Business Internaţional

Din cauza preturilor mari, americanii sacrifica iesirile la restaurant pentru o cina in familie

Din cauza preturilor mari, americanii sacrifica iesirile la restaurant pentru o cina in familie

Multe restaurante incearca sa-si atraga clientii oferindu-le meniuri cat mai mari la preturile cele mai accesibile

08.09.2008, 14:36 16

Pentru a atrage clienti, restaurantele ar putea incepe sa introduca meniuri cu preturi din ce in ce mai mici sau promotii mai dese, pe fondul unei reduceri semnificative a cheltuielilor consumatorilor, scrie International Herald Tribune. Si asta in conditiile in care preturile carburantilor si alimentelor au explodat in ultimele douasprezece luni.
Totusi, proprietarii de restaurante nu isi pot permite sa creasca preturile si sunt nevoiti sa recurga la solutii cum ar fi folosirea unor unor materii prime mai ieftine. Refuzul de a majora preturile este explicat si de scaderea numarului clientilor. "Daca anul trecut mesele erau complet ocupate inca de la ora 7, acum o situatie similara nu este inregistrata mai devreme de 8:30 - 9", spune Robert Bohr, directorul restaurantului Cru din Greenwich Village.
O diferenta majora observata de Bohr este cresterea numarului de clienti straini, in special turisti europeni. Peste 40% din clientii Cru sunt straini, prin comparatie cu numai 15%, cat se inregistra in 2004, in momentul in care restaurantul a fost deschis.
Ca urmare a numarului tot mai ridicat de clienti europeni - impulsionati de aprecierea monedei europene in fata dolarului american - multe dintre restaurantele newyorkeze au inceput sa afiseze preturile si in euro. Mai mult, ca urmare a numarului ridicat de turisti, restaurantele din New York nu au fost insa la fel de afectate ca localurile din celelalte orase americane.
Numarul redus de americani care calca pragul restaurantelor face imposibila majorarea preturilor meniurilor in cazul restaurantelor care se lupta sa supravietuiasca. Iar in astfel de conditii, proprietarii sunt nevoiti sa improvizeze si de cele mai multe ori sa renunte la materiile prime pe care le foloseau anterior in favoarea unora care implica costuri mai reduse. In unele cazuri, valoarea medie a unei cine a coborat chiar si cu 20%, in conditiile in care consumatorii si-au redus consumul de apa imbuteliata si de vin.
Pentru a stopa scaderea numarului clientilor, unele restaurante de lux incearca chiar o schimbare de imagine pentru a parea mai accesibile clientilor. In iulie, de exemplu, elegantul restaurant italian L'Impero si-a schimbat denumirea in Convivio, dincolo de modificarea numelui care exprima grandoare fiind introduse si meniuri cu preturi accesibile.
Modificari au fost efectuate insa si in ceea ce priveste cantitatea nu doar calitatea meniurilor. "Obisnuiam sa servim clientilor homari de trei pana la cinci livre (1,3-2,2 kilograme)", spune Peter Glaizer, proprietarul restaurantului Strip House din New York, unde o livra de homar costa 29 de dolari. Luna trecuta insa "am redus portiile pana la 2-3 livre, in conditiile in care nimeni nu mai este dispus sa plateasca peste 100 de dolari pentru un homar", a adaugat el.
Strip House este un lant care detine restaurante in mai multe orase americane, nu doar in New York. In multe dintre locatii s-a recurs la introducerea unor meniuri ieftine, precum hamburgeri sau sandvisuri, iar Glaizer nu exclude introducerea unor astfel de produse si in meniul restaurantului din New York.
Multe restaurante incearca sa-si atraga clientii, oferindu-le meniuri cat mai mari la preturile cele mai accesibile. "Trebuie sa fi destul de inteligent ca sa pui pe farfurie destula mancare incat clientilor sa li se para ca raportul cantitate pret atarna in favoarea lor", a declarat Taras Wallach de la Little Giant.
In acelasi timp, proprietarii de restaurante au adoptat o tactica mult mai agresiva in ceea ce priveste promotiile menite sa atraga clientii in zile si la ore la care de obicei restaurantele nu sunt pline.
Eighty One, de exemplu, ofera un pret fix de 42 de dolari pentru oricare doua meniuri comandate intre 17:15 si 18:15 in fiecare zi de luni pana sambata.
"In momentul in care se confrunta cu o degradare a mediului economic toata lumea devine mai creativa", spune Donna Rodriguez, purtatorul de cuvant al B.R. Guest Restaurants. In cadrul restaurantelor din Manhattan ale companiei, stridiile, molustele si crevetii se vand cu 1,25 dolari bucata dincolo de ora 22:00. Si asta in conditiile in care pana seara pretul acestora este cu cel putin un dolar mai mare.
Eleven Madison Park a introdus un pret fix de 38 de dolari, punand un mai mare accent pe promovarea vinurilor cu preturi accesibile. "Incercam sa promovam agresiv vinurile pe care le putem oferi clientilor, in conditiile in care consumatorii cheltuiesc din ce in ce mai putin pe vinuri, iar cand fac acest lucru nu il fac pentru a impresiona", spune Paul Bolles-Beaven, unul dintre proprietarii restaurantului.
Iar intr-o perioada in care consumatorii americani isi restrang cheltuielile, turistii europeni sunt o mana cereasca pentru restaurantele de lux din Manhattan, care resimt astfel la o scara redusa efectele negative al crizei economice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO