Business Internaţional

Efectele globalizarii asupra produselor structurate

08.10.2007, 02:23 81

Departe de a fi cunoscute de publicul larg, instrumentele financiare cunoscute sub numele de produse structurate au devenit treptat o forta enorm de puternica, informeaza International Herald Tribune.
Aceste produse sunt actiuni complexe, obligatiuni sau alt tip de imprumut "amestecat" cu derivative, pe care oameni de afaceri bogati, banci sau fonduri de investitii le utilizeaza pentru a se apara de riscuri si taxe.
Globalizarea este unul dintre factorii care influenteaza puternic modul de distribuire, dezvoltare si utilizare al produselor structurate.
Orice produs structurat apare dintr-o nevoie. Un investitor detinator al unei proprietati cu grad mare de risc doreste sa-si asigure protectia in caz de catastrofa economica. Mai exista cazul in care un investitor cauta sa evite taxele pe profit sau alt gen de contributii la stat. O a treia categorie de investitori care au nevoie de produse structurate sunt cei care doresc sa imparta riscurile aferente unor bunuri asupra altor investitii sau investitori.
Cand bancile sau alte institutii financiare afla de astfel de nevoi, pun la treaba echipele creatoare de produse structurate cu misiunea de a dezvolta un instrument de satisfacere a nevoilor existente. In cazul clientilor importanti, procesul se aseamana cu croirea unui costum, adica este facut sa se potriveasca perfect pe beneficiar.
Andrew Halford, seful echipei creatoare de produse structurate de la Kleinwort Benson Private Bank din Londra, afirma: "Bineinteles ca exista impedimente legislative, dar daca posezi cunostintele necesare, poti chiar convinge o banca sa creeze produsul in numele tau."
Acest tip de produse se poate dovedi foarte profitabil. De fapt, profitabilitatea produselor structurate este atat de mare, incat Mohamed El-Erian, manager de fond de investitii, a scris un articol in Financial Times ca cele mai mari banci isi modifica profilul pentru a putea beneficia de comisioanele mai mari incasate in cazul acestui tip de produse.
Dezvoltarea de produse structurate necesita o minte ascutita, iar doua creiere sunt mai bune decat unul. In ziua de azi nu mai conteaza daca una dintre cele doua minti creatoare se afla in Paris, iar cealalta in New York sau Singapore. In cazul acelor produse structurate care pot fi folosite oriunde in lume, de obicei fiind vorba despre managementul riscurilor, procesul de alcatuire este valabil la nivel global.
Din clipa in care formula produsului este stabilita, ea poate fi multiplicata cu succes oriunde in lume. Singurele ajustari tin de regimurile legilor si moneda nationala.
Usurinta duplicarii produselor structurate poate crea probleme creatorilor. Andrew Halford declara "Este foarte greu sa pastrezi ideea de baza a acestor produse. Imediat cum apare unul nou, toata lumea stie ce ai de gand si nu poti sa-l patentezi. Odata intrat pe piata, e intrat pe piata."
Daca un produs structurat este copiat imediat, potentialul de castig de pe urma lui scade pentru institutia care l-a creat. Cu toate acestea, plata clientului initial care a facut comanda pare sa fie de ajuns pentru asigurarea existentei multor banci. Produsele comandate de compania Enron pentru a ascunde datorii de miliarde de dolari au fost concepute pe Wall Street si au costat cel mai probabil cateva milioane de dolari.
Cererea pentru astfel de produse este in crestere, tot datorita globalizarii. Cu cat diferiti investitori intra pe pietele emergente, cumparand produse riscante cum ar fi fabrici de ciment sau retele de conducte, cu atat au nevoie de masuri de protectie impotriva acestor riscuri. De asemenea, acesti investitori sunt in cautare de moduri de scapare de taxe, pentru a continua sa-si extinda afacerile la nivel international.
Investitorii inca invata cum sa se foloseasca de produsele structurate, iar slujba paznicilor nu este deloc usoara, avand in vedere viteza de proliferare a agentilor economici.
Ultima carte a lui Joshua Coval, Jakub Jurek si Erik Stafford de la Universitatea Harvard sugereaza ca agentiile de rating risca mult numind orice nou produs structurat "sigur" si ca investitorii pot subestima relatia risc-returnarea fondurilor.
In plus, legile locale din fiecare stat creeaza probleme aparitiei produselor structurate si raspandirii acestora.
Andrew Halford e de parere ca o solutie ar fi schimbarea invelisului aflat la vedere: "Produsele structurate trebuiesc impachetate diferit de la o tara la alta. Pietele diferite necesita forme diferite din perspectiva taxelor si legilor existente."
In acest moment este greu de spus daca globalizarea duce la cresterea cererii de produse structurate sau vice versa.
De exemplu, ideea creata pentru finantarea construirii unui pod in Ghana poate fi la fel de folositoare intr-un proiect similar din Azerbaijan. Din punctul de vedere al potentialului dezvoltarii economice, inventarea de produse structurate poate oferi prin urmare multiple beneficii.
Perspectiva unei piete unite de-a lungul Uniunii Europene sau macar a zonei euro exista, conform lui Halford. Cu toate acestea, includerea produselor structurate in fondurile mutuale disponibile investitorilor din toata lumea este inca departe de a fi realizabila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO