Business Internaţional

Cum se restructureaza companiile aeriene pe timp de criza

Cum se restructureaza companiile aeriene pe timp de criza

Companiile aeriene se restructureaza pe timp de criza pentru a face fata scaderii cererii

07.07.2009, 14:42 51

Cu toate acestea, pentru cei carora le este greu sa zboare fara sa se bucure de caviarul Beluga si fara pijamalele ce poarta semnatura unui designer mai exista insa locuri, scrie The New York Times.

Chiar daca majoritatea companiilor elimina locurile la clasa intai, unele companii aeriene opteaza chiar pentru extinderea serviciilor lor de top pentru zborurile de lunga durata - si ofera imbunatatiri pentru anumite servicii - ca o modalitate de a-si pastra cei mai valorosi clienti pana in momentul cand starea economiei va fi mai buna.
Companii aeriene precum Lufthansa, transportator aerian de origine germana, si Air-France - KLM, cea mai mare companie de profil din Europa, au optat pentru deschiderea in Europa si SUA de noi sali de asteptare destinate exclusiv pasagerilor cu bilete la clasa intai. Acestea planuiesc de asemenea, sa grabeasca livrarile noilor aeronave A380 superjumbo pentru a-si putea rasfata clientii de top.
 
Cabinele la clasa intai ajung instrument de marketing
O parte a investitiilor urmeaza sa pozitioneze companiile aerine in top pentru momentul cand criza va trece si lucrurile vor incepe din nou sa mearga bine. Cu toate acestea, chiar si companiile cunoscute ca avand probleme financiare, precum American Airlines, anunta ca ele considera cabinele la clasa intai drept un instrument important pentru pastrarea loialitatii clientilor de top.
„Utilizam cabinele noastre la clasa intai ca un stimulent pentru cei care zboara des si pentru companiile care au cont la noi," a spus Richard Hedges, purtatorul de cuvant al American Airlines la Londra. El a confirmat imbunatatirea conditiilor pentru cabina de clasa intai, de care vor beneficia clientii fideli in mod gratuit. Vor fi oferite vinuri de colectie, ce vor fi savurate pe canapele confortabile, a adaugat el. Hedges a refuzat insa sa spuna daca ritmul in care aceste schimbari vor avea loc s-a modificat din cauza crizei.
Cifrele lunare ale celor 230 de membri ai Asociatiei Internationale de Transport Aerian nu fac diferentiere intre calatoriile la clasa business si cele la clasa intai, insa arata ca numarul clientilor premium a scazut cu 21% in luna februarie si cu 19% in martie fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pierderile sunt extrem de grave deoarece companiile aeriene obtin mare parte a profitului din locurile la clasa intai si la clasa de business.
 
Unele companii aeriene reconfigureaza aeronavele, eliminand clasa intai
Ingrijorarea cu privire la viitorul calatoriilor la clasa intai a fost formulata de catre British Airways si Quantas in luna mai, cand directorul executiv al companiei aeriene britanice, Willie Walsh, a anuntat ca patru aeronave noi Boeing 777, ce vor completa flota companiei in acest an, vor veni fara cabina pentru clasa intai, iar in cazul tuturor aeronavelor noi detinute de companie se va revizui configuratia in vederea eliminarii acestei cabine.
Quantas, care ofera clientilor sai de top cuverturi din piele de oaie, meniu ce cuprinde cordon bleu, trufe din ciocolata preparate manual si pijamale de designer, a declarat ca va elimina temporar locurile la clasa intai in cazul a trei dintre cursele sale pe distante lungi.
La Lufthansa Technik, o filiala a companiei aeriene germane si totodata cel mai mare magazin mutifunctional din lume in domeniul intretinerii aeronavelor si reconditionarii cabinelor, contractele ce vizeaza eliminarea cabinelor la clasa intai nu sunt atat de multe pe cat s-ar astepta. Mai mult, Bernhard Schöning, manager al diviziei de modificare a cabinelor in cazul companiilor aeriene comerciale, spune ca trendul este chiar exact opusul la ceea ce s-ar putea astepta lumea.
„Noi suntem pusi sa modificam aeronavele astfel incat din doua clase sa facem trei, la fel ca la inceput", a spus el.
 
Calitatea de client de clasa intai fidelizeaza pasagerii companiilor aeriene
Pentru companiile aeriene, intr-o vreme in care presiunile financiare sunt din ce in ce mai apasatoare, perspectivele utilizarii de puncte de fidelitate pentru ca clientii sa poata urca la stadiul de clienti fideli, ar putea face diferenta. O astfel de tactica ar putea sta in spatele motivatiei unui client de a alege o companie aeriana in detrimentul concurentei, a mai adaugat el. „Exista un motiv pentru care clasa intai trebuie mentinuta", a spus Schöning.
„Daca esti primul care opteaza pentru programe de bonusuri si imbunatatiri ai putea avea de castigat".
Este de asemenea normal ca o companie aeriana sa ofere prioritate unui client care plateste mai mult pentru biletul sau si sa incerce sa ii ofere acestuia conditii mai bune, a spus Nick Cunningham, analist pe aviatie la Evolution Securities din Londra.
Desi unele corporatii le-au interzis managerilor lor sa calatoreasca la clasa de business, Lufthansa a anuntat ca unii calatori reusesc sa ocupe aceleasi locuri.
„Acestia reusesc sa calatoreasca la clasa intai datorita punctelor de fidelitate obtinute in calatoriile anterioare", a spus Amelie Schwierholz, purtatorul de cuvant al companiei germane.
British Airways, prima companie aeriana la nivel mondial care a introdus in 1996 paturi totalmente plate in cabinele sale de calasa intai, a insitat ca nu renunta la sectorul de lux, in pofida comentariilor lui Walsh. Anthony Cane, purtator de cuvant in cadrul companiei britanice, a spus ca noile 777 ce vor fi livrate in acest an au fost comandate cu o configuratie de doar doua clase, cu mult inainte ca actuala criza sa isi intre in drepturi.
 
Cabinele la clasa intai sunt prea valoroase pentru a fi eliminate
Mai mult, compania, care ofera homar Thermidor, spray pentru aromaterapie „Sleep Enhancer", perne din bumbac egiptean si bai „infinity" (de lux) pentru cei mai buni clienti ai sai, ce sunt plasate in salile de asteptare ale aeroportului Heathrow, va investi in acest an in mult asteptata reamenajare a cabinelor de la clasa intai.
Ca si Quantas, Lufthansa si Emirates, care ofera caviar Beluga si dusuri pasagerilor la clasa intai ce zboara cu aeronavele A380 superjumbo, British Airways nu ofera locurile la clasa intai gratis, potrivit lui Cane. Cu toate acestea, locurile la clasa intai raman un instrument de marketing extrem de puternic.
Calatorii pot obtine accesul la cabinele de clasa intai prin convertirea punctelor obtinute in zborurile lor, numeroase la numar, in locuri top-class, prin beneficierea de promotiile speciale ale companiei aeriene britanice pentru locurile la clasa intai sau prin optarea pentru preturi mai ridicate.
In timp ce unele companii elimina cabinele de clasa intai pe rutele cu cerere redusa, altele cresc valoarea investitiilor in speranta recuperarii acestor investitii cand situatia globala se va ameliora.
 
Companiile investesc in clasa intai pentru a beneficia dupa criza
Air France a inaugurat recent o sala de asteptare la aeroportul Charles de Gaulle din Paris pentru clientii ce calatoresc la clasa intai. Lufthansa, care are un intreg terminal pe aeroportul din Frankfurt, accesibil doar calatorilor la clasa intai, este in cel de-al doilea an - in care va injecta 150 mil. euro, din cei cinci in care planuieste sa faca investitii in sali de asteptare premium, dupa ce a deschis deja trei astfel de sali destinate clientilor de marca.
Compania aeriana germana, mai mult, se asteapta sa intre la inceputul anului viitor in posesia noilor aeronave A380 superjumbo si va profita de ocazie ca sa promoveze noi servicii pentru pasagerii fideli pe toate cursele companiei, potrivit purtatorului de cuvant al Lufthansa, Jan Barwalde.
Multe companii aeriene, prin contrast, au renuntat la cabinele pentru clasa intai, rutele intercontinentale, intre orasele mari, fiind printre putinele care inca mai beneficiaza de cabinele pentru trei clase, potrivit lui Peter Walsh, partener la compania de consultanta aeriana Oliver Wyman din Dallas.
 
„Turbulente" pentru operatorii aerieni de prim rang
Cei mai mari operatori aerieni europeni nu au ramas imuni in fata crizei ce a afectat intreaga economie mondiala. Liderul transporturilor aeriene la nivel european, Air France-KLM, a anuntat la sfarsitul lunii trecute ca ar putea desfiinta aproximativ 3.000 de locuri de munca, reprezentand circa 3% din totalul fortei de munca, in conditiile in care pierderile din anul fiscal 2008-2009 s-au ridicat la circa 814 mil. euro. Nici operatorul german Lufthansa nu a scapat de criza economica mondiala, inregistrand in primul trimestru al anului o pierdere neta de 256 mil. euro, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut profitul net s-a ridicat la circa 44 mil. euro. In primele trei luni ale anului, Lufthansa a transportat 12,1 milioane de pasageri la nivel global, in scadere cu 7% fata de primul trimestru din 2008. „In aceste momente vom putea vedea cine este pregatit sa opereze de maniera eficienta pentru a face fata unor asemenea situatii dificile", declara in urma cu doua luni directorul financiar al companiei germane, Stephan Gemkow. Operatorul englez British Airways le-a cerut angajatilor sa lucreze gratis timp de o luna, pentru a salva compania de la faliment, avand in vedere ca anul fiscal incheiat la sfarsitul lui martie a adus englezilor o pierdere operationala record de 220 mil. lire sterline (257 mil. euro), iar rata de cheltuieli se ridica la circa 3 mil. lire sterline pe zi (3,5 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO