Business Internaţional

Dolarul isi pierde puterea pe piata turismului

18.02.2008, 22:16 11

Dolarul era pana de curand moneda internationala a turistilor, acceptat aproape oriunde, de pe strazile din Hanoi pana la campiile Africii.
Situatia insa s-a schimbat, iar continua depreciere a dolarului in fata valutelor internationale a dus la excluderea monedei americane de pe lista unora din atractiile turistice, ducand la o majorare a preturilor si la noi probleme pentru turistii americani, scrie New York Times.
Ministerul indian al culturii a emis de curand un edict in urma caruia dolarul american nu mai este acceptat ca moneda de plata la intrarea in celebrul Taj Mahal.
Pe lista locurilor in care moneda americana nu mai este bine venita se afla si minaretul Qutb Minar si Mormantul lui Humayun din Delhi. Prin urmare, turistii americani trebuie acum sa plateasca 750 de rupii (19 dolari, 13 euro) pentru intrarea in respectivele monumente, in loc de cei 15 dolari (591 rupii, 10 euro) care reprezentau taxa de intrare in trecut.
Unii operatori de turism au raportat probleme cu utilizarea dolarilor in ultimele luni in zonele izolate din Vietnam si Peru.
"Pana acum, o bancnota de 100 de dolari avea aceeasi valoare oriunde, de la Moscova pana la Mozambic. Lucrurile s-au schimbat", a declarat Peter Rudy, directorul pe operatiuni in America de Nord la KE Adventure Travel, o agentie de turism cu sediul in Denver.
Chiar si in New York, unele magazine au inceput sa incurajeze plata in valuta. Un articol recent din The Villager, un cotidian de cartier din Manhattan, anunta ca magazinul de bauturi alcoolice East Village Wines accepta mai nou plata in euro.
In ultimul an, dolarul american s-a depreciat cu aproximativ 9% fata de euro, 10% fata de rupia indiana si 12% fata de pesoul chilian.
In anii precedenti, turistii inteligenti se puteau proteja de eventualele devalorizari ale dolarului prin voiaje platite in avans. Operatorii turistici stabileau preturile cu pana la 18 luni inainte de data efectiva a calatoriei, ceea ce permitea printarea unui numar mare de brosuri si alte materiale promotionale in timp util. Cei care alegeau un astfel de pachet primeau un discount in perioadele de devalorizare, dar nu si anul acesta.
Unele agentii de turism au adaugat suprataxe la pachetele de calatorii disponibile, in mod asemanator companiilor aeriene, care au adaugat suprataxe tarifelor obisnuite odata cu majorarea pretului la petrol.
Altii prefera sa majoreze preturile pachetelor de calatorii direct, pentru a echilibra pierderile cauzate de diferenta cursului de schimb.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO