Business Internaţional

Daimler e mai profitabil ca broker

25.08.2003, 00:00 6

Producatorul auto DaimlerChrysler a recunoscut recent ca mai mult de jumatate din profitul operational pe al doilea trimestru la anului a fost obtinut din tranzactii valutare favorabile, indicand ca grupul germano-american face mai multi bani din pietele valutare decat din vanzarile de masini.
Luna trecuta compania a raportat un profit operational de 641 milioane euro, pentru al doilea trimestru al anului. Desi in scadere cu 62% fata de aceeasi perioada a anului precedent, profitul DaimlerChrysler a depasit asteptarile analistilor. La acel moment reprezentantii companiei au declarat ca tranzactiile valutare au fost menite sa atenueze efectele aprecierii puternice a monedei europene, si au avut un "impact pozitiv" asupra profitului, fara a detalia referitor la amploarea acestui impact.
Saptamana trecuta compania a anuntat ca circa 350 miliaone euro din profitul operational obtinut a fost generat din tranzactii pe pietele valutare internationale, confirmand astfel un articol ce urma sa fie publicat intr-o revista germana de stiri.
Analistii au gasit astfel explicatia performantei trimestriale de la Daimler, suspect de remarcabila in conditiile in care producatorul auto duce un adevarat razboi al preturilor pe piata nord-americana si aprecierea euro fata de dolar, yen si alte valute ar fi trebuit sa afecteze oricum profitul companiei.
"Au avut rezultate peste estimarile mele si ma chinuiam sa-mi dau seama cum au reusit asta, in contextul ostilitatilor de pe piata americana", spune analistul Michael Raab.
Intr-un raport publicat luna trecuta, JP Morgan a spus ca este "un mare mister" cum a reusit DaimlerChrysler sa-si amelioreze pozitia neta cash cu 700 milioane euro intr-un trimestru in care a platit dividende de 1,5 miliarde euro.
Raab spune ca Daimler merita toata consideratia pentru modul in care a reusit sa contracareze deprecierea dolarului, insa "daca 50% din profitul operational vine din tranzactii valutare, asta nu mai e chiar atat de bine". Daca nu se gandeste o relansare a companiei ca societate de brokeraj, am putea adauga...
Hartmut Shick,  purtatorul de cuvant al companiei, a incercat sa justifice incadrarea veniturilor din tranzactii valutare la capitolul operational, fara prea multe argumente: "puteti spune ca nu sunt venituri operationale, dar de fapt aceasta este o categorie operationala". Schick a recunoscut totusi ca Daimler ar putea beneficia de mai putine oportunitati valutare in urmatoarele trimestre, deoarece dolarul incepe sa se redreseze.
DaimlerChrysler isi calculeaza in fiecare trimestru rezultatul tranzactiilor valutare, dar nu il face public atunci cand raporteaza rezultatele trimestriale, spune Schick. Daca analistii solicita aceasta informatie, o obtin, a adaugat Schick, mentionand ca el ar prefera sa nu se discute deloc rezultatul tranzactiilor valutare, deoarece "lucrurile sunt destul de confuze si asa".
Este a doua oara in ultimele trei luni cand DaimlerChrysler pune pe jar analistii cu stiri neasteptate din sfera rezultatelor financiare. La inceputul lunii iunie a fost anuntata pierderea pe care o estimeaza divizia Chrysler, de aproximativ 1 miliard de dolari pentru al doilea trimestru al anului. Unii analisti sunt de parere ca trebuia dezvaluita mai curand situatia dezolanta de la Chrysler.
Majoritatea castigurilor din tranzactii valutare au fost obtinute in cadrul diviziei Mercedes-Benz, care a produs un profit operational de 861 milioane euro in al doilea trimestru al anului. Stirile despre umflarea profitului total prin rezultatul tranzactiilor valutare ar putea afecta Mercedes (in special pozitia sa pe piata americana) mai mult decat anticipase compania. Desi DaimlerChrysler a declarat oficial ca Mercedes nu a fost prea mult afectat de rabaturile agresive si de finantarile cu dobanda zero acordate de General Motors si de Ford, multi dintre dealeri au fost nevoiti sa acorde discounturi la contractele de leasing.



Daune de 300 mil. $
DaimlerChrysler a acceptat sa solutioneze amiabil, platind 300 milioane de dolari, un proces aflat in derulare in SUA care privea preluarea Chrysler de catre Daimler-Benz, din anul 1998, relateaza agentiile internationale de presa.
"Desi DaimlerChrysler considera ca aceasta acuzatie este lipsita complet de fundament, compania a fost de acord cu o intelegere amiabila intre parti, deoarece un juriu local ar fi putut ajunge la o concluzie diferita", se arata intr-un comunicat al companiei.
Fosti investitori ai Chrysler, incluzandu-l pe ex-actionarul Kirk Kerkorian, au intentat proces celui de-al cincilea producator auto mondial, sustinand ca achizitia a fost anuntata drept fuziune intre egali, si nu ca preluare, cu scopul de a mentine pretul la un nivel scazut.
Plangerile au fost depuse in justitie dupa ce directorul executiv al DaimlerChrysler, Jurgen Schrempp, a declarat pentru Financial Times ca a intentionat intotdeauna sa atribuie lui Chrysler statutul de filiala a grupului.
DaimlerChrysler a indicat ca reclamantii cereau despagubiri de 22 miliarde de dolari prin procesul care urma sa fie judecat de Tribunalul Districtual din Delaware.
Intelegerea amiabila trebuie confirmata printr-un acord definitiv si aprobata de tribunal, a mai precizat compania, adaugand ca va solicita 220 milioane de dolari firmelor sale de asigurare.
"Decizia de a rezolva acest litigiu a fost aprobata de consiliul de supraveghere al companiei si ii permite acesteia sa continue concentrarea resurselor asupra activitatii sale", potrivit comunicatului.
DaimlerChrysler a mentionat ca intelegerea din Delaware nu are nici o legatura cu o actiune juridica introdusa separat de compania de investitii Tracinda a lui Kirk Kerkorian, si ca va continua sa conteste acea actiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO