Business Internaţional

Dupa o lupta pentru conducere, noii sefi ai EADS se concentreaza pana la urma pe munca in echipa

19.09.2005, 22:54 21

Tom Enders si Noel Forgeard au lasat in urma batalia de opt luni ce a precedat numirea lor, concentrandu-se acum asupra viitorului, arata Financial Times. Au existat putine batalii la fel de complicate si publice precum cea prin care boardul EADS a trecut in decursul celor opt luni, ce a dus in final la acceptarea celor doi drept co-CEO ai companiei in luna iunie.

Ceea ce a inceput ca un conflict intre Forgeard si Philippe Camus, predecesorul sau, cu privire la cine ar trebui sa fie directorul executiv francez al companiei s-a transformat in scurt timp intr-un scandal de proportii internationale in momentul in care Forgeard a incercat sa indeparteze orice candidat german pentru ca el sa devina singurul sef al companiei.

Nu se stie inca daca aceasta lupta a avut vreun efect de durata asupra companiei, ce a ajuns sa intruchipeze atat promisiunile, cat si pericolele integrarii politice si economice europene.

Fiind intervievati impreuna pentru prima data, Enders si Forgeard au insistat ca EADS, cu o istorie de cinci ani, este suficient de puternica pentru a face fata oricarei neintelegeri la nivel de top management, multumita unei solide experiente in ceea ce priveste cooperarea internationala.

"Compania atinsese deja un inalt grad de integrare de exemplu in Airbus, under succesorul meu (germanul Gustav Hmbert) a fost numarul doi si a devenit in cele din urma, in mod natural si fara prea multe dezbateri, director executiv," sustine Forgeard.

"Acest lucru indica foarte clar cat de puternica este compania, cat si gradul de integrare atins in ultimii cinci ani", a adaugat Enders. "Cred ca ideea conform careia culturile franceza si germana sunt extrem de diferite este un mit".

Totusi, ambii recunosc ca au caractere diferite. Enders, inalt si atletic, la 46 de ani unul dintre cei mai tineri directori executivi din industria aerospatiala si a apararii, a fost educat in Statele Unite, unde isi petrece si concediile. Forgeard, o fire exuberanta, in varsta de 58 de ani, este un produs al uneia din scolile de elita ale Frantei, Ecole Polytechnique, ce si-a castigat reputatia de a fi unul din "the Lagardere Boys", un grup de oameni de afaceri hotarati ce lucrau pentru legendarul industrias Jean-Luc Lagardere.

"Admitem faptul ca suntem firi diferite, avem proveniente diferite, avem varste diferite, un viitor diferit, iar pana acum am reusit sa ne exprimam opiniile, chiar si pe cele divergente, fara a le conferi vreun caracter sentimental", spune Forgeard. "Dezbaterile isi pastreaza un caracter profesional."

In ciuda tonului jovial pe care-l folosesc amandoi, se vede foarte clar ca cei doi barbati incearca inca sa se cunoasca.

In momentul in care ii este adresata o intrebare despre Airbus, unde a fost CEO din 1998, Forgeard spune ferm ca si Enders ar trebui sa raspunda. Dupa ce sunt intrebati daca un singur CEO nu ar fi un lucru mai avantajos pentru EADS, Forgear evita sa raspunda, spunand doar ca "parerea noastra nu are nici o importanta", in timp ce Enders este expansiv.

"Ar fi chiar ciudat daca oameni ca mine si Noel ar spune ca ne place la nebunie sa impartim puterea." "Insa asta este situatia, mediul", adauga Enders.

Ambii insista insa ca orice neintelegeri personale au o importanta secundara fata de viziunea strategica pe care o impartasesc. Intr-adevar, cand discutia trece de la personal la profesional, o posibila preluare a Thales, lansarea aparatului de zbor A350, permanenta disputa pe marginea subventiilor cu principala rivala a companiei, Boeing, cei doi par sa aiba pareri similare.

Cel mai notabil este interesul ambilor pentru Asia, unde acestia considera cererea in crestere rapida din partea Chinei si Indiei drept un motor de crestere nu numai pentru vanzarile Airbus, ci si pentru capacitatea de productie a companiei.

Forgeard spune ca un obiectiv pe termen lung al celor doi este sa implementeze "o strategie industriala globala" prin care compania isi va transfera treptat productia de pe piata locala, cum a procedat Boeing.

Asia, spune Forgeard, este probabil cel mai potrivit loc pentru o astfel de relocare.

Ca pentru a ilustra cat de entuziasti sunt amandoi, Enders duce pana la capat aceasta idee, adaugand ca in prezent aproximativ 95% din forta de munca a Airbus se afla in Europa, ca si "un urias procent" din productia acesteia, desi 65% din venituri sunt obtinute din afara continentului european. "In timp, acesta va fi considerat drept un dezechilibru si nu va fi acceptat de aceste piete aflate in plina dezvoltare."

Una dintre cele mai anticipate decizii aflate in fata noilor sefi ai EADS va fi daca si cand vor face o noua incercare de a achizitiona Thales, un grup de produse electronice pentru sectorul de aparare, cu sediul la Paris.

Incercarea, neindemanatica, de a prelua Thales, facuta anul trecut, a intensificat conflictul intern, cand partea franceza a EADS nu a consultat-o indeajuns pe cea germana in legatura cu aceasta miscare, fapt ce a dus la esecul ofertei.

Tom Enders, noul co-CEO german al EADS, ce este foarte apropiat de marele actionar german al companiei, DaimlerChrysler, a insistat ca oficialii Daimler nu s-au opus niciodata, in principiu, propunerii de a prelua Thales.

Totusi, a pus piciorul in prag, temandu-se ca o astfel de tranzactie ar putea duce la o modificare a structurii franco-germane a grupului, in cadrul caruia blocuri din ambele tari detin fiecare cate 30 de procente.

Noel Forgeard, insista ca reprezentantii partii franceze nu au avut niciodata intentia de a inclina balanta in favoarea lor.

Vor face cei doi o noua incercare de a achizitiona Thales, dupa cum se asteapta multi? Forgeard spune ca extinderea operatiunilor din domeniul apararii este unul din obiectivele companiei, acesta putand fi atins si prin intermediul achizitiilor.

"Suntem in contact cu oficialii Thales, purtam discutii", spune Forgeard. "Analizam si reflectam, dar nimic mai mult."

"Nu este ceva la care ne gandim in permanenta, insa urmam discutiile cu interes", adauga Enders.



EADS, ferma cu privire la ajutorul pentru lansarea A350

EADS spune ca va utiliza fonduri rambursabile oferite de guvernele europene pentru a dezvolta noul sau aparat de zbor A350, in ciuda opozitiei ferme din partea Boeing si guvernului american.

Tom Enders spune ca decizia de a utiliza astfel de fonduri nu reprezinta "o declaratie de razboi impotriva Statelor Unite".

Grupul franco-german ramane deschis in fata altor scheme de sprijin din partea statului pentru cercetarile efectuate in vederea dezvoltarii de noi aparate de zbor, insa nu poate fi vorba de o "renuntare unilaterala" la ajutorul venit din partea statului de catre partea europeana.

Enders declara la randul sau: "Suntem pregatiti sa fim flexibili, presupunand ca la un moment dat se vor purta discutii serioase intre Uniunea Europeana si Statele Unite, si o noua schema va fi dezvoltata. Recurgerea la ajutorul statului in vederea lansarii A350 nu elimina posibilitatea ajungerii la un acord intre Statele Unite si Uniunea Europeana".

"De ce mai este nevoie? Este nevoie de un acord bilateral, evident. Nu exista inca un dialog constructiv," adauga Enders.

Aparatul de zbor A350 este astfel proiectat incat sa rivalizeze cu aparatul 787 Dreamliner al Boeing, despre care Enders spune ca "a primit cele mai mari subventii pentru o lunga perioada de timp".

In orice incercare de rezolvare a conflictului privitor la sprijinul primit va trebui sa se tina cont de amploarea sprijinului acordat companiei Boeing, incluzand scutiri de la plata taxelor federale si de stat, sprijinul din partea Japoniei si Italiei in cazul aparatului de zbor 787, cat si finantarea federala indirecta R&D.

Fara sprijinul venit din partea statului, Airbus ar fi inca dezvoltat, insa profitabilitatea sa ar fi "distrusa", spune Forgeard.

Forgeard se asteapta ca boardul EADS sa aprobe lansarea proiectului in valoare de 4,45 miliarde de euro la inceputul lunii viitoare. Grupul a primit comenzi pentru "aproximativ 200" de aparate A350, spune Forgeard, reprezentand o baza de clienti mai mare decat cea de care s-a bucurat Boeing in momentul lansarii aparatului 787 anul trecut.

Statele Unite si Uniunea Europeana sunt prinse in acest conflict pe marginea subventiilor de stat destinate dezvoltarii de aparate de zbor civile, cel mai mare conflict comercial lansat vreodata in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului. Decizia luata de EADS de a contracta imprumuturi de la Marea Britanie, Germania, Franta si Spania pentru dezvoltarea acestui avion vor amplifica disputa.

Grupul asteapta o decizie din partea Marii Britanii privitoare la acordarea unor fonduri in valoare de pana la 380 milioane de lire sterline (564 milioane de euro), iar Forgeard spune ca s-au primit oferte ferme din partea a doua din celelalte trei guverne.

Decizia privitoare la cat din activitatea de dezvoltare a A350 se va desfasura in Marea Britanie depinde de valoarea finantarii acordate de acest stat.

Forgeard spune ca Airbus, detinut in procent de 80% de EADS si 20% de compania britanica BAE, a alocat deja dezvoltarea unor elemente esentiale Germaniei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO