Business Internaţional

De la competitia dintre operatorii low cost la moda dentistilor de avion

21.12.2005, 19:03 14

Zborurile ieftine atrag pacienti, emigranti si afaceristi in statele nou integrate in Uniunea Europeana, informeaza Financial Times. Un beneficiar mai putin asteptat al noului serviciu aerian Rynair pe linia Londra - Szczecin (Polonia) este Cezary Turostowski, un dentist. Astfel, printre turistii britanici si imigrantii polonezi care muncesc in strainatate, mai poate fi determinata o categorie care utilizeaza aceasta ruta, incepand cu luna octombrie, cand a fost lansata: pacientii care primesc servicii stomatologice.

Primul pacient a venit la zborul de inaugurare. Acesta a fost Robin Bynoe, un director de marketing de 32 de ani, care a declarat dupa tratament: "A fost minunat. Serviciul a fost mai bun decat oricare altul pe care l-as fi putut avea in Marea Britanie si m-a costat 3.042 euro, fata de 7.415 euro sau chiar mai mult acasa". Dentistii din estul Europei se numara printre cei care profita de extinderea calatoriilor aeriene low-cost din statele intrate de curand in Uniunea Europeana. Piata a suferit transformari majore anul trecut, o data cu integrarea noilor state. Astfel s-a extins spatiul aerian liber si s-a sfarsit cu costurile mari practicate de transportatorii nationali.

Turostowski - dentistul care are acum un numar mare de clienti straini - a declarat: "Am avut clienti din Germania si Danemarca mai multi ani la rand, iar Rynair ne aduce acum oameni din Marea Britanie si Irlanda".

Pasagerii de pe aeroporturile din Polonia au fost in acest an cu 30% mai multi, incluzand cresterea spectaculoasa de pe aeroporturilor din provincie, precum cel din Szczecin. In Ungaria, pasagerii de pe aeroportul din Budapesta au crescut cu 27% din februarie pana in octombrie 2005. De asemenea s-a inregistrat o crestere de 180% a pasagerilor care calatoresc prin companiile low-cost si care au ajuns la 1,9 milioane. Noi cresteri sunt previzionate in intervalul 2005-2006 ca urmare a redeschiderii capatului de linie in septembrie pentru operatorii care practica preturi scazute.

Praga, care a fost mult timp cel mai puternic centru al regiunii, se asteapta la o crestere de 11%. In Slovacia, aeroportul din Bratislava a obtinut o crestere de la 300.000 de pasageri in 2001 la 1,3 milioane de pasageri prevazuti pentru acest an, dintre care doua treimi vor fi clienti ai companiilor low-cost.

Competitia este extrem de intensa. Numai in Praga sunt 14 companii low-cost, iar in Budapesta si Varsovia sunt cate 7 companii. Deschizatorii de drumuri, printre care SkyEurope Airlines cu sediul in Bratislava si Wiz Air, se intrec cu filialele low-cost ale companiilor nationale precum Poland''s Lot si cu pionerii est-europeni ai aviatiei low-cost, EasyJet si Ryanair.

Cea mai evidenta relansare a economiei regionale a fost in sectorul turismului. Petrecerile destinate exclusiv femeilor sau barbatilor, atat de cunoscute in Marea Britanie au devenit o trasatura a capitalelor europene: Praga, Budapesta sau Tallin (capitala Estoniei). Noile destinatii includ Bratislava, capitala Slovaciei, si Cracovia, oras din Polonia.

Totusi, cresterea numarului de turisti straini a avut si consecinte neplacute. Residentii se plang adesea de betivanii nepoliticosi. Insa pana in acest moment nu au fost incidente serioase, iar petrecaretii au un mare avantaj: sunt foarte cheltuitori. Gyorgy Jaksity, director general la Concord Securities, un broker din Budapesta, a declarat ca cei care economisesc la biletul de la avion cheltuiesc mai mult la hoteluri sau la restaurante.

Aceste regiuni au devenit si destinatii pentru cumparaturi ieftine, ca si New York-ul, exclusiv pretul biletului de avion pentru o calatorie transatlantica. De asemenea, numarul crescut al vizitatorilor este atractiv pentru serviciile medicale si pentru cele personale. Austriecii, germanii si danezii au mers in calatoriile lor la dentist, si-au facut operatii estetice sau si-au petrecut timpul in statiunile balneare din Ungaria, Cehia si Polonia. Bordelurile au avut si ele de castigat.

Transporturile low-cost aduc acum clienti din locuri indepartate. Oportunitatile sunt vizibile mai ales pentru antreprenori precum Denmark''s OuchMyTooth, o companie web care detine 45 de clinici medicale in estul si sudul Europei. Asger Monster Frydkjaer, fondatorul acesteia, a declarat: "Nu este vorba numai de economii. Oamenilor le place sa fie tratati cu atentie de catre dentistii lor. Verific personal dentistii pentru a vedea cat sunt de atenti".

Dincolo de turism si sanatate, companiile aeriene la pret scazut constituie un avantaj si pentru cei care migreaza in strainatate pentru locuri de munca, de exemplu polonezii care sunt cei mai numerosi est-europeni care lucreaza in Marea Britanie.

Cei care veneau acasa o data sau de doua ori pe an acum isi viziteaza familia in fiecare luna.

Si afacerile au de castigat de pe urma companiilor aeriene low-cost. Sunt multe companii mici care nu isi permiteau calatorii in strainatate si care acum isi trimit mult mai des reprezentantii departamentului de vanzari in alte tari. Companiile multinationale isi doresc din ce in ce mai mult sa organizeze training-uri pentru noii angajati la sediul din Londra, de exemplu. SkyEurope pretinde ca are o importanta contributie la cresterea investitiilor straine in Slovacia. Totodata, despre legatura Bratislava-Paris se spune ca a incurajat PSA Peugeot-Citroen, producatorul francez de masini, sa construiasca o fabrica slovaca de asamblat autoturisme. De asemenea, compania aeriana a lansat legatura Bratislava-Stuttgart pentru a accelera legaturile dintre industria slovaca, in plina dezvoltare, si cea germana.

Grupul logistic DHL, considera ca reteaua aeriana detinuta de Praga a fost un element cheie in luarea deciziei din 2004 de a construi un centru de service informational si tehnologic aici. Valoarea totala a investitiei se ridica la aproximativ 500 de milioane de euro.

"Sa avem un tranzit continuu de clienti si de tehnicieni reprezinta un element important pentru noi, astfel incat liniile aeriene bune sunt foarte importante", a declarat Stephen McGuckin, directorul departamentului de IT mondial al DHL.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO