Business Internaţional

FT: Criza scumpirii transportului pe mare şi penuriile ameninţă revenirea globală

FT: Criza scumpirii transportului pe mare şi penuriile...

Autor: Bogdan Cojocaru

18.08.2021, 00:05 566

„Cred că este cel mai mare pericol cu care se confruntă economia în acest moment. Abia începe să muşte. Imaginaţi-vă ce-ar fi dacă petrolul s-ar scumpi de la 20 de dolari pe baril la 200 de dolari pe baril. Cam aşa se întâmplă acum.“

Este neliniştea unei companii britanice de transport de mărfuri care evidenţiază chinurile cu care se confruntă exportatorii şi impor­tatorii deoarece creşterea costurilor de expediere aruncă lanţurile de aprovizionare globale în haos, scrie Financial Times.

Preţul transportului unui container normal din China pe coasta de vest a SUA a crescut la aproape 16.000 de dolari - un cost de zece ori mai mare decât înainte de pandemie şi dublu faţă de luna trecută.

Creşterea costurilor şi înmulţirea blocajelor în porturi - agravată de închiderea din cauza COVID a unor facilităţi portuare cheie din China - s-au adăugat la problemele deja existente, cum ar fi o penurie ge­nerală de semiconductori şi scumpirea materiilor prime.

Presiunile din lanţul de apro­vizionare încep deja să apară în statisticile macroeconomice. În Europa, acestea s-au remarcat în cifrele slabe ale producţiei indus­triale din timpul verii, în timp ce în China cele mai noi date arată o creştere a exporturilor, un factor important al redresării ţării în ultimul an, încetinită la 9% în ritm anualizat, comparativ cu una  de 32% în iunie.

Între timp, porturile se confruntă cu cea mai mare criză din istoria de 65 de ani a transportului de containere, cu sute de nave aliniate în afara terminalelor şi care aşteaptă să acosteze.

Operatorii sunt deja sub presiune pentru a-şi moderniza instalaţiile cu macarale mai mari şi docuri mai adânci pentru a satisface noua generaţie de supernave, precum şi pentru adaptarea la schimbări în comportamentul consu­matorilor, cum ar fi cererea pentru livrările rapide.

Este dificil de evaluat cât de mult din creşterea costurilor de expediere se datorează cererii şi cât de mult ofertei, scrie Claire Jones pentru FT Alphaville, în timp ce remedii precum construirea mai multor nave vor dura ani de zile până să aibă efect. Rezultatul, spune ea, „este că este greu de crezut că preţurile vor reveni la nivelurile pre-pandemice până la noul an chinezesc 2022 - următoarea perioadă în care te-ai aştepta la o scădere a  cererii ciclice - şi, la fel de probabil, nici în anii următori“.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO