Business Internaţional

Eurotunel stie ce are de facut. Nu stie daca are si timpul necesar

08.07.2004, 00:00 17



Noua echipa de conducere a Eurotunel, compania responsabila pentru pasajul subteran ce uneste Marea Britanie si Franta, planuieste reducerea cheltuielilor cu "cel putin" 40 mil. euro (49 mil. $). Decizia va fi insotita de prezentarea in octombrie a unei strategii pe termen lung de redresare a firmei, ca parte componenta a planului de reducere a datoriilor. Aceasta este o noua incercare de a evita situatia de incapacitate de plata, sustine Financial Times.



Eurotunel isi va indrepta atentia si catre reformularea politicii de preturi, mutare de la care se asteapta o crestere a veniturilor din vanzari de 40 mil. euro pana la finalul lui 2005, a declarat Jean-Louis Raymond, directorul executiv.



"Am identificat conditiile pe care trebuie sa le intrunim, dar timpul este destul de scurt", a afirmat el.



Compania a reportat o pierdere neta de 2,4 miliarde $ pe 2003 si a fost nevoita sa se indatoreze si mai mult pentru a putea acoperi plata dobanzilor. Situatia este acompaniata de lupta acerba pentru atragerea de clienti, in care transportatorii aerieni de pe segmentul "low-cost" s-au dovedit competitori redutabili. Prezentarea rezultatelor financiare pentru primul semestru din 2004 este asteptata pe data de 26 iulie.



In luna aprilie a lui 2004 a avut loc o schimbare la nivelul managerial al firmei, ca urmare a revoltei actionarilor condusi de publicistul francez Nicolas Miguet. Motivul l-a reprezentat deprecierea cu 90% a actiunilor companiei in ultimii 17 ani. Firma are nevoie imediata de o intelegere cu creditorii sai pana in 2007, an in care datoriile devin scadente si in care taxele de garantie aplicate companiilor de transport feroviar ce utilizeaza tunelul expira.





Declin constant



DE la modificarea structurii de conducere, actiunile Eurotunel au scazut cu 37%. La bursa din Paris pretul lor este de 37 de centi, iar la cea din Londra de 25,25 penny, adica in crestere cu 1%, dar mult inferior nivelului record care s-a inregistrat in 1989 - 11,64 lire sterline.



Problemele financiare isi au originea in urma cu aproape 20 de ani, atunci cand Margaret Thatcher, pe atunci prim-ministrul Marii Britanii, a insistat alaturi de fostul presedinte francez Francis Miterand ca proiectul sa fie finantat exclusiv din surse private.



Un grup bancar a fost de acord sa acorde un imprumut pentru finantarea tunelului in lungime de 50 km. Momentul a fost insotit de cresterea capitalului companiei printr-o emisiune de actiuni. Insa atunci cand s-a constatat ca estimarile initiale (9,5 miliarde lire sterline) s-au aflat doar la jumatatea costului real, firma a fost nevoita sa se indatoreze si mai mult si sa vanda din nou actiuni in 1990 si 1994 pentru a-si putea acoperi cheltuielile.





Un pariu pierdut



Previziunile mult prea optimiste privind traficul si incasarile au contribuit la imbolnavirea Eurotunel.



Trenurile grupului Eurostar - care unesc Londra de Paris si Bruxelles - trebuiau sa transporte 10 milioane de pasageri incepand cu anul 2000, conform calculelor initiale. Anul trecut, pe acest traseu au circulat doar 6,3 milioane de calatori, iar in primele sase luni din 2004 numarul lor este de 3,4 milioane.



Incasarile totale ale Eurotunel pe 2003 au fost de 566 milioane lire sterline, adica aproape cu o treime sub estimarile din 1997, menite sa reorganizeze datoriile companiei.



Aproximativ 65% dintre actiunile firmei sunt detinute de investitori individuali. Dintre acestia, 9 persoane din 10 sunt francezi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO