Business Internaţional

Firmele japoneze invadeaza Europa

11.09.2006, 17:18 265

Cheltuielile legate de forta de munca si de productie sunt mai mari in Europa decat in alte regiuni, totusi japonezii prefera stabilitatea legislativa si economica oferita de "batranul continent".
Abia instalat in biroul sau din Yokohama, Japonia, Ondrej Votruba s-a trezit implicat in etapa finala a unei importante afaceri operate in celalalt capat al lumii. Votruba a preluat in iulie functia de director executiv al filialei japoneze a CzechInvest, agentie care incearca sa faca atractiva Republica Ceha companiilor japoneze dornice sa inceapa afaceri in aceasta tara, prima sa sarcina fiind finalizarea afacerii companiei japoneze Hitachi, scrie The International Herald Tribune.
Importantul producator de electronice si furnizorul acestuia, IPS Alpha, compania care a combinat produsele Hitachi, Matsushita Electric si Toshiba, pun bazele unei fabrici in regiunea Usti, langa granita cu Germania, unde se vor produce ecrane plate, compania urmand sa angajeze 2.000 de persoane pentru aceasta fabrica.
"Sunt multe companii japoneze care doresc sa investeasca in tara noastra", a declarat Votruba. "Suntem in tratative cu mai multi furnizori pentru fabrica de televizoare, insa primim oferte si din partea companiilor care activeaza in alte domenii", a mai spus el.
In timp ce China a devenit principala atractie a investitorilor straini din cauza mainii de lucru ieftine si a proiectelor de infrastructura in curs de dezvoltare, investitorii japonezi s-au orientat spre Europa, o piata pe care ei o considera vitala nu numai pentru produsele lor dar si pentru ambitia companiilor nipone de a deveni jucatori importanti la nivel global.
"Orice ar fi produs in China, strategiile de globalizare ale companiilor din Japonia arata ca acestea vor continua sa vina in Europa", este de parere Yorizumi Watanabe, profesor de economie politica in cadrul Universitatii Keio si fost negociator economic pentru Ministerul de Externe de la Tokio.
Compania Toyota Motor, al doilea constructor auto la nivel mondial, a fost cea care a deschis acest trend. Producatorul de masini are opt fabrici deschise pe "batranul continent", in Marea Britanie, Franta, Polonia, Turcia si Republica Ceha, cu un numar total de 55.000 de angajati, inclusiv o retea de distributie si un centru de cercetare si dezvoltare in Zavetem, Belgia. In orice locatie ar avea operatiunile, compania aduce profituri anuale de milioane de euro din contractele realizate. "Principalul motor al investitiei este sectorul automobilelor", a mai spus Watanabe. "Aduce un lant important de cercetare si dezvoltare, legat de designul masinilor si standardele de siguranta", a adaugat el.
Sondajele recente realizate de Global Insight arata ca in 2004 erau 17 unitati de productie a automobilelor japoneze in UE, acestea producand 1,3 milioane de autovehicule si 14 centre de cercetare si dezvoltare. Se estimeaza ca aceste investitii au creat peste 200.000 de noi locuri de munca.
"Piata europeana este mult prea importanta pentru a fi ignorata", a explicat Koike Ippei, director in cadrul Nachi Europe, companie care produce piese pentru industria auto din zona D?sseldorf. El a mai adaugat ca desi profiturile din operatiunile desfasurate in Germania si Europa de Vest sunt mai mici decat cele de pe pietele puterilor economice emergente, ca India sau China, Europa ramane inca o piata puternica pentru care rivalizeaza multe companii si care are o baza industriala unica.
"Trebuie sa ne aflam pe aceasta piata", a mai spus Ippei. Actualul val de investitori japonezi din Europa nu se limiteaza numai la masini si la industriile legate de acest domeniu, cum sunt cele ale fabricantilor de piese si chimicale. Piata se mareste si face loc si producatorilor de electronice, biotehnologie si din industria alimentara.
Matsushita Electric Industrial este o companie care produce televizoare cu ecran LCD in Republica Ceha. Sharp are puncte de productie in Polonia, iar Sony in Slovacia. Toate aceste companii au anuntat ca planuiesc sa mareasca productia din aceste centre pentru a acoperii cererea tot mai mare din Europa.
Printre companiile de biotehnologie din Japonia care au filiale in Europa se numara Sosei in Marea Britanie si Takara Bio care are o sucursala in Franta. Ebara, o companie producatoare de energie alternativa, are operatiuni in Italia si Elvetia, in timp ce compania Fujitsu opereaza pe piata telefoniei mobile din toata Europa. Industria farmaceutica este reprezentata de Nippon Shikizai in Franta si de Daichi Sankyo in Germania.
Companiile specializate pe productia bunurilor alimentare sunt prezente pe piata europeana prin jucatori importanti ca Kikkoman, producator de ulei de soia, si Ajinomoto, care a achizitionat brandul Amoy de la compania Danone din Franta, dar si prin concerne mai mici ca Shoda Shoyu care activeaza in Tara Galilor.
Aprecierea constanta a investitiilor din Europa a fost "treptata dar cu rezultate", dupa cum spunea un oficial european care lucreaza cu investitorii japonezi.
De curand, companiile japoneze au demarat o serie de investitii in Rusia, unde piata interna in continua crestere contribuie in mod decisiv la depasirea temerilor legate de siguranta afacerilor si de cadrul legal oferit de statul rus.
In iunie 2005, Toyota a inceput constructia unei fabrici in apropierea orasului Sankt Petersburg, unde se va produce, incepand cu 2007, gama de modele Camry. In iunie, Nissan a anuntat ca va construi o fabrica in care productia va incepe in 2009, situata tot in apropiere de Sankt Petersburg.
America de Nord are in continuare cel mai mult de beneficiat de pe urma investitiilor japoneze facute in strainatate. Statele Unite sunt principalul beneficiar, desi China castiga teren repede. Conform agentiei japoneze Jetro, in 2000, 11 mld. euro au ajuns in America de Nord, spre Europa de Vest s-a indreptat capital strain in valoare totala de 8,5 mld. euro, in timp ce China a atras 725 mil. euro. In 2005, 10,1 mld. euro au mers in America de Nord, 5,8 mld. euro au ajuns in Europa, iar in China s-a investit capital strain in valoare totala de 5 miliarde de euro.
Companiile japoneze au fost prezente pe piata europeana chiar si in perioada de recesiune dintre 1990-2000. In prezent, cu o piata ce cuprinde 461 de milioane de angajati, companiile japoneze obtin profituri mari chiar daca au cheltuieli de productie considerabile.
Operatiunile europene ale Toyota au ajutat compania sa obtina un profit record de 9,6 mld. euro in anul fiscal incheiat in martie.
Conform unui sondaj realizat de Jetro printre filialele companiilor japoneze din Europa, la sfarsitul lui 2005, 1.008 producatori japonezi erau prezenti in Europa si Turcia, fata de 190 in 1985 si 590 la sfarsitul anului 1995. Marea Britanie se afla in fruntea acestui clasament cu 241 de companii nipone care opereaza la nivel local, urmata de Franta cu 172, Germania cu 97 si Republica Ceha cu 65 de companii.
Mai mult de jumatate din cele 325 de companii japoneze care au raspuns acestui sondaj au declarat ca pana la sfarsitul acestui an se asteapta la o crestere a profiturilor fata de 2005. Cu o rata a somajului destul de mare, Europa se bucura de interesul acordat de companiile japoneze care reprezinta o sursa de locuri de munca. Filialele europene ale companiilor japoneze au creat peste o jumatate de milion de locuri de munca, incepand cu martie 2005.
Au fost cateva valuri de investitori din Japonia in Europa, incepand cu anii '80, tara preferata pentru inceperea unei afaceri fiind Marea Britanie, mai ales din ratiuni lingvistice, engleza fiind inca limba straina adoptata in Japonia. Marea Britanie a devenit atractiva pentru investitori si din cauza reformelor intreprinse de guvernul condus la acea vreme de Margaret Thacher, care dorea sa aduca cat mai multi investitori straini pentru a rezolva problema somajului cu care se confrunta Marea Britanie in acea perioada.
In 2002, cand moneda euro a castigat teren in fata dolarului si dupa o aprecierea a yenului si a lirei sterline, profitabilitatea operatiunilor din Marea Britanie a facut ca tot mai multe companii din Japonia sa deschida puncte de productie in cadrul zonei de moneda unica, temandu-se de eventualele fluctuatii ale ratei de schimb pe celelalte piete.
"De fiecare data cand avem sedinte cu oameni de afaceri japonezi, acestia ne pun aceeasi intrebare, anume cand va adopta Marea Britanie moneda unica europeana", a mai spus oficialul european.
Din nefericire pentru investitorii japonezi din Marea Britanie, acest lucru pare mai departe ca niciodata. In timp ce Marea Britanie beneficiaza de aproximativ jumatate din totalul investitiilor japoneze, companiile din Japonia incep sa-si mute spre est centrele de productie pentru a beneficia de cheltuieli salariale mai mici si pentru a fi mai aproape de noile si mai flexibilele piete ale noilor membri ai UE, dintre care unii vor adopta moneda euro in cativa ani.
Operatiunile Toyota din Marea Britanie se confrunta cu probleme, existand chiar zvonuri ca Toyota va abandona fabrica de la Burnaston, Derbyshire pentru a o reloca intr-o tara din zona euro, unde salariile sunt mai mici. Anul acesta producatorul francez de masini, Peugeout, a anuntat ca va renunta la fabrica pe care o detine in Marea Britanie, invocand aceleasi motive. Salariul mediu lunar in cadrul celor doua fabrici Toyota deschise in Polonia este cuprins intre 400 si 600 de euro, fata de cel de 2.200-4.200 euro practicat in Marea Britanie.
Locatia a fost un factor decisiv si pentru Shoda, un producator de ulei si produse derivate din soia, care si-a adus in 2000 afacerea in Europa prin cumpararea unei companii engleze, Specialty Sauce.
Kenichi Okamoto, director executiv al companiei, a declarat ca Shoda a avut de castigat in urma expansiunii economice din zona Asiei si a pietei de alimente organice dezvoltate in Europa. "Principalul motiv pentru care am venit aici a fost piata", a spus Okamoto. Centrul de productie al Shoda Europa se afla in Abertillery, Tara Galilor, de acolo compania exportand in toata Europa.
"Apa si climatul Tarii Galilor sunt tocmai bune pentru procesul de fermentatie", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO