Business Internaţional

Franta, tara gusturilor alese si mancarii ridicate la nivel de arta, nu se dezice de McDonald’s

Franta, tara gusturilor alese si mancarii ridicate la nivel de arta, nu se dezice de McDonald’s

Restaurantele McDonald’s se bucura de succes in Franta, unde operatiunile companiei sunt cele mai profitabile dupa cele din Statele Unite

01.11.2009, 23:40 215

Cand McDonald's Franta a facut public planul de a deschide unrestaurant intr-un centru comercial aflat sub muzeul Louvre, toatalumea se astepta la o noua situatie controversata marca Franta,scrie The New York Times. Lumea Noua avea sa patrunda si sa seinfiltreze in inima Frantei, aproape de cel mai cunoscut simbolcultural al statului. Francezii nu aveau sa cedeze faralupta.
Daca unele canale media de la nivel international, in special dinMarea Britanie, au gasit aceasta idee a fi originala siatragatoare, francezii nu s-au lasat impresionati. Anuntul a fostignorat de catre ziarele din Hexagon, cu exceptia publicatiei LeParisien - un cotidian popular - care i-a dedicat un articolmic.
Realitatea este ca intre timp francezii s-au obisnuit cuMcDonald's-ul lor, pe care l-au poreclit "McDo"(pronuntat Mac-Do).Statisticile sugereaza ca de fapt francezii s-au atasat de acesterestaurante. De cand McDonald's Franta a servit primul Big Mac inurma cu 30 de ani, compania a mai deschis 1.140 restaurante intoata tara.

Recesiunea ajuta afacerile McDonald's dinFranta
Operatiunile McDonald's din Franta sunt cele mai profitabile dupacele din Statele Unite. Patronii din Hexagon sunt de asemenea ceimai mari cheltuitori din lume: o vizita la Mac costandu-i in medie15 dolari (10 euro) - suma ce cuprinde si taxele - comparativ cu 4dolari (2,7 euro) in Statele Unite.
In conditiile in care recesiunea i-a facut pe consumatori sarenunte la mesele la restaurante scumpe, grupul McDonald'sestimeaza o crestere de 10% a vanzarilor in Franta in acest an.Quick, un lant de fast-food-uri din Blegia, ce detine 346 derestaurante in Franta, se asteapta la o majorare a cifrei deafaceri cu 3% in 2009, potrivit directorului executiv al grupului,Jean Paul Brayer.
Acest trend marcheaza o schimbare importanta de mentalitatecomparativ cu deceniile trecute. Cand Jose Boye, un fermier siactivist francez, a decis sa protesteze impotriva capitalismuluiglobal si impotriva a ceea ce el a numit "Coca-Colonization"("Colonizarea Coca") in 1999, el a desfiintat un restaurantMcDonald's din sudul Frantei.
Unii parizieni nu au auzit niciodata de planul companiei de adeschide un restaurant in cadrul Louvre, la subsolul caruia se afladeja un centru comercial si o mica terasa.
"Nu am auzit pana acum despre asta", a spus Laurent Mortin, invarsta de 28 de ani, angajat in sistemul bancar, care asteapta lacoada pentru a comanda pranzul la McDonald's in apropiere de OperaGarnier. "Dar si daca ar deschide un McDo in Luvru care ar fiproblema"?
Mare parte din succesul McDonald's in Franta se datoreazaeforturilor companiei de a se adapta obiceiurilor culinare sigusturilor localnicilor.
"Francezii mananca McDonald's intr-o maniera frantuzeasca", a spusCaroline Deleuze, purtator de cuvant pentru McDonald'sFranta.
"Ei vin mai rar, insa cheltuie mai mult deoarece vor sa beneficiezede o masa in adevaratul sens al cuvantului, nu sa manance pefuga".
Acest lucru inseamna ca ei vor sa manance doua feluri de mancare,si pentu asta au nevoie de o masa pentru a sta jos.

McDo adapteaza meniul pentru a se potrivi preferintelorlocale
Meniurile locale ofera sandwich-uri care vin in intampinareadorintelor clientilor. Sandwich-ul Le Royal Deluxe contine un sosdin boabe de mustar ce este pus peste carnea de vita, pestecascaval si legume. Acum acesta a devenit al doilea cel mai binevandut burger din Franta dupa Big Mac. Compania incearca saconvinga ca legumele si carnea de vita ce se servesc inrestaurantele proprii sunt de origine frantuzeasca.
Le Big Tasty, o oferta de sezon, ce contine un sos care imita aromade carne pe gratar, promite "le gout de l'Amerique" sau gustulAmericii. McDonald's Franta ofera si versiunea proprie a salateiCaprese, pe care au denumit-o Little Mozza. Si berea si espressosunt prezente in meniu.
Preturile sunt mai ridicate decat in Statele Unite. Produsele suntmai scumpe in parte din cauza ratei de schimb - un Big Mac la Pariscosta 4,95 dolari, comparativ cu 4,12 dolari la New York.
Bernard Hasquenoph, seful Louvre pour Tous sau Luvru pentru toatalumea, o asociatie ce apara si sustine activitatea muzeelor dinFranta, este unul dintre cei mai vehementi oponenti ai ideii de adeschide un restaurant McDonalds in Luvru. El spune ca el contestaun simbol, nu o companie sau o tara.
"Nu ma voi lega cu lanturi de un McDo", a spus el. "Luvru pretindeca nu are legatura cu mall-ul de la subsol, insa muzeul a permisdeschiderea lui ca o concesie. Pentru mine este un simbol a ceea cedevin muzeele din Franta", a spus el. Unii oameni nu inteleg cumMcDonald's are un asemenea succes intr-un stat care se mandreste cufaptul ca mancarea este considerata un element de baza al culturiinationale.
Succesul de care se bucura McDonald's nu inseamna insa ca placereade a manca o masa simpla frantuzeasca a disparut complet. Deleuze,purtatorul de cuvant al McDonald's, a spus ca Jambon beurre, unsandwich alcatuit dintr-o bagheta crocanta cu unt si cu felii desunca continua sa fie mult mai popular ca burgerii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO