Business Internaţional

Diamantele, mai nou printre luxurile accesibile

08.11.2005, 19:49 29

Colierul cu pandantiv din diamant de 10 carate montat in platina si evaluat la 500.000 de euro reprezinta piesa de rezistenta a noului boutique De Beers deschis in aripa de lux a magazinului Printemps Haussmann din Paris, informeaza Le Figaro.

Zona de aproximativ 100 mp nu este delimitata nici prin ziduri si nici printr-o usa de intrare. Preturile stau alaturi de valoroasele bijuterii si, in afara de exponatele de exceptie, "gazda" ne propune si o gama de bijuterii la preturi abordabile, mai precis, de la 575 de euro in sus.

"Diamantul este in continuare perceput ca fiind foarte costisitor. Majoritatea oamenilor nu stiu ca luxul este accesibil", declara Guy Leymarie, directorul filialei De Beers. Dupa deschiderea magazinelor din Londra, SUA si Japonia, acest boutique parizian este cea de-a saptea filiala De Beers.

Scopul acestei investitii este stimularea vanzarilor in Franta care, deocamdata, sunt destul de timide, atingand un nivel de 2 procente dintr-o piata caracterizata prin trend puternic ascendent.

"Anul 2004 a fost uimitor, cu o crestere a vanzarilor pe plan mondial de 8%", declara entuziasmat Jonathan Kendall, director international de marketing in cadrul Diamond Trading Company, divizia comerciala De Beers. Statele Unite reprezinta mai bine de jumatate din piata mondiala de diamante, fiind urmate de Japonia. China si India, in cativa ani, au depasit majoritatea tarilor europene.

Care a fost consecinta acestei evolutii? Preturi mai mari cu 20% in 2004. Normal ca acest lucru a fost un prilej de incantare pentru majoritatea producatorilor, care au devenit din ce in ce mai atrasi de piata diamantelor slefuite si vandute in magazinele de bijuterii. De exemplu, diamantele brute in valoare de 7 miliarde de euro se vor vinde cu 50 de miliarde de euro, daca sunt trasformate in bijuterii.

De aici provine si explicatia ascensiunii rapide a producatorilor De Beers in acest tip de comert. Modelul promovat de cei de la De Beers, care detin peste 50% din piata de profil mondiala, a fost imitat si de concurentul rus Leviev, care a semnat anul trecut un parteneriat cu producatorul de bijuterii italian Bvlgari.

Pentru a evita eventualele acuzatii de concentrare pe verticala, De Beers a fost obligat sa se alieze cu grupul de lux LVMH (Louis Vuitton-Moet Hennessy) in vederea deschiderii noilor magazine. Dar acest lucru nu reprezinta decat o parte infima din ofensiva strategie de marketing.

Dupa inventarea sloganului "Un diamant este vesnic" in 1947, puternic mediatizat de celebrul agent Bond, James Bond, Diamond Trading Company, cu sediul in Londra, a cheltuit anual 200 de milioane de dolari (aproximativ 167 de milioane de euro) cu un singur scop: atragerea unui numar mai mare de cumparatori de diamante.

In fiecare tara au fost realizate studii minutioase despre comportamentul clientilor avand ca obiectiv cresterea vanzarilor. Gratie acestor eforturi, piata franceza a cunoscut o crestere de 60% in zece ani.

"Cu toate acestea, nivelul inregistrat pe piata de profil franceza este destul de mic. Doar o femeie din trei are un diamant in Franta, comparativ cu nivelul de 1 din 2 in Germania, 2 din 3 in Italia si 9 din 10 in Marea Britanie. Trebuie sa trecem de la o piata a necesitatii (logodne, mariaje) la o piata a dorintei. Pentru a obtine acest lucru, trebuie sa ne impunem in fata unui consumator tentat sa aleaga intre un weekend la un castel si o geanta Gucci", declara Thomas Morel, director in cadrul Diamond Trading Company (DTC) din Franta. Diamantele reprezinta mai putin de jumatate din cifra de afaceri inregistrata de vanzatorii de bijuterii din Franta.

Pentru a intari prezenta diamantelor, DTC a lansat doua linii de produse destinate bijutierilor, pentru care tot ea finanteaza campaniile de comunicare, Trilogy si Sensuality. Lansata in 2001, Trilogy a inregistrat deja vanzari de 107 milioane de euro.

Carrefour propune posete Trilogy care au trei diamante de 0,30 carate la un pret de 349 de euro. Liberalizarea pietei de diamante face posibila achizitionarea pretioaselor pietre chiar si prin intermediul Internetului. Creat in aceasta vara, siteul adamence.com ofera peste 700 de diamante cu preturi cuprinse intre 466 (0,30 carate) si 79.664 de euro, cu aproximativ 20-40% mai putin fata de preturile etalate in magazinele traditionale. Fondatorul afacerii, Alexandre Murat, 33 de ani, s-a inspirat din povestea de succes inregistrata de Blue Nile, business american inceput in 1999, care a vandut anul trecut mai multe genti decat toata institutia Tiffany.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO