Business Internaţional

Economiile emergente resimt efectele crizei

Economiile emergente resimt efectele crizei

Prabusirea burselor rusesti s-a numarat printre primele semne ale raspandirii crizei pe pietele emergente/ FOTO: Reuters

20.10.2008, 20:12 67

Cresterea economica globala din ultimul deceniu a fost, in buna masura, realizata de Statele Unite si asa-numitele tari BRIC (Brazilia, Rusia, India si China). Si cum un sistem financiar deficitar a inlaturat SUA de pe aceasta lista, a ramas speranta ca statele emergente ar putea reface dezastrul economic, scrie The Wall Street Journal.

In mod contrar insa, economiile din cele patru state incetinesc, in situatia in care consumatorii resimt durerea emanata din Vest. In Rusia, acordarea de credite, care a sustinut puternic cheltuielile consumatorilor, se reduce. In India, locurile de munca oferite de filialele companiilor financiare occidentale au inceput sa scada.
In acelasi timp, in China, tara aflata in atentia lumii in ultimii ani, colapsul pietei bursiere si scaderea preturilor proprietatilor ii fac pe consumatori sa se gandeasca de doua ori inaintea unei achizitii, iar pe piata braziliana preturile pentru materiile prime pe care aceasta tara le exporta se prabusesc.
Cresterea economica in aceste economii mari, este mult mai rapida decat cea din Europa sau cea din SUA. Insa indicatorii arata ca noii consumatori bogati nu vor tine cresterea economica globala numai pentru ei.
Una dintre persoanele afectate este omul de afaceri Yan Jian din Shanghai. Afacerea sa, prin care exporta jucarii si articole de imbracaminte, s-a lovit de cererea slaba din SUA. Astfel, Yan a amanat renovarea noului sau apartament si se pregateste pentru ce va urma, odata ce previziunile economice se intuneca: "Lucrurile ar putea deveni chiar mai rele in viitorul apropiat. Am fost nevoit sa fac cat mai putine cheltuieli posibile", declara acesta.
Daca aceasta atitudine de raspandeste, ar putea dauna economiei globale. Desi consumatorii din aceste patru mari piete emergente sunt inca mult mai saraci decat americanii sau europenii obisnuiti, apetitul lor pentru frigidere, masini si televizoare cu plasma a fost in ultimii opt ani aproape la fel de mare precum cererea din SUA, arata raportul companiei Goldman Sachs. Cererea din aceste tari este prevazuta sa depaseasca cererea din SUA si sa creasca peste nivelul cererii totale din Grupul celor 7 Natiuni.
"Aceste economii nu se mai pot baza pe cresterea exporturilor sau cresterea preturilor pentru materiile prime", a declarat Fred Hu, director la Goldman Sachs. "Cea mai mare ingrijorare este ca actuala criza din centrele dezvoltate precum cele din SUA sau din Europa va avea repercusiuni asupra economiilor emergente."
Insa la fel cum dezastrul de pe Wall Street a afectat in cele din urma principalele centre de afaceri, dezastrul din marile economii emergente creste si se raspandeste.
Principala piata bursiera a Rusiei, de exemplu, a fost inchisa in repetate randuri in ultimele saptamani.
In Brazilia, moneda nationala a scazut drastic in ultimele zile, determinand scumpirea articolelor de import, precum vinurile si iPod-urile. Si cheltuielile consumatorilor in China au inceput sa scada in ultimele luni.
In cateva din aceste tari, numarul de credite acordate s-a micsorat, la fel cum se intampla si in statele dezvoltate.
In Rusia, creditele usoare si majorarea salariilor au sporit avantul consumatorilor in ultimii ani. Insa acordarea de credite scade rapid, odata ce creditorii, presati de criza de lichiditati, au inasprit conditiile pentru imprumuturile auto, ipotecare si de consum. Vanzarile de masini noi, multe dintre ele cumparate pe credit, au crescut cu 22% in septembrie - un numar care indica cel mai slab rezultat lunar din 2005 incoace.
"Avantul consumatorilor din Rusia a determinat o datorie mare creditelor usoare", a declarat Alexander Potavin, senior analist la agentia de brokeraj Antanta-Pioglobal din Moscova. "Acum este foarte greu sa obtii un imprumut de la o banca", a adaugat analistul.
Retailerii din India, unde piata bursiera a fost afectata, isi aduna toate puterile pentru vremurile grele. Aceasta este in mod normal o perioada buna pentru vanzari - suntem la inceputul festivalului Diwali, o sarbatoare hindusa care se termina la sfarsitul lunii octombrie - insa previziunile arata ca vor exista cheltuieli mai mici ale consumatorilor anul acesta. Sectorul financiar al SUA, care este centrul dezastrului mondial, este un consumator imens al serviciilor de outsourcing si al companiilor de call-center. Retragerea afecteaza deja companiile indiene. Build a Bear Workshop, un magazin de jucarii de plus obisnuit din SUA, si-a inchis cele trei magazine din India. Unul dintre cei mai mari retaileri indieni, Shoppers Stop, a anuntat pierderi, in timp ce Pantaloon Retail India si-a redus planurile de extindere a unei retele nationale de magazine de pantofi.
Liderii de piata sustin aceasta retragere. Vanzarile de masini din India, care au crescut in medie cu 20% pe an in ultimii 5 ani, au scazut la 8% anul acesta.
De asemenea, si China are cativa indicatori care arata probleme. In timp ce vanzarile in intregul sector de retail au crescut rapid, de la 15% la 16% in ultimele luni, economistii se indoiesc de numerele oficiale, in special din cauza ca vanzarile unor articole cu preturi mai ridicate sunt slabe. Vanzarile de automobile au scazut in august si in septembrie, iar traficul calatorilor pe liniile aeriene din China a scazut in fiecare luna din mai pana acum. Cateva dintre aceste lucruri ar putea fi legate de cutremurul din mai din Sichuan si de restrictiile de calatorie impuse de Jocurile Olimpice din august.
Cele mai afectate sectoare din economia Chinei sunt industria exportatoare - care vinde pe piata din SUA - si piata imobiliara.
Astfel, cateva orase au avut fara indoiala declinuri de preturi, deoarece cumparatorii evita sa cumpere. Macquarie Securities estimeaza ca tranzactiile de proprietati in majoritatea oraselor chineze sunt mai scazute cu 40-60% in ultimele luni.
Acest lucru afecteaza si alte industrii. Vanzarile din China ale retailerului Kingfisher au scazut cu 19,4% in prima jumatate a anului 2008. De asemenea, au scazut si vanzarile pentru dispozitivele pentru noile apartamente: Best Buy, retailerul de electrocasnice din SUA a anuntat ca magazinele sale din China au avut pierderi de 7% in trimestrul incheiat in iunie, in timp ce competitorul local GOME Electrical Appliances Holding a avut un profit de numai 0,5% in prima jumatate a trimestrului doi.
Acestea sunt semnele ca scade consumul de nevoi ieftine zilnice. In aceasta saptamana, Yum Brands, care gestioneaza mai mult de 2.000 de restaurante KFC in China, a raportat o crestere de 5% la vanzarile de trei luni incheiate in august, peste cresterea medie globala de 3%.
Insa aceasta a fost o scadere semnificativa fata de cresterea de 11% in aceeasi perioada a anului 2007 si un semn care arata clar ca statul chinez nu va fi capabil sa salveze alte tari.
In ciuda acestor preocupari, putini se gandesc ca statul chinez se va confrunta cu un colaps al cheltuielilor consumatorilor. Analistul de la Goldman Sachs observa ca unele dintre incetinirile economice au avut loc din cauza restrictiilor guvernamentale impuse pentru a combate inflatia.
Cei care elaboreaza strategii in Beijing au inceput sa redirectioneze cursul, reducand ratele dobanzii de referinta de doua ori in ultima luna.
"Guvernul va trebui sa fie foarte vigilent. Nu-si pot asuma riscuri in contextul financiar actual", a adaugat analistul.
"Nu exista indoiala ca Beijingul joaca rolul consumatorului in economie. Insa datorita faptului ca recurge la stilul american de creditare - fara documentare si fara plata pe loc - este greu de vazut cum Beijingul ar putea sa-si transforme cetatenii in cei mai mari consumatori din lume", a declarat Andy Rothman, strateg in cadrul companiei chineze de brokeraj CLSA.
 
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO