Business Internaţional

De ce a renuntat publisherul Axel Springer la proiectul de lansare a unui Bild francez

11.07.2007, 16:37 19

Cel mai mare publisher german a renuntat la lansarea unui tabloid pe piata franceza, in timp ce in Polonia ii merge foarte bine cu ziarul Fakt lansat in 2003.
Proiectul era unul ambitios. Titluri soc, poze incendiare, subiecte foarte populare. Asa se anunta viitorul ziar care avea sa reimparta cartile pe tabla de joc a presei franceze. Insa acum nu se va mai intampla nimic. Proiectul Bild-ului francez, ce urma sa fie lansat in toamna acestui an, a fost abandonat inainte de a se confrunta cu un posibil esec.
La cateva sute de kilometri departare, Bild-ul polonez este considerat o poveste de succes. In doar trei ani, tabloidul Fakt, lansat in octombrie 2003 de Axel Springer, a cucerit prima pozitie printre cotidienele poloneze, cu 529.000 de exemplare vandute zilnic.
"Decizia finala a fost luata de catre board-ul de conducere al grupului. Am anuntat inca de la inceput ca vom lua hotararea finala in decursul acestei veri, dupa ce vom efectua toate studiile legate de lansare", a declarat Andreas Wiele, presedintele departamentului international al grupului Axel Springer, cel mai mare publisher de ziare din Germania, cu un profit anual net de 291 milioane de euro.
Motivele din spatele abandonului acestui proiect sunt in mare parte de natura financiara. Springer a fost dispus sa investeasca 120 de milioane de euro pentru a oferi publicului francez un cotidian popular, sapte zile pe saptamana, la pretul de 0,6 euro.
"Obiectivele noastre pentru primii cinci ani erau sa vindem 750.000 de exemplare si sa avem o cifra de afaceri de 180 de milioane de euro, 60% proveniti din vanzari si 40% din publicitate. Dupa un an de studii si analize, am ajuns la concluzia ca aceasta lansare presupune mai multe riscuri decat sanse de reusita. Stim care sunt caracteristicile pietei franceze, dar la final am ajuns la concluzia ca nu putem depasi decat 60-70% din obstacole", a mai adaugat Wiele.
Franta se confrunta cu lipsuri mari in ceea ce priveste reteaua de difuzare a presei. In timp ce in Germania exista 115.000 de puncte de vanzare la 80 de milioane de locuitori, in Franta sunt mai putin de 30.000 de vanzatori la o populatie de aproximativ 60 de milioane de oameni.
"In aceste conditii, atingerea tintei de 750.000 de exemplare vandute insemna practic schimbarea comportamentului cititorului francez. El trebuia sa-si prelungeasca deplasarea zilnica pentru a-si procura ziarul. Si acest lucru este de neconceput", a mai spus Wiele.
"Imi pare rau ca un asemenea proiect, care ar fi insemnat noi locuri de munca pentru circa 200 de jurnalisti, se ciocneste de un asemenea blocaj", a mai adaugat Andreas Wiele.
Dincolo de aceste aspecte, mai exista un obstacol care impiedica lansarea Bild in Franta, si anume perceptia francezilor fata de ziar.
"Temerile noastre sunt legate de faptul ca am putea intra in conflict cu legislatia franceza in chestiuni legate de viata privata a diferitelor persoane. Din punctul nostru de vedere, aceasta trebuie tratata public atat timp cat are repercusiuni in viata politica. Este obligatia celor din presa sa faca acest lucru", a mai spus Wiele.
Intrebat daca Bild-ul francez urma sa fie un ziar de scandal, Wiele a negat aceasta posibilitate. "Proiectul nostru se adreseaza unui segment larg. Este vorba de cei din clasa de mijloc, cu varste cuprinse intre 25 si 55 de ani, adepti ai emisiunilor TV. Bild acoperea toate centrele lor de interes: politic, evenimente, sport, oameni, media", a mai spus el.
Daca Bild-ul francez nu a gasit conditii favorabile lansarii, in Polonia in schimb, lansarea Fakt a fost una de succes. Aparut pe piata din Polonia la sfarsitul anului 2003, Bild-ul polonez se bucura de o difuzare de mai mult de 500.000 de exemplare.
Ziarul de 24 de pagini, vandut la pretul de 0,30 euro, a depasit cele 50 de cotidiene nationale si regionale si a inregistrat cifre mai mari chiar si fata de Gazeta Wyborcza, din grupul Agora, care se vinde in 473.000 de exemplare.
Spre deosebire de aceasta, care a rezistat pe piata in materie de vanzari si publicitate, tabloidul polonez Super Express a inregistrat scaderi drastice de la 273.000 de exemplare la 201.000 exemplare in trei ani. Publicatiile regionale au fost si ele afectate de aparitia Fakt.
Vanzarile lor au scazut in trei ani de la 1,4 milioane la aproximativ un milion de exemplare.
"Aceste publicatii nu pot concura cu spiritul modern al celor de la Fakt", a declarat Rafael Oracz, director general al agentiei CR Media Consulting.
"Nu am preluat foarte multi cititori de la cotidienele concurente", a declarat Malgorzata Baluch, PR al Axel Springer Varsovia. "Pur si simplu ne-am format propriul public, alcatuit din cititori care nu obisnuiau sa cumpere ziare inainte sa aparem noi pe piata." La lansare, Fakt a beneficiat de o structura de distributie favorabila. La 38 de milioane de locuitori, Polonia dispune de 75.000 de puncte de vanzare de presa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO