Business Internaţional

De ce nu ar folosi directorii executivi aeronavele companiei in scopuri personale?

10.10.2005, 16:14 19

Temperaturile sazute si ninsorile care se prognozau nu l-au impiedicat pe Raymond LeBoeuf, directorul executiv de la PPG Industries, sa joace golf. La ora 4 dupa-amiaza, un Jet Hawker 800 detinut de compania producatoare de sticla si vopsele l-a dus pe LeBoeuf de la un aeroport din Pittsburgh catre insorita Florida, scrie The Wall Street Journal Europe.

In cursul zilei de duminica, executivul s-a relaxat jucand o partida de golf in Napoli, Florida, la clubul Hole In The Wall, o locatie selecta in care se intra printr-o usa parca sculptata intr-un gard viu. Avionul detinut de PPG l-a purtat inapoi, luni dimineata, la sediul companiei din Pittsburgh.

Weekend-ul urmator scenariul s-a repetat. LeBoeuf a zburat din nou la Napoli unde detine o locuinta evaluata la peste 4,2 milioane de euro. De data aceasta insa, el a obtinut un scor inferior jocului precedent. De fapt, executivul care s-a retras in luna iulie a acestui an, a calatorit pe ruta Pittsburg-Napoli cu cele doua avioane detinute de companie de opt ori in perioada ianuarie-aprilie. LeBoeuf a jucat golf la fiecare vizita pe care a avut-o aici, iar scorurile pe care le-a avut sunt afisate intr-o baza de date operata de Asociatia Americana de Golf.

Jeff Worden, purtatorul de cuvant al PPG, a confirmat ca directorul s-a aflat la bordul avionului in cele opt weekend-uri pe care le-a petrecut la Napoli, "unde isi pregatea resedinta pe care avea s-o folosesca dupa ce s-ar fi retras". Acesta a adaugat ca politica PPG prevedea ca presedintele companiei sa poata folosi aeronava companiei atat pentru calatoriile de afaceri, cat si pentru cele personale. "Activitatile pe care le-am avut in vedere in perioada pe care am petrecut-o in Florida sunt in concordanta cu politica si dorinta consiliului de administratie", a declarat executivul care a castigat anul trecut 4 milioane de dolari (3,35 mil. euro) din salariu si bonusuri.



Nu este singurul

Sunt sute de avioane ce apartin companiilor, care zboara deasupra Statelor Unite ale Americii, si pe care reprezentantii companiilor le considera necesare pentru transportul operativ si in siguranta al angajatilor pe distante lungi.

"Executivii de top sunt oameni activi 24 de ore pe zi, sapte zile din sapte", a spus Mike Nichols, un oficial din cadrul National Business Aviation Association.

Cu toate acestea, o comparatie intre partidele de golf si datele la care au avut loc zborurile arata ca multe companii isi folosesc aeronavele si in alte scopuri: la intalniri private spre exmplu sau la casele de vacanta, unde sunt de altfel si membri ai unor cluburi de golf.

Sute de zboruri care au fost efectuate in ultimii ani au implicat golful, jucat fie in interes de afaceri, placere sau ambele. Printre companiile ai caror directori executivi au zburat cu aeronavele companiei pentru a juca golf in alte locatii se numara Alltel, Motorola, General Dynamics, McKesson, Verizon Communications, SLM, U.S. Steel, Cintas, PNC Financial Services Group si National Corp.

Sarcina achitarii facturilor pica de foarte multe ori in sarcina companiilor, astfel incat fiecare calatorie poate costa actionarii bani grei. Suma totala ar fi insa greu de stabilit. Normele stabilite de SEC, organismul care supravegheaza piata de capital din SUA, obliga companiile sa dezvaluie asa-numitele costuri cu excursiile executivilor lor daca acestea depasesc fie 50.000 de dolari, fie 10% din salariul si bonusurile anuale la care are dreptul un director.

Metoda prin care sunt facute publice poate atenua costurile antrenate de calatoriile directorilor executivi catre destinatii de vacanta deoarece exclude multe dintre cheltuieli. Aeronavele preferate de multe companii publice costa, conform datelor furnizate de Conklin&Decker Aviation Information, o firma de cercetare si consultanta din domeniul aviatic cu sediu in Orleans, Massachusetts, intre 15 si 40 de milioane de dolari (12,56-33,51 de milioane de euro) si intre 3.000 si 7.000 de dolari (2.513-8.865 de euro) pentru a putea fi operate o ora. SEC se gandeste la o alta metoda prin care sa fie facute publice aceste costuri care sa reflecte mai bine realitatea.



Zboruri din ce in ce mai numeroase

Cele patru avioane detinute de Alltel au aterizat de peste 165 de ori in ultimii patru ani pe aeroportul din Augusta, Georgia, conform datelor care contin informatii legate de zboruri si prezentate de Administratia Federala din Aviatie. Aeroportul este situat langa Clubul National de Golf Augusta, care gazduieste Turneul Mastres. Joe Ford, presedintele Alltel, si fiul sau Scott Ford, directorul executiv al grupului, sunt membri ai clubului de golf.

Andrew Moreau, purtatorul de cuvant al Alltel, o mare companie de telecomunicatii cu sediul in Little Rock, Arkansas, a refuzat sa comenteze pe marginea excursiilor la Augusta. El a precizat insa ca aeronavele companiei sunt folosite frecvent pentru "a se asigura buna dispozitie a clientilor", dar ca executivii platesc taxe pe aceste zboruri. Alltel mai detine si o divizie in zona Augusta.

David Yermack, profesor in cadrul Stern School of Business de la New York University, a aratat intr-un studiu ca directorii membri ai unor cluburi de golf situate la distante considerabile de sediile companiilor tind sa foloseasca intr-o mare masura jet-urile companiilor.

Costul implicat de folosirea aparatelor de zbor este cu 66% mai mare in cazul directorilor care lucreaza la distante mari fata de cluburile de golf decat costurile declarate de ceilalti, arata Yermack.

Pentru a facilita competitia dintre jucatorii de golf cu experienta variata, jucatorii stabilesc anumite "valori" de handicap, care se calculeaza in functie de scorurile ultime. Pentru a se asigura accesul la informatii in orice moment, rezultatele sunt afisate pe Internet pe site-uri administrate de diferite asociatii de golf.

Baze de date afiseaza si cluburile de care apartin jucatorii, multe dintre acestea fiind situate la distante mari de sediile companiilor. Edward Zander, directorul executiv al Motorola, lucreaza la sediul din Schaumburg, Illinois. Cu toate acestea, el apare pe lista Clubului de Golf Preserve din Carmel, California.

Cand s-a alaturat echipei de la Motorola anul trecut, Zander a fost de acord sa se mute din zona Silicon Valley, unde a fost presedintele Sun Microsystems. Motorola i-a oferit in schimb acces "rezonabil" la jet-urile companiei, ceea ce insemna minim 100 de ore pe an in care puteau fi folosite in interes personal. Dupa o perioada de timp Motorola a decis ca Zander sa foloseasca de fiecare data cand zboara aparatele grupului.

In acest an, el a inregitrat 10 prezente la clubul Preserve, cele mai multe in weekend, dintre care doua vinerea. Inainte si dupa fiecare din aceste prezente, jet-urile Motorola au zburat de pe si spre aeroportul din Monterey, California.

Ziua de 28 iulie, un jet care apartinea Motorola a zburat de pe un aeroport din zona Chicago catre Monterey, arata o baza de date care monitorizeaza zborurile.

Avionul s-a intors la Chicago la sfarsitul acelei zile. Conform Conklin&deDecker, costul acelei calatorii ar fi de peste 46.000 de dolari (38.543 de euro), calculat in functie de costul mediu al unei mile de operare al unui jet. Acesta ar include pretul a 9.100 de litri de combustibili, dar si alte cheltuieli implicate de zbor. Zander va plati cel mai probabil intre 600 si 1.200 de dolari taxe pentru aceasta calatorie.

Purtatoarea de cuvant a Motorola, Jennifer Weyrauch, a declarat ca consiliul de administratie al companiei considera ca in acest fel s-au asigurat de fidelitatea lui Zander.

"De foarte multe ori, executivul combina calatoriile de afaceri cu cele de placere", a notat Weyrauch.Zander a castigat 6,1 milioane de dolari (5,11 milioane de euro) din salariu si bonusuri in 2004, la care s-au mai adaugat peste 10 milioane de dolari (8,37 milioane de euro) din actiuni.

"Aeronava unei corporatii nu ar trebui sa fie folosita pentru a ajunge la destinatia de vacanta a unui manager", a declarat Charles Elson, directorul Weinberg Center for Corporate Governance de la Universitatea din Delaware. "Acestia sunt suficient de bine platiti ca sa-si permita sa-si finanteze zborurile inspre casele de vacanta", a adaugat acesta.

Alti directori apartin de mai multe cluburi de golf si folosesc avioanele corporatiei pentru a ajunge acolo. David Daberko este directorul executiv al National City, a opta banca din SUA, care are sediul la Cleveland, dar opereaza si in Midwest.

In primul trimestru al anului, aparatele detinute de National City au zburat de cel putin noua ori la Florida, de cele mai multe ori in zona Palm Beach, acolo unde Daberko detine o casa de 310 metri patrati aproape de clubul de golf Lost Tree. Acesta a castigat 3,1 mil. $ (2,5 mil. euro) in numerar anul trecut din compensatii.

Kristen Baird Adams, purtatoarea de cuvant a National City, a declarat ca Daberko poate folosi avioanele companiei pentru toate zborurile pe care le face. Calatoriile sale din acest an au fost numai de afaceri, a mai declarat ea, la care s-au aduagat numai cateva in scopuri personale. Patru dintre acestea au fost la Florida si doua la Massachusetts.

Dar chiar si directorii executivi care au iesit la pensie folosesc avioanele companiei pentru a ajunge la cluburile de golf. Thomas H, O''Brien, care s-a retras in 2000 din fotoliul de CEO de la PNC, o banca importanta din Pittsburg, este membru al clubului de golf National Augusta.

Avioanele detinute de PNC au zburat spre aceasta destinatie de peste 55 de ori incepand cu 2001, conform informatiilor stocate de bazele de date. Un purtator de cuvant din cadrul grupului a confirmat ca O''Brien a fost la bord cu cateva ocazii dar ca politica companiei permite ca avioanele sa fie folosite de directorii care au iesit la pensie, daca este vorba de afaceri.

O destinatie mai des frecventata de avioanele PNC este Vero Beach, Florida, acolo unde O''Brien si James Rohr, actualul presedinte al grupului detin case de vacanta.

Amandoi figureaza in baza de date a clubului Redstick, un club exclusivist din Vero Beach.

Cele doua avioane detinute de PNC au aterizat in Vero Beach de peste 100 de ori in ultimii patru ani. De multe ori, acestea au pendulat intre Vero Beach si Augusta. O''Brien nu a putut fi contactat pentru declaratii.



Cat timp petrec directorii departe de sediu

Pe de alta parte, numai o privire aruncata asupra zborurilor facute spune multe despre cat timp petrece un executiv departe de sediul companiei sale.

McKesson, cel mai mare distribuitor de medicamente, cu sediul in San Francisco, a raportat ca avioanele sale au aterizat de peste 50 de ori pe un aeroport de mici dimensiuni din Laconia, New Hampshire, cu o populatie de 17.134 de locuitori. Aproape toate aceste zboruri au avut loc in perioada in care aici era vreme frumoasa.

Laconia este de altfel numai la o aruncatura de bat de casa de 311 metri patrati detinuta de John Hammergren, presedintele si directorul executiv al McKesson.

Larry Kurtz, purtatorul de cuvant de la McKesson, a declarat ca New Hampshire este resedinta din timpul verii a directorului, de unde lucreaza. "Jet-urile companiei ii folosesc pentru calatoriile de afaceri", a declarat purtatorul de cuvant.

In ultimii patru ani, avioanele companiei au facut drumul de le West Coast de cel putin de 22 de ori, dar au existat zboruri din Laconia si spre alte destinatii inclusiv spre Washington, New York si Pittsburgh.

Anul acesta, zborurile directorului catre Laconia au inceput la mijlocul lunii iunie si au continuat in luna august. In timp ce se afla in New Hampshire, Hammergren a jucat golf la clubul Lake Winnipauke.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO