Business Internaţional

Exclusiv online: Tragedia Poloniei declanseaza o adevarata frenezie comerciala

16.04.2010, 00:00 20

La mai putin de trei ore dupa ce avionul presedintelui LechKaczynski se prabusea in Rusia, accident care s-a soldat cu moarteaa 96 de oameni aflati la bord, un polonez oportunist crease deja 50de tricouri avand inscriptionat drapelul polonez, pe care le vindeape Internet cu 8,50 de dolari bucata, taxe de livrare neincluse,scrie The New York Times.

La cateva ore dupa accident, in urma caruia au murit si sotiapresedintelui, Maria, guvernatorul bancii centrale poloneze si maimultI lideri politici si militari, se vindea tot ce amintea depresedintele polonez, de la ceasuri comemorative de plastic purtandimaginea cuplului prezidential zambind in fata hartii Poloniei,pana la domenii de internet ce contineau numele presedintelui.

Unul din acestea, Lech-Kaczynski.eu, a fost oferit pe Allegro,echivalentul polonez al eBay, pentru un million de zloti, sau350.000 de dolari, inainte de a fi retras in urma plangerilor.

Vanzatorii de lumanari au obtinut profituri frumoase, oameniiaflati in doliu cumparand mii de lumanari colorate la un pret deaproximativ 2 dolari pe bucata.

Calamitatea suferita de Polonia a unit tara si a generat oadevarata manifestare de durere si solidaritate.

Totusi, in opinia unor polonezi, comercialismul cras care ainsotit de asemenea tragedia indica masura in care Polonia, la 20de ani de la revolutia prin care au indepartat comunismul, adevenit o sanatoasa economie capitalista. Altii, care l-au cunoscutpe presedintele polonez, un sustinator al justitiei sociale, carese pronunta ferm impotriva exceselor economiei de piata, audeclarat ca acesta s-ar fi revoltat la vederea tricourilor purtandimaginea sa.

Ryszard Bugaj, consilier economic al presedintelui, a declaratca nu este surprins de faptul ca unii incearca sa profite dedurerea altora. "Este normal ca astfel de evenimente traumatizantesa fie urmate de comportamente extreme", a declarat Bugaj. "Cred caeste trist ca unii exploateaza durerea altora. Acest gen decomportament este tipic pentru moralitatea capitalista, candoamenilor nu le mai pasa de ceea ce este potrivit si sunt orbiti deperspectiva unor castiguri financiare".

Unii nu s-au obosit sa-si ascunda scopurile mercantile. Sambata,in ziua accidentului, websit-ul Zlozkondolencje.pl ii anunta pepolonezi ca-si pot trimite condoleantele prin mesaje text pentru10,60 de dolari. In schimb, promitea site-ul, mesajele urmau sa fiecolectate intr-o carte ce urma a fi depusa in PalatulPrezidential.

Economistii au anticipat ca reactia comerciala la tragedie nu vaavea un impact economic semnificativ, din moment ce majoritateapolonezilor recurg la biserica si bucatarie, si nu la cumparaturi,pentru a-si ineca amarul. "Nu facem fata traumelor cheltuind bani",spune Bugaj.

Totusi, Grazyna Zoltowska, o mama singura in varsta de 42 de anicare vindea steaguri poloneze in fata Palatului Prezidential, adeclarat ca manifestarile de patriotism o vor ajuta sa-si plateascafacturile. Sambata, in ziua accidentului, a facut un profit depeste 700 de dolari, spune ea. "Nu este modul ideal de a-ti castigatraiul, dar trebuie sa-mi intretin familia".

In acest weekend, mai multi demnitari vor sosi in Polonia pentrufuneraliile presedintelui si sotiei acestuia. Unele hoteluri dinCracovia percep tarife "regesti" de peste 3.000 de dolari penoapte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO