai buna de-a lungul marginilor stadionului la meciurile NFL din America, vor fi plasati in spatele panourilor publicitare. Logoul Bridgestone va fi pictat la o scara foarte mare in centrul terenului, pe linia de 50 de yarzi (45 de metri).
Activitatea de branding nu lipseste cu desavarsire de la meciurile de fotbal american din Statele Unite. Panourile electronice care afiseaza scorurile pot afisa uneori logourile sau sloganurile unor sponsori, iar tribunele pot fi pictate cu insemne ale companiilor respective.
Cu toate acestea, numai cativa sponsori au accesul la prim-planurile camerelor de televiziune in fotbalul american. Numele firmei Gatorade se poate observa pe recipientele cu care sunt stropiti antrenorii echipei castigatoare. Pe castile utilizate in comunicatii se poate observa scris "Motorola", iar unele parti din echipamentele jucatorilor au sigla Reebok inscriptionata pe ele.
"Vorbim despre un club exclusivist la care ai ocazia sa aderi numai prin astfel de sponsorizari", a spus Phil Pacsi, vicepresedinte pe departamentul de marketing al Bridgestone Firestone North American Tire.
Atat Pacsi, cat si Waller au refuzat sa faca publice detaliile sponsorizarii meciului de pe Wembley. Waller a declarat ca o parte din banii oferiti vor compensa cheltuielile celor de la Miami Dolphins, care sunt considerati gazdele meciului, desi se afla la mii de kilometri departare de casa.
Meciul din Londra marcheaza, de asemenea, o schimbare majora in strategia de marketing a NFL. Anul acesta, NFL a inchis divizia NFL Europa, o liga fara succes in mainstreamul sporturilor europene. Proprietarii echipelor din Liga au cazut de acord ca doua meciuri pe sezon sa fie jucate in afara Statelor Unite. De asemenea, Liga incearca sa-si mareasca raza de audienta televizata.
De exemplu, in Marea Britanie BBC a fost de acord sa transmita stiri pe scurt din timpul meciului de pe Wembley si sa transmita pentru prima oara The Super Bowl, finala campionatul NFL. Oare disputa dintre Giants si Dolphins va aduce schimbari majore in politica NFL cu privire la panourile publicitare?
"Panotajul va face parte din unicitatea acestui meci. Nu avem niciun plan de a schimba politica in Statele Unite", a declarat Waller.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO