Business Internaţional

Gdynia, orasul proiectat, se vrea in locul Varsoviei

01.11.2004, 00:00 45



Gdynia, unul din cele mai noi orase din Polonia, situat pe coasta Marii Baltice, la nord de capitala, si-a propus sa depaseasca Varsovia in calitate de centru investitional, sau cel putin sa o ajunga, scrie Warsaw Business Journal.



Autoritatile locale vad Gdynia ca un lider regional, un oras cu adevarat european si, ceea ce este mai important, un loc ce va oferi un mediu propice afacerilor de orice tip si marime.



"Am fost privilegiati datorita mai multor avantaje", admite primarul Gdyniei, Wojciecgh Szczurek, "dintre care localizarea strategica la malul marii nu este, in prezent, cel mai important lucru".



Gdynia a aparut prima oara pe schitele inginerilor care il proiectau, la inceputul secolului al douazecilea. Primele contururi sugereaza un centru industrial si de afaceri- iar viziunea fondatorilor sai a supravietuit erei comuniste aproape nemodificata.



Un rezultat important al planificarii urbane relativ recente (dupa standardele europene) in urma careia a fost creat Gdynia este infrastructura excelenta. Un altul este Zona de Dezvoltare de 100 de hectare din centrul orasului, localizata strategic intre principala zona comerciala si docuri, si in care mai sunt inca multe spatii de vanzare.



Acesti doi factori nu sunt insa destul pentru a crea mediul perfect pentru investitori. Injectarea unor sume mari de bani intr-o investitie noua reprezinta o decizie luata in urma unor consideratii serioase. In acest sens, nivelul local de impozitare era privit in general ca un factor-cheie. Nu mai este cazul in prezent. "In final, impozitele locale reprezinta un procent minim din costul total al investitiilor", a explicat Szczurek.



Pentru companiile care aleg sa se stabileasca in oras, standardul de viata al viitorilor angajati reprezinta, se pare, o prioritate. Facilitatile locale din Gdynia pot face fata provocarii, a spus primarul. "Gdynia nu ofera totul mai ieftin-doar mai bun", a continuat el.



Oficialii orasului sunt de parere ca, din aceasta cauza, tinerii profesionisti prefera sa ramana in Gdynia decat sa se mute in capitala sau peste granita, in cautarea unei vieti mai bune. Indicatorii de crestere nu au nevoie de comentarii- populatia orasului a crescut cu 1.500 de oameni in ultimii trei ani, in timp ce vecinul Gdansk a pierdut 1.400 de cetateni in aceeasi perioada.





Autoritatile isi dau concursul



"Fiecare nivel al administratiei publice trebuie sa ofere accesul liber", acesta este motto-ul oficialilor din Gdynia.



Problema birocratiei se discuta la primarie. Sistemul a fost conceput in asa fel incat sa ii ajute pe potentialii investitori, nu sa ii descurajeze. Orasul a reusit sa evite si instabilitatea politica atat de obisnuita in Polonia. Szczurek, care a fost implicat in conducerea orsului inca din 1990, impreuna cu predecesorul sau, acum decedat, Franciszka Cegielska, a reusit sa creeze o imagine unificata despre modul in care Gdynia ar trebui sa fie administrat.



Acest fapt a determinat intretinerea unei atmosfere propice pentru dezvoltarea afacerilor, prin asigurarea ca nici o lege locala nu va fi modificata peste noapte.



Forumul International pentru Investitii si un sistem integrat de informare a investitorilor constituie alte exemple ale importantei acordate de autoritatile locale relatiei cu comunitatea de afaceri.





Tinerii prefera orasele mici



Wlodzimierz Kicinski, presedintele consiliului de administratie al Nordea Bank Polska, nascut in Varsovia, s-a mutat la Gdynia fara regrete. Potrivit lui, se observa in prezent o tendinta in crestere in randul tinerilor, de a parasi Varsovia pentru orasele mai mici. "Capitala are o atmosfera densa, aglomerata. Avem angajati care au studiat in zona din jurul Gdynia, au lucrat in Varsovia pentru cativa ani si acum se intorc acasa", a declarat Kicinski.



Banca lui, care a fuzionat cu peste un an in urma cu LG Petrobank, cu sediul la Lodz, este probabil cel mai important contribuitor strain la economia locala. In luarea deciziei de localizare a noului sediu al Nordea, banca le-a cerut ambelor orase sa ii prezinte modul in care sunt dispuse sa coopereze. Primarul Gdyniei i-a convins cu un plan de afaceri mai precis si cu perspectivele de cooperare financiara.



"As putea spune ca orasul a fost unul din cofondatorii bancii noastre", a declarat Kicinski, care a subliniat si importanta pietei regionale: "Nu am vrut sa fim inca o banca anonima in capitala".



Eforturile primariei sunt bine privite si de companiile poloneze. Potrivit Elzbietei Borkowska, purtatoare de cuvant pentru Hossa Investment Group , un important developer, compania ei nu a suferit de pe urma intarzierilor cand a depus cererile pentru autorizatiile de constructie. "Magistratul din Gdynia face ca totul sa decurga cat se poate de usor", a adaugat ea, admitand in acelasi timp ca salariile mai mici si preturile mai avantajoase ale terenurilor sunt alti factori pozitivi care recomanda investitiile in Gdynia.



Hossa a investit circa 7 milioane de dolari in constructii si achizitii de terenuri si se bazeaza pe o forta de munca bine pregatita. "Marea majoritate a personalului nostru, fie ca e vorba de personal executant, fie de manageri si specialisti bine instruiti, provine din zona celor trei orase Sopot, Gdansk si Gdynia", spune Borkowska.





Totusi, batalia este departe de a fi castigata



In ciuda tuturor acestor aprecieri pozitive, autoritatile locale recunosc faptul ca nu se gasesc nici macar la jumatatea drumului inspre castigarea increderii mediului de afaceri.



Un sondaj realizat in anul 2000 pentru primarie a relevat ca 68% din intreprinzatori considera preturile terenurilor din interiorul orasului drept "prea ridicate" . In ciuda imbunatatirilor structurale, 42,6% sustin ca procedurile pentru obtinerea autorizatiilor necesare sunt indelungate, dificile si "descurajatoare".



"Avem un sentiment constant de nemultumire in legatura cu actiunile noastre- trebuie sa facem mai mult", este de acord Szczurek.



Datele arata ca regiunea Pomorskie (unitate administrativa care cuprinde orasele Sopot, Gdansk si Gdynia) a atras doar 5,4% din totalul investitiilor straine din Polonia, ceea ce o plaseaza pe locul sase in topul centrelor investitionale regionale.



Atat investitiile straine, cat si cele autohtone, depind inca in mare masura de proximitatea portului din Gdynia. Cu exceptia Nordea Bank, nici o companie mare nu a mai luat decizia de a investi direct in oras. In ciuda acestui fapt, exista dovezi ca spiritul antreprenorial manifestat de autoritatile locale nu a fost irosit in van.



Wlodzimierz Kicinski a declarat in legatura cu Gdynia si posibilitatile sale: "Ca cetatean al Varsoviei, nascut si educat in capitala, spun cu incredere ca merita cu siguranta sa investesti in acest oras".





Varsovia, respectabilul rival, cu bune si rele



Capitala Poloniei este pe locul 20 in Europa in topul locatiilor de companii, se arata intr-un raport publicat de firma de consultanta in domeniul imobiliar Cushman & Wakefield Healey & Baker. In raportul de anul precedent, Varsovia se clasase pe locul 22.



De asemenea, Varsovia s-a situat in raportul din 2004 pe primul loc in ceea ce priveste posibilitatile de outsourcing pe care le ofera companiilor straine. Europa Centrala si de Est este, potrivit analistilor de la Cushman & Wakefield Healey & Baker, care au efectuat un sondaj al oamenilor de afaceri europeni, cea mai potrivita regiune pentru outsourcing.



Din cei 500 de manageri intervievati, 44 au intentia sa lanseze operatiuni in Varsovia, care este urmata la aceasta categorie de Moscova (cu 41 de voturi), Praga (38) si Budapesta (31 de voturi).



"Lumea corporatista a secolului 21 este mobila. Marile orase europene trebuie sa fie constiente de asta", a declarat David Hutchings, seful grupului de cercetare europeana de la C&W/H&B.



Necesitatea reducerii costurilor forteaza companiile internationale sa caute solutii mai putin costisitoare de productie, iar utilizarea unei forte de munca mai ieftine din alta tara este printre cele mai usoare si mai eficiente rezolvari ale acestei probleme.



Respondentii au subliniat importanta eforturilor depuse de autoritatile locale pentru crearea unui climat favorabil afacerilor (categorie in care Varsovia s-a clasat pe locul 3) si a imbunatatirii relatiilor dintre sectorul public si privat (criteriu dupa care s-a situat pe locul al noualea). Capitala poloneza nu va reusi insa sa avanseze, atata timp cat nu acorda atentie serviciilor de transport, domeniu in care Varsovia este pe locul 27, precum si calitatii vietii in general- in aceasta privinta Varsovia este pe locul 29. Domeniul care necesita cele mai grabnice imbunatatiri este, potrivit managerilor intervievati, cel al telecomunicatiilor, singurul criteriu dupa care Varsovia a cazut un loc, ajungand astefel pe pozitia 26. ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO