Business Internaţional

Fiat isi castiga dreptul de a juca in filme

10.02.2004, 00:00 18



Fimul "The Love Bug" a contribuit la promovarea modelului Beetle fabricat de Volkswagen, vanzarile modelului Mini Cooper au fost impulsionate in urma aparitiei acestuia in filmul "The Italian Job", iar Aston Martin, condus de James Bond, este din nou la moda. Pana luna trecuta, insa, companiei Fiat, cat si tuturor companiilor din sectorul produselor de larg consum, li s-a interzis, conform legislatiei italiene, sa-si promoveze produsele prin aparitia acestora in cadrul unui film italian, conform Herald Tribune.



"Companiile din acest domeniu obisnuiau sa ceara companiei Fiat automobile pentru filmele pe care le produceau," a declarat Luca De Meo, director de marketing in cadrul Lancia, compania producatoare de automobile de lux detinuta de Fiat.



Inca de cand Katherine Hepburn a aruncat o sticla de Gordon's Gin peste bord in filmul "The African Queen" produs in anul 1951, promovarea de produse a fost parte integranta a procesului productiei de filme in Statele Unite. Totusi, numai dupa ce vanzarile de dulciuri Reese's Pieces au crescut cu pana la 65% dupa lansarea in anul 1982 a filmului lui Steven Spielberg "E.T.: The Extra-Terrestrial", aceasta forma de promovare a inceput sa fie privita drept o forma de publicitate cu potential ridicat de profitabilitate.



Italia a interzis aceasta forma de promovare a produselor in cadrul filmelor pe la mijlocul anilor '60, nepermitand nici macar fixarea pentru mai mult timp a camerelor de filmat asupa unei anumite marci. Chiar si in acest context, produsele ce reprezentau anumite marci apareau totusi in filme ca parte a incercarilor producatorilor de a reduce costurile.





Competitie dura



Luna trecuta, insa, guvernul italian a anulat aceasta interdictie. Iar la mai putin de o luna de la aceasta decizie, cateva agentii se lupta deja pentru a castiga o pozitie pe aceasta piata cu potential de crestere.



"Competitia va fi dura, vor aparea noi si noi companii," a declarat Kerrie-Lee McKenzie Munroe, ce conduce Emotions, o divizie cu operatiuni de promovare a produselor apartinand companiei Hill Knowlton, al carei sediu se afla chiar langa Cinecitta Studios din Roma. "Iar companiile producatoare de filme vor incepe sa ceara bani pentru aceste aparitii". Aceasta a mai declarat ca va fi mult de lucru din punct de vedere al stabilirii strategiilor de pricing in conformitate cu cele ale agentiilor similare din alte tari cum ar fi Marea Britanie si Statele Unite, unde au fost deja incheiate contracte si au fost deja stabilite tarife in acest domeniu.



McKenzie Munroe a declarat ca Emotions a deschis filiale in intreaga Europa inca din luna octombrie, pentru a colabora cu clientii internationale ce doresc ca produsele lor sa apara in filme. "Acesta este visul multor clienti: aceasta formula confera prestigiu si ajuta companiile sa-si reduca costurile," a mai declarat Munroe.



Interdictia anterioara fusese instituita in sensul protectiei impotriva publicitatii ascunse. Luna trecuta, insa, Ministerul Culturii din Italia a recunoscut ca aceasta strategie a fost "ineficienta", avand in vedere faptul ca 80% din filmele vizionate in Italia au fost importate din tari unde practica promovarii de produse prin intermediul filmelor este ceva obisnuit. Conform unei declaratii a ministerului respectiv, ineficienta acestei interdictii a "afectat consumatorii, industria privata si productia de filme din Italia".





Obiecte ale dorintei



Annamaria Testa, consultant in domeniul comunicatiilor ce preda in cadrul Free University of Languages and Communications din Milano, a declarat ca crede ca "obiecte ale dorintei", cum ar fi mobila de marca vor fi "mult mai dorite" odata ce vor fi scoase din fundal. Aceasta a spus ca vor fi deschise din ce in ce mai multe agentii de promovare de produse prin film in Italia "desi productia de filme este inca modesta in aceasta tara", "pentru ca acest sector are nevoie de finantare".



De Meo din cadrul Lancia a salutat aceasta schimbare. "Inainte, sistemul era improvizat intr-o masura prea mare," a declarat acesta. "Acum, vei oferi ceva, dar cel putin poti cere un serviciu in schimb. Ca in cazul tuturor domeniilor noi, vei avea succes daca te vei numara printre primii ce se vor implica. Cu timpul, eficacitatea va scadea".



Unele surse din interiorul acestei industrii au sugerat ca ministerul italian al culturii s-a dovedit reticent fata de acest gen de activitate pentru ca schimbarile suferite de legislatia sectorului cinematografic au redus drastic fondurile de finantare acordate de minister producatorilor de filme. Guvernul acoperea pana la 90% din costurile asociate productiei de filme, insa odata cu adoptarea noii legislatii acest prag a scazut pana la 50%.



Unii producatori independenti de filme au declarat ca se indoiesc ca vor avea de castigat de pe urma acestui nou gen de activitate. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO